Okt-20: PEN & GEB-Amsterdam

Eerder blogde ik over een fietstochtje dat vanuit Alkmaar in Almere bij een autoshow eindigde. Almere was wel een reisdoel, maar onderweg wilde ik nog wat andere dingen bekijken en die staan hieronder in fietsvolgorde.

Het eerste PEN-huisje is een traditionele met een haan- en hond-tegeltje in Den Ilp. Volgens de monumenten-inventarisatie van de gemeente Landsmeer is ie rond 1925 gebouwd:


Ik had ‘m via Streetview al eerder gevonden, maar nu dus ook met een eigen foto bij schitterend weer.

In datzelfde dorp is er ook 1 van een latere serie met een wapen van Noord-Holland. Die is een jaar of 20 jonger en komt niet in de inventarisatie voor. Toch is dit soort behoorlijk unieker.

In hartje Amsterdam zag ik een fraai GEB-huisje op het Krügerplein. Op het waterbord staat ‘Anno 2012’. Inderdaad, erg nieuw. Eerder stond er ‘Anno 2004’ op, wat te zien is op een streetview-opname uit 2010. Toch zal dit gebouwtje van rond 1935 zijn.

Iets verder in de Transvaalbuurt zag ik nog een mooie ingebouwd tussen wat woningen:

Bij beide zullen de 2 groene deurtjes aan weerszijde van de echte deur te maken hebben met uitstekende delen van een trafo die zo naar binnen kan. Nou waren die laatste 2 bonushuisjes. Ik kwam ze zomaar tegen en en vond ze fraai genoeg voor een foto en om ze hier te plaatsen. Eigenlijk was het echte reisdoel een PEN/GEB-huisje in Driemond. Die is op streetview vrijwel niet te ontwaren omdat ie achter een woonhuis staat.


Het aparte van deze is dat er zowel de hond- en haan-tregeltjes op zitten als ook het symbool van de GEB-Amsterdam. Dat is zo gekomen toen Driemond in 1966 bij Amsterdam is ingelijfd en het Amsterdamse GEB dit huisje heeft over genomen van de PEN. Ook deze zal rond 1925 gebouwd zijn, maar dat kan ik (nog) niet achterhalen.

Op m’n overzichtskaart stonden al die in Den Ilp en Driemond. De 2 in Amsterdam heb ik toegevoegd.

Geplaatst op 2016-10-20, in NH-matig, PEN-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Daar heb je weer een aardige verzameling trafohuisjes erbij, ik moet die van mij ook eens op de kaart gaan zetten.

  2. @Sjoerd: Die kaart heb ik al wat langer en gaat alleen over de oudere huisjes in Noord-Holland. Over een aantal ga ik nog eens bloggen. Ik zou ook nog een kaart moeten maken met wat huisjes in andere provincies en in het buitenland.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

