Sep-30: Kanaalkade-Ongelukken

In de afgelopen weken was het in elk geval weer 2x raak; lijnbussen die in botsing komen met personenauto’s op de Kanaalkade in Alkmaar. Het ging in dit geval om de kruising Kanaalkade met de uitrit van de Karpertonpakeergarage (Kaarsemakersgracht) een plek waar ook veel auto’s op de Kanaalkade keren. Het is ook regelmatig 100 meter verder bij de oprit (en in de richting) van de Friesebrug raak. Waarschijnlijk zijn de breedtes van de busbaan (waarvan delen ontbreken) en de autorijstrook te krap bemeten en/of zijn er automobilisten die ‘plotseling’ een stukje busbaan pakken tijdens de dagelijkse files aldaar. Daar is ook een linke inrit naar de Herenstraat. Dat is een 1-richtingstraat, maar langs en op de stoep bij de coffeeshop zijn er ook nog automobilisten, die hier na hun ‘snelle’ aankoop omdraaien en daarmee de Kanaalkade oversteken.

Uit de krantenberichten is de toedracht niet altijd duidelijk. Die hebben het meer over de schade aan de voertuigen en/of personen. Ze beginnen daar wel te bedenken dat het een beetje structureel aan het worden is. Zelf heb ik die indruk ook en dat komt omdat ik al veel eerder (donderdagmiddag 21 juli) zo’n aanrijding zag tijdens de Fiets4daagse van Alkmaar. En wel de laatste dag daarvan, die als enige niet bij IJsbaan De Meent in de Westrand eindigde maar op het Waagplein in de Alkmaarse Binnenstad.

Om die reden liep ik daar. Kijken bij het Waagplein. Een groot deel was al binnen, ongeveer de helft moest nog arriveren. Die kwamen deze dag allemaal over de Friesebrug en zodoende liep ik die kant een beetje op. Bij de Kanaalkade gekomen zag ik 2 verkeersregelaars met hesjes uit Heerhugowaard. Zij waren duidelijk ingehuurd door Le Champion en dus voor de Fiets4daagse. Zeker geen overbodige luxe, veel fietsers ervaren dit niet als een prettige oversteek. Toch was er met die oversteek niet zoveel aan de hand, behalve dat ruim daarvoor al de file naar de Friesebrug muurvast stond. Voor een donderdagvoormiddag niet zo gebruikelijk.

Aan de overkant van de Kanaalkade lag langs het NH-kanaal een van de wekelijke cruiseschepen, met helaas de gebrukelijke loopplank tot halverwege de fietsstrook. Ik vind dit een waardeloze ‘oplossing’. Die schepen komen hier op donderdagmiddag en vangen daar hun fietsers op die die dag door de Schoorlse Duinen zijn gefietst. Na een overnachting bezoeken ze de volgende ochtend de kaasmarkt.

Het gaat hoofdzakelijk om fietsboten met zo’n 100 (vaak Duitse) fietsers aan boord. Die gaan dus met die loopplank de boot op. Alleen is een fietsstrook geen parkeerstrook en daarom hoort dit niet. 200 meter westelijker is gewoon ruimte voor zo’n loopplank, maar daar liggen dan weer vaak andere schepen. Zelf zou ik deze liever aan de overkant zien. Ook een kade en totaal geen problemen met een drukke weg met fietsstroken.

Maar goed de fietsers gaan vanaf de Friesebrug er over de weg omheen en zeker met de stroom fietsers van de Fiets4daagse zag dat er deze dag niet veilig uit. Terwijl ik daar foto’s neem wordt er een klein wit busje van de Connexxion geparkeerd. Idd hoort ook niet. Ook erg onveilig en onverantwoord en natuurlijk blijft ook nog eens de spiegel uitgeklapt. Dat terwijl elke automobilist in hier in de smalle straatjes de spiegels inklapt, al was het maar om schade te voorkomen.

Dat busje stond er omdat er een botsing had plaatsgevonden, een grote Connexxionbus achterop een personenauto. De botsing zelf had ik niet gezien, die was dus al eerder. Dat witte busje was er waarschijnlijk om wat passagiers uit de grote bus over te nemen, maar daar bleek niets van. Ongeveer een half uur later reed dat witte busje weg met alleen 1 inzittende; de bestuurder. Het hele busje had in mijn ogen hier niets te zoeken en zorgde er alleen maar voor dat het er onveiliger werd voor de fietsers en het andere verkeer.

Ondertussen slalomde een veegwagentje van de gemeente druk heen en weer om de glasresten op te vegen. Net als de politie en dat witte busjes vond ook deze dat hij hier ruim baan moest hebben voor zijn werkzaamheden. Het overige verkeer deed er niet toe. Dat deed bij mij destijds de gedachte opwellen dat dit gedrag juist zorgt voor nog meer ongelukken. Natuurlijk moet je je werk kunnen uitvoeren, maar als je daar alle 4 de rijstroken voor nodig hebt, zet dan de zaak af met verkeersregelaars. En ja die stonden dus wel verderop, maar niet hier.

Zelf liep ik verder langs de waterkant de Friesebrug op, ook om te zien hoe de fietsers van de Fiets4daagse last zouden hebben van dit gedoe. Je praat dan over mensen tussen 50 en 70 jaar, voor 1/3de met e-bikes en niet zoveel ervaring met fietsen op zo’n drukke plek.

Het eerste stukje vanaf de Friesebrug is overigens een fietspad. Op het stukje tussen dat fietspadje en de Kanaalkade stond al een auto geparkeerd van mensen die het groen onderhielden bij de Friesebrug. Nog voor ik er was kwam er een wagentje van Stadswerk, die daarvoor wilde parkeren. En omdat dat strookje daar te smal was, maar gewoon eventjes het fietspadje wilde blokkeren. Ik sprak de bestuurster hierop aan. Zij zei voor het ongeluk te komen en dan moet dit kunnen. Toen ik zei dat hier in het komende uur nog zo’n 500 deelnemers van de Fiets4daagse langs moesten zette ze toch maar het autootje voor de fietsers wat gunstiger neer.

Ze liep naar het ongeluk en een paar minuten later naar de schoffelaars bij de Friesebrug, waar ze de hele tijd bleef staan en mee in conclaaf was. Ze kwam dus niet voor het ongeluk. Dwz wel als ramptourist, maar had er verder niets te zoeken. Het geeft wel mooi weer hoe men maar aanrotzooit bij zo’n ongeluk en te weinig nadenkt over de onveiligheid die ze zelf genereren. Betere instructies en een betere leiding tijdens de afhandeling van zo’n ongeval is op een dergelijk drukke plek zeker geen luxe.

En ook de fietsers gaan wat mij betreft niet vrijuit. Zo zie je op de onderste foto nog een fietsster die vanaf de Friesebrug de Herenstraat in wilde. Normaal is dat met 4 rijbanen zonder vluchtheuvel al uiterst onverstandig en nu dwars door de aanrijdingsplek heen al helemaal. Een klein stukje omfietsen is er goed te doen en waarschijnlijk was dat in dit geval een stuk sneller.


Ik kan me voorstellen dat het voor mensen buiten Alkmaar minder goed te volgen is, vandaar nog even het volgende kaartje:

Het rode kruisje met letter B is de Botsplek. De rode lijn links daarvan geeft de file aan. De gele V zijn de 2 Verkeersregelaars bij de inrit van de Karpertongarage. De witte L moet de Loopplank van het schip voorstellen, de K het witte kwakbusje van Connexxion. S is het roodgrijze autootje van Stadswerk en de groene lijn F is de route die de Fiets4daagse-fietsers moesten volgen vanaf de Friesebrug naar het Waagplein (W).

Advertenties

Geplaatst op 2016-09-30, in Alkmaar, Fietsen, OV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Af en toe vraag ik me af hoe ze het verzinnen…

  2. Kanaalkade-ongevallen in afgelopen 12 maanden
    2016-12-08 Lijnbus-Fiets
    2016-11-09 -ongeval-
    2016-10-13 Lijnbus-personenauto
    2016-09-21 Lijnbus-personenauto
    2016-09-20 Lijnbus-personenauto
    2016-08-12 -politie/ongeval/materiele schade-
    2016-07-21 Lijnbus-personenauto
    2016-03-22 Snorscooters-Fiets
    2015-12-31 Lijnbus-Snorfiets
    2015-12-25 Personenauto-voetganger opzettelijk/achteruit rijdende auto

    Mogelijk is er (veel) meer, niet alles komt in de media.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s