Sep-26: Een Webverhaal

Sjanne stoeit de laatste weken met haar foto’s als onderdeel van een cursus. Een van haar vragen ging over diepte in een foto. Ik heb nooit een cursus gedaan en heb immer gekozen voor kleine en simpele toestellen. Wel was ik een van de eersten met een autofocus-toestel ergens rond 1985. Autofocus zit nog altijd in de meeste camera’s, maar is wel flink verbeterd.

Toch focussed die auto niet altijd gewenst. Dwz de scherpstelling doet ie doorgaans op iets dat in het midden goed herkenbaar is. Maar als je dat door fietsspaken doet of een hek met kippegaas, dan is de kans groot dat ie scherp stelt op iets dat daar een stuk achter zit. Prima als je dat wilt, maar onhandig als je nu juist wel die spaken of het kippegaas scherp wilt zien en zo een foto met diepte krijgt.

Daar is een simpel trucje voor, die ik een week eerder toe moest passen op een fraai spinneweb in m’n achtertuintje:


Ik had 3 van die webben met een doorsnee van zo’n 50 cm. In elk een flinke spin. Dat mocht wel op de foto. Alleen als ik gewoon de knop in druk. dan krijg ik het onderstaande te zien:

De scherpstelling (en belichting) vind dan plaats op de trap in m’n schuurtje. De spin was vaag en het web nergens te bekennen. In zo’n geval ga je bijvoorbeel 1 meter van het web staan en houd je de camera 1 meter boven de grond. Die richt je op de grond. Drukt de knop half in en stelt daar op scherp. Hou de knop half ingedrukt (de scherpstelling verandert dan niet meer) en richt dan de camera op het web en druk door. Meer is het niet en die optie zat al in m’n eerste autofocus-camera. Staat natuurlijk ook in alle gebruiksaanwijzingen, maar ja daar staat zo veel in.

Terugkomend op de spin, zijn (of haar) web ging er aan. Ik moest in m’n schuurtje zijn en de tuidraden hingen dwars over m’n ‘tuintje’. Dus molde ik de 3 webben en pakte wat uit de schuur. Nog geen kwartier later zag ik dat 1 spin in een noodvaart zijn web herstelde:

Een web vind ik hoe dan ook een prestatie, dat geen mens kan nadoen. Maar zo’n vlot herstel had ik niet verwacht. Deze spin is ongeveer 1,8 cm. Een mens is 100x zo lang. Die 50cm doorsnee zou voor ons dus 50 meter doorsnee inhouden. Ga daar maar aan staan in een kwartiertje.

Geplaatst op 2016-09-26, in Webmatig, Woonmatig, Ximatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Een gebruiksaanwijzing? Whahahaha die worden allang niet meer gegeven, ja om de functies in te stellen en hoe de batterijen erin moeten, de rest? google het maar en hoop dat er een nederlandse versie tussen zit :O

    X

  2. Heel mooi spinnenweb.
    Je tip kende ik, misschien ergens gelezen, ooit.
    Jammer alleen dat ik er nooit aan denk☺, ik krijg dan ook zelden dit soort mooie plaatjes.

  3. Jouw tip ken ik ook, of als het mogelijk is, handmatig scherpstellen.
    Spindraad heeft zeer goede technische eigenschappen. Naar gewicht kan spindraad tot vijf keer sterker zijn dan staal en tot drie keer taaier dan Kevlar

  4. Naast alles wat ik op de fotocursus leer, zal ik jouw truc ook eens gaan uitproberen.

  5. Tsja, RTFM maar dat doet tegenwoordig niemand meer….

  6. Mooi web inderdaad! Ik stel op mijn spiegelreflex scherp dmv scherpstelpunten, of handmatig. Het laatste is bij zo iets fijns als een web wel handiger. Jouw trucje ken ik, maarhoef het niet te gebruiken. Overigens: gefeliciteerd! :-)

  7. @Bytheway en iMargo; Handmatig scherpstellen zit er bij mij dus al een jaar of 30 niet meer op. De huidige doet het overigens wel leuk, die laat op het display met 4-kantjes zien waar ie op scherp stelt.

  8. @Morgaine en Sjoerd: Bij deze camera van 1 jaar oud zat nog een flink papieren gebruiksbijbeltje in 8 talen. Laatst heb ik ‘m wel van het internet gedownload omdat ik daar met Ctrl-F beter in kon zoeken om het storende klik- en opstartgeluidje uit te schakelen. Als ik een foto neem dan bevriest het scherm even en daar heb ik voldoende aan. Maar bij mij is het ook zo: eest prutsen en pas al ik er echt niet meer uitkom ga ik eens opzoek naar een gebruiksaanwijzing. In dit geval moest ik in het menu omhoog scrollen en ik had bedacht dat zo’n menu al gewoon bovenin begint.

  9. @Sjanne; Het kwam zo uit. Die foto’s had ik al gemaakt en toen ik je blog las dacht ik daar kan ik leuk dat trucje mee belichten. ;-)

  10. Ik kan me nog herinneren op mijn eerste spiegelreflex camera’s dat je moest scherpstellen door middel van een rondje in het midden van de zoeker. Die was in tweeën gedeeld en als die twee delen netjes tegen elkaar aan lagen was het geloof ik scherp. Ook het rondje zelf werd scherp. En dan maar draaien tot het zover was. Het is eigenlijk geen wonder dat veel amateurfotos uit de vorige eeuw onscherp waren. Ook had je camera’s waar de zoeker niet precies weergaf wat er op de foto kwam, en zo fotografeerde je mensen die onthoofd op de foto kwamen.

  11. @(i)Margo: Ik vond iMargo wel een leuke imargonaire naam, ben je daar nu alweer mee gestopt? ;-) Zelf heb ik nooit een spiegelreflex-camera gehad, maar ik ken het systeem van de twee halve bollen in het midden van de zoeker.

    Dat van die halve hoofden kon ook te maken hebben met de afdrukker. Die grepen de foto aan de lange kant aan en daardoor kon er wel eens anderhalve cm aan 1 kant verloren gaan op een foto van 15 x 10cm. Heb ook wel eens 2x een negatief teruggestuurt om de bovenkant van die toren in Leeuwarden op de afdruk te krijgen. Want ja, op het negatief was het prima.

  12. Mooie foto!
    Scherpstellen lukt (me) soms wél en soms niet.
    Soms lijkt het net of de camera toch iets anders belangrijk vindt.
    Op mijn minicamera (die ik altijd bij me heb) zitten diverse scherpstelmogelijkheden (bijvoorbeeld in het midden), maar dan moet ik zoveel stappen doorlopen dat ik het niet altijd meer kan bedenken.
    Op de andere camera (iets groter, maar nog steeds compact) zit de mogelijkheid om met de hand scherp te stellen.
    In de praktijk pas ik bij voorkeur jouw truc toe, want die is het snelste en die kan ik tenminste onthouden.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

