Nov-26: Nies Molenaar in Alkmaar

Vier jaar geleden blogde ik over Zuidermeer, een klein dorpje aan de spoorlijn Heerhugowaard-Hoorn, waar het geen station aan heeft. In Zuidermeer staat wel een flinke kerk, omdat ooit werd gedacht dat dit dorp aan het spoor wel eens behoorlijk kon groeien. Iets dat dus wel gebeurde met het naburige Obdam, maar niet met Zuidermeer. Die kerk is dus altijd flink overmaats gebleven.

De bouwstijl daarvan is apart en bedacht door architect Nie Molenaar, een Hagenees die veel (en mogelijk alleen) klussen deed voor de Rooms-Katholieke gemeenschap. Ik zag een met zijn ontwerpen op wikipedia en daar stond ook een ‘Meisjes- en Bewaarschool aan de Korenlaan’ bij te Alkmaar. In Alkmaar is echter geen Korenlaan en mogelijk is die er ook nooit geweest. Ik ken wel een bewaarschool aan de Doelenstraat in het oude centrum. Die school is echter van voor de geboorte van Nies Molenaar. Kortom er klopte iets niet en dat is op wikipedia 4 jaar later nog altijd zo.

Al snel kwam ik er achter dat de Koornlaan werd bedoeld, een miezerig steegje dat op de Kennemersingel eindigt waar de Katholieke Sint-Josephkerk staat. Ouders fietsen daar met hun kinderen over zebra over de Kennemersingel en aanvullend over de stoep naar dat steegje, omdat aldaar de Kennemersingel onoversteekbaar is door het vele autoverkeer. Ik woon daar dichtbij en snap waarom ouders en kinderen dit doen. Ze kunnen echter ook omfietsen via de Nassaulaan, maar dat is een stuk langer.

In elk geval ging ik eens bij dat oude en inmiddels flink verstopte scholencomplex kijken en vond er zowaar een infobordje van de ANWB, waarop Nies Molenaar als architect stond. Niet gek, want ook het bouwjaar komt overeen. Het gaat om een kleuterschool Sint Theresia, een meisjesschool Sint Agnes en een jongensschool Sint Aloysius. Deze gebouwen zijn nu van basisschool De Kring en BSO (BuitenSchoolse Opvang) Holderdebolder. Het zijn met de kerk en naastgelegen pastorie ook allemaal Rijksmonumenten.

Ik heb er in de loop der jaren wat foto’s van gemaakt en begreep dat er intern nog het een ander te zien was. Er was een speciale dag, maar die kwm me niet uit. Later bleek de school ook op monumentendag open te zijn. Maar dat is in september en dan ben ik doorgaans op fietsvakantie. Echter dit jaar niet en om half 4 ’s middags bedacht ik nog even wat aparte monumenten te bekijken. Iets dat nog dichterbij was en daarna deze school op een halve kilometer van m’n huis.

Een mooie glas-in-lood-koepel in de oude kleuterschool was het eerste dat ik binnen zag. Ik sprak daar wat mensen die net uit de voormalige Jongensschool kwamen. Was daar dan ook iets te zien? Jawel, een flinke muurschildering van net na de oorlog waarbij Alkmaar in 1945 en 1573 naast elkaar zijn afgebeeld. Zeker fraai en voor mij zeer onverwacht. En die foto’s konden mooi bij de rest van m’n kleine verzameling.

Hier een fotopagina.

Daar heb ik ook een luchtfoto bijgezet met de verschillende sinten en St-Louis (ook van Nies Molenaar uit 1926, maar staat niet op de wikipedialijst) aan de Nassaulaan waar destijds lesgevende broeders verbleven. Dat vond ik op een blog van ‘Historylab Alkmaar‘, die ik door al het zoeken op internet als leuke bijvangst vond. Zij hebben afgelopen september een zeer uitgebreid stuk geplaatst over de wandschildering, met de info dat broeder Donatianus deze fraaie graffiti-klus net na de oorlog heeft geklaard. (Daarna is het helaas stil gebleven op dat nieuwe blog.)

Vandaag kom ik er eindelijk aan toe om dit setje in een blogbericht te plaatsen. Daarbij zat ik nog met een ander probleem in de huidige Nies Molenaarlijst op wikipedia; het zogenaamde ‘Sint-Jozeflyceum’ dat ook in 1929 te Alkmaar door hem was ontworpen. Een straat stond er niet bij. In de Beeldbank van Alkmaar is niets over een Sint Jozeflyceum of Sint Josephlyceum te vinden. Wel het Petrus Canisius Lyceum dat ook in 1929 is gebouwd en waar ik destijds geen architect van kon vinden. De stijl komt erg overeen met wat je bij deze scholen aan de Koornlaan ziet en het zal wel heel toevallig zijn dat in een kleine stad als Alkmaar gelijktijdig 2 lycea in 1929 zijn gebouwd. Maar goed, ik had begin 2013 in het regio archief uitgevist dat Nies Molenaar ook daarvan de architect was. Ik vind het dus vreemd dat bij dat aparte gebouw nog altijd geen ANWB-infobordje te vinden is.

Met deze foto’s en info kan mooi de wikipedialijst bijgewerkt worden. Ik zal eens kijken hoe dat gaat en of iemand dat voor mij wil doen.

Geplaatst op 2016-11-26, in Alkmaar, Kunstmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Toch wel een mooi pandje wat Nies daar heeft neergezet. Jammer dat die ijzeren trap daar is neergezet. Die ontsiert het hele pand.

  2. Zo onder het lezen door valt het mij op dat de naamgevingen ook sterk veranderd zijn. Niets geen sint dit of sint dat, nee holderdebolderkar voor de buitenschoolse opvang of de Tinteltuin, de Sprookjesboom villa Kakelbont. Dat is echt een verschijnsel uit deze tijd.

  3. @Sjoerd: Die trap zit aan de waterkant waar niemand kijkt en het zal wel iets met een noodroute hebben.

  4. @Hanscke: Zelf zat ik niet op een Katholieke school. Buurkinderen wel en dat waren destijds ook allemaal van die Sint-scholen. Maar we noemden ze destjds gewoon jongens- of meisjes-school en toen dat later veranderde ‘Katholieke lagere school’. Zelf zat ik op een ‘Christelijke lagere school’. Had toen nog de naam ‘School met de Bijbel’. Die vind je ook nergens meer. Later is dat de Laanakker geworden en inmiddels is ie weg en teruggekomen in een andere wijk met meer kinderen. Daar heet ie dan weer totaal anders.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

