Okt-04: 9292 Om Langedijk

Een maand terug kreeg ik een vraag van een kennis over de veranderde dienstregeling van lijnbussen door de gemeente Langedijk. Hij snapte er niets meer van. Dwz zijn vrouw is minder mobiel een gaat een paar dorpen verder zwemmen voor haar gezondheid. De bus stopt voor hun huis en 7 haltes verder stapte zij uit en liep dan nog 600 meter naar het overdekte zwembad.

Sinds de zomer is de dienstregeling veranderd. Deze lijn 10 uit Alkmaar rijdt minder vaak (eens per uur ipv eens per half uur) en keert al in Zuid-Scharwoude om om vervolgens terug te rijden naar Heerhugowaard. Ze komt er dus niet meer met deze bus of moet 1,6 km lopen vanaf de meest noordelijke halte.

Maar er is een oplossing. Naast lijn 10 was er ook lijn 210, een sneldienst die vanuit Alkmaar een stuk over een 4-baansweg (N245) overslaat en pas in Zuid-Scharwoude begint en daar verder rijdt naar het noorden. Die bus heet nu lijn 9 en rijdt de hele dag door en elk half uur. Ik heb uitgevist dat je op halte Laansloot in Broek op Langedijk of de Geestweg in Zuid-Scharwoude tussen deze bussen over kan stappen. Afhankelijk van de richting heb je daar 3 of 9 minuten voor.

Alleen weet 9292.nl deze oplossing niet zelf te bedenken. Die stuurt haar eerst naar het station van Alkmaar, waar ze 23 minuten moet wachten om weer langs haar dorp te karren richting Zwembad. De lengte en tijd verviervoudigen en de kosten verdubbelen als je 9292.nl gebruikt. Geen wonder dat die kennis er niets van snapte.

Zelf heb ik 2 andere en bekendere haltes genomen in Langedijk, de Witte Kerk (drukste halte) in Sint Pancras en de Zaagmolenweg in hartje Oudkarspel. Hieronder een kaartje wat 9292.nl aangeeft en daarnaast wat ik zelf heb bepaald met diezelfde 9292.nl. Daaronder staat het met tijden uitgeschreven. Daaruit blijkt dat de retourweg nog belachelijker wordt aangegeven. Eerst van Oudkarspel naar Alkmaar maar dan vervolgens een stadsbus naar Alkmaar-Daalmeer vanwaar je nog een end moet lopen.

      Advies 9292.nl                        Ximaar

      Witte Kerk, Sint Pancras              Witte Kerk, Sint Pancras
08:25 Bus 10 naar Alkmaar             08:41 Bus 10
08:44 Station, Alkmaar                08:46 Laansloot, Broek op Langdijk
09:07 Bus 9                           08:49 Bus 9
09:28 Zaagmolenweg, Oudkarspel        08:58 Zaagmolenweg, Oudkarspel
				
Totaal 63 minuten                            17 minuten

				
      Zaagmolenweg, Oudkarspel              Zaagmolenweg, Oudkarspel
08:00 Bus 9                           08:00 Bus 9
08:26 Alkmaar, Station                08:06 Geestweg, Zuid-Scharwoude
08:41 Bus 2                           08:15 Bus 10
08:59 Joh. Huizingaweg, Daalmeer      08:25 Witte Kerk, Sint Pancras
08:59 17 minuten lopen			
09:16 Witte Kerk, Sint Pancras		
				
Totaal 76 minuten                            25 minuten

Het mag duidelijk zijn dat 9292.nl en Connexxion (waar het net zo fout gaat) hun advies-software mogen aanpassen door de overstapmogelijkheid bij de Laansloot en Geestweg op te nemen. Afhankelijk van de richting rijden in 1 geval beide bussen op 2 minuten achter elkaar tussen de Laansloot en de Geestweg. Zoiets zal ook als overstap bedoeld zijn, maar helaas nog totaal onvindbaar in 9292.nl.

Los van dit alles lijkt me dit de doodsteek voor lijn 10. Die lijn (voorheen 155) is immer een ramp geweest door het rondje door Oudorp. Begrijpelijk omdat de bus zo langs 2 verzorgingshuizen gaat. Alleen stapt er daar vrijwel niemand in of uit. Op de fiets ben je sneller uit Oudorp in de binnenstad of bij het station. Omgekeerd jaagt het de Langedijkers en Pancrassers uit de bus door dat omrijden. Ik fiets dan ook sneller naar Langedijk dan de bus door een veel kortere route.

Die 210 en nu dus 9 is voor noordelijk Langedijk dan ook een uitkomst. Waarom zou je dan nog de 10 nemen, die nog maar eens per uur gaat? “Nou (denkt de gemeente) naar Heerhugowaard.” Ga dat maar doen, je maakt een lus van een kwartier door Zuid-Scharwoude om daar te komen en ook dan wint de fiets ruimschoots door een veel directere route.

Bussen tussen Langedijk en Heerhugowaard hebben nooit gefunctioneerd, ze bleven daarom leeg en vervielen na verloop van tijd. Met deze lijn zal het niet anders gaan. Maar door deze aanpak gaat ie zo ook leeg door Sint Pancras en zal ie op termijn verdwijnen. Als fietser is het mijn probleem niet. De 155 en later de 10 heb ik eens per 5 jaar gebruikt. De 210 (nu de 9) zal ik eerder gebruiken, maar daar is het ook nog nooit van gekomen, terwijl ik familie en kennissen in Langedijk heb. Mijn overstapvrije fiets heeft ook als voordeel dat ie het nog om 2 uur ’s nachts doet. Neemt niet weg dat er andere mensen zijn die wel op de bus zijn aangewezen en die in Sint Pancras wonen zijn er dus behoorlijk op achteruit gegaan.

Aanvulling 25-10-2016:
9292.nl heb ik via hun formulier op de hoogte gesteld. Na 3 weken bleef het bij een geautomatiseerd bevestigingsmailtje. Vandaag kwam echter een excuus met de vraag om meer info. Kortom nog geen inhoudelijk antwoord gehad. Ik heb een deel van deze webpagina opgestuurd, wat me duidelijk geloeg lijkt. Dus weer afwachten.

Later is me opgevallen dat de bus door Sint Pancras (en dus ook naar Heerhugowaard) niet in de avonduren en niet meer in de weekenden rijdt. Inwoners uit Sint Pancras moeten dan naar Alkmaar-Noord lopen of naar Oudorp om daar op de bus te stappen. Voor hen is deze nieuwe regeling dus een behoorlijke verslechtering en ik heb daar niets over gelezen in de media. Het staat ook niet vermeld in het gemeentelijke bericht.

In het Langedijker Nieuwsblad stond aanvankelijk een bericht dat bus 9 ‘s-avonds en in het weekend bus 10 over zou nemen. Je zou dan verwachten dat de 9 via de Nollenweg/Herenweg door Sint Pancras zou gaan, maar dat stond er niet duidelijk in. Wel hebben ze het bericht van het web gehaald, iets dat ze normaal niet doen. Een simpele verbetering kan ook een halte van lijn 9 aan de N245 zijn, boven het Daalmeerspadtunneltje. Dan kan je uit Sint Pancras de 9 naar Langedijk-Noord nemen en hoef je niet helemaal terug via het station van Alkmaar. Maar voor veel mensen uit Sint Pancras is ook dat nog een paar kilometer lopen en daar is het OV niet voor bedoeld.

Advertenties

Geplaatst op 2016-10-04, in OV-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Als die mensen jou niet hadden…

  2. Jaren geleden, weet niet meer precies wanneer, was er sprake van een nieuw ontwerp voor lijnbussen, iets tussen taxibussen en grote bussen in, een soort buxi”s. Maar eerst diende het rijdende materieel opgebruikt.
    We hebben er nooit iets van gezien, wel kleine busjes die het halve land doorcrossen en nog steeds de te dure taxibusjes.. En nog steeds lege lijnbussen.

  3. 51 minuten… wat een verschil!
    Zou de software van 9292 en Connexxion wel de hele dienstregeling aftasten..?

    ik herinner me al mijn hele leven vreemd-geluste busroutes, deels lege en deels propvolle routes met lange wachttijden bij de overstap. Jammer.

  4. @Sjoerd: Dan hadden ze mij niet, maar vast wel weer een ander. ;-)

  5. @Jolie: Bij Connexxion zit dezelfde fout als bij 9292.nl, waarschijnlijk neemt de een het van de ander over. Of hebben ze allebij haltes zoals ik boven aangeef niet als overstaphalte benoemt en gaat de software niet kijken of dat een optie is.

  6. M’n kennis heeft het via een dorpsplaform aan de gemeente gemeld. Zelf heb ik van 9292.nl alleen een ontvangsbevestiging gehad. Van beide nog geen inhoudelijk antwoord.

  7. @Bertie: Hier in de regio Alkmaar vind ik de busbezetting minmaal. Scholieren kiezen liever voor de fiets en anderen voor de auto of de trein. De trein doet het hier wel redelijk goed. Ook de Hugohopper, een klein busje door Heerhugowaard bestuurd door vrijwilligers. Ik heb begrepen dat de Connexxionchauffeurs niet op kleine busjes willen rijden en dat die dingen er hier om die reden vrijwel niet meer zijn. Dat terwijl je met kleinere busjes veel flexibeler bent en minder overlast bezorgt aan de voetgangers en fietsers in de smalle binnenstadstraten zoals de Ridderstraat en Zilverstraat.

  8. Nog een aanvulling: Uit een bericht in het Langedijkertje begreep ik dat bus 10 in het weekend en ’s avonds niet meer rijdt en dat die route dan ‘overgenoemen wordt’ door bus 9. Dwz die zou dan de oude route van 10 doen en hoef je vanuit Sint Pancras niet over te stappen naar bijvoorbeeld Oudkarspel. Toen ik dat nazocht bij Connexxion en 9292 bleek dat er helemaal geen bus meer ’s avonds en in het weekend door Sint Pancras gaat. Die worden geadviseerd om een paar kilometer te lopen naar Alkmaar-Noord. De verbinding met Heerhugowaard is er dus ook niet in de avonduren en in het weekend.

  9. Begin 2017 werkt 9292.nl nu wel goed en laten ze mensen overstappen langs de Geestweg in Zuid-Scharwoude. Of dat komt door mijn mail is de vraag. Na een bevestigingsmail heb ik niets meer van hen vernomen. Niet zo erg, het gaat immers om het eindresultaat.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s