Okt-27: Vomarstroom

Gisteren las ik op de website van de regiokrant dat het zonpanelenveld op het dak van de Vomar officieel is geopend. Eerder zag ik de ‘dakbedekkers’ al bezig toen ik door de Boekelermeer fietste. Het gaat om vrijwel het gehele dak van hun distributie centrum (DC) wat neer komt op 2 en een half voetbalveld (18.000 m2 = 1,8 hectare = 69 tennisbanen).

Zelf vraag ik me al jaren af waarom er geen daken van bedrijven worden gebruikt. Soms zijn dit enorme oppervlaktes, zoals bij het DC van de Vomar. Dit is de eerste keer dat ik er over lees dat zoiets echt is aangelegd. Er zullen vast meer voorbeelden zijn, maar veel zijn het er niet.


Je leest wel dat boeren het aan willen leggen omdat hun weilanden zo meer opleveren. Zoiets kwam ik 6 jaar geleden al tegen in Beieren bij Krumbach. Daar gaat het om 9 voetbalvelden, waar wat schapen onder de panelen schuilen. Beieren is behoorlijk dunbevolkt en zeker rond Krumbach. Maar in Nederland lijkt het me beter als dit initiatief van de Vomar navolging vind bij de distributieburen van de Spar, die ook een flink plat dak hebben.

In de Boekelermeer staat overigens ook een grote vuilverbrander (HVC, HuisVuilCentrale), die elektriciteit en warmte levert. Voor dat warmtenet zijn inmiddels kilometers straten opengehaald om het te leveren voor bedrijven, kassen en huishoudens tot in Langedijk en Heerhugowaard.

Warmte is duidelijk anders dan elektriciteit. Warmte heb je in de winter nodig en dan presteren zonnepanelen minimaal. Elektriciteit opslaan voor de winter geeft daarbij erg veel verliezen. De HVC spaart het vuil op voor de winter en stookt als de mensen warmte nodig hebben. Toch heb ik er mijn bedenkingen bij. Met het leveren van warmte (stadswarmte) is vaak veel gezeur over de prijs die huishoudens moeten betalen. Het is zeker niet altijd goedkoper dan gewoon een gasketel. En in geval van de HVC een compleet eigen leidingnet aanleggen kost ook niet niks. En wat als er tekort vuilnis komt om te verbranden, nu de mensen meer milieubewust worden en meer recyclen?

Geplaatst op 2016-10-27, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Zonnepanelen werden in Duitsland veel eerder geïnsttaleerd dan in Nederland, ook bij de boeren. Fietsend van Kleve naar Emmerich kwamen we langs een groot panelenveld, iets wat we hier nog nergens zagen. Hoe men het daar oplost met de warmte-opslag weet ik niet.

  2. Ik heb het bij ons ook eens voorgesteld om als voorbeeldfunctie voor het bedrijf zonnepanelen op het dak te plaatsen, Helaas was de pay-out time te groot. Die moet voor dit soort projecten <3 jaar zijn omdat het geen core business is

  3. @Sjoerd: Vooralsnog kan ik niets vinden over de terugverdientijd. Wel lees ik dat ze ook een aantal grote Vomar-winkelfilialen in de regio en een flink tuincentrum bij Alkmaar willen bedekken met zonnepanelen.

  4. @Bertie: In Duitsland is erg veel subsidie verstrekt met onder meer het idee om daar veel arbeidsplaatsen te maken voor de productie van zonnepanelen. Dat laatste loopt de laatste jaren in de soep, de panalen uit China zijn een stuk goedkoper. In Duitsland zie je het vooral in Beieren en Hessen, maar dat zijn vaak boerenbedrijven. Van een grote distributie- of productiehal weet ik niet, maar die zullen daar ook wel zijn.

    In Duitsland slaan ze de zonnestroom ook niet op en stoken ze op gas of olie. Zij hebben in Brandenburg en Niedersachsen wel erg veel windparken, die natuurlijk wel ’s nachts en in de winter stroom kunnen leveren. Al met al zijn ze veel verder dan Nederland als het om zon- en windenergie gaat.

    Ze hebben overigens ook veel koolzaadvelden gehad voor de brandstof van auto’s (Rapsöl), maar daar heb ik de laatste vakanties niet zo veel meer van gezien. Het kan toeval zijn dat ik de laatste jaren op andere plekken heb gefiest, maar het kan ook geflopt zijn. In theorie moest heel Duitsland daarmee bedekt worden en dan nog was er maar genoeg energie voor 1/5de van al hun auto’s.

  5. Bij mijn werkgever liggen 1300 zonnepanelen op het dak sinds begin dit jaar. Ook maken ze gebruik van aardwarmte voor de verwarming.
    Zelf heb ik ook zonnepanelen op het dak en de terug verdientijd is ongeveer 8 jaar, dat is inclusief de subsidie. Ook de hoogte van de stroomprijs is bepalend voor de terug verdientijd. Van mij mag de electraprijs begrijpelijkerwijs wel omhoog.
    Deze investering levert in ieder geval meer op dan dat je het geld op de bank laat staan.

  6. @Bytheway: Zelf denk ik dat er iets in de regelgeving is veranderd nu bedrijven nu pas met dit soort zaken beginnen. Misschien geldt die terugverdientijd van 3 jaar waar Sjoerd het over had niet meer, of mogen bedrijven nu aan derden (dus aan het net terug-)leveren, wat volgens mij aanvankelijk niet was toegestaan.

  7. Net als Bertie, heb ik ook in Duitsland voor het eerst zonne-panelenvelden gezien. Dit jaar zijn we dacht ik eén zo’n veld in Frankrijk tegengekomen en we herinnerden ons beide direct de velden in Duitsland. Heeft toen wel indruk gemaakt.

  8. Zou het misschien zo zijn dat de daken van bedrijfspanden niet altijd sterk genoeg zijn voor zonnepanelen, ik bedoel: wat zou het gewicht ervan zijn..? Of is dat verwaarloosbaar?
    Ik vind het in elk geval goeie ontwikkelingen —al snap ik de kanttekeningen die je plaatst, hoe de ingenieurs die hindernissen zullen oplossen.. Afval zal er voorlopig wel voldoende zijn: het schijnt bijv. dat maar 30% van het ingezamelde plastic gerecycled kan worden, en de rest alsnog verbrand wordt.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

