Nov-30: Jumelage Groningen-Alkmaar

Vandaag zag ik op TV dat Alkmaar een nieuwe stedenband heeft met onder meer Groningen, Haarlem, Velsen, Ede en Heerlen. En omdat ik al jaren een eigen jumelagelijst bijhou (waar natuurlijk ook Alkmaar op staat), wil ik van dit heugelijke feit bij deze graag kond doen.


Het TV-programma RamBam zond onlangs voor de 5de keer de zogenaamde portemonnee-test uit. Klik daarvoor op de afbeelding hierboven. Ik kijk vaker naar RamBam en die eerdere portemonnee-testen zijn me destijds duidelijk ontgaan. Deze keer waren de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe aan de beurt. Er werden portemonnees ingeleverd bij de politie als gevonden, en later werden ze opgevraagd door iemand die deze verloren was.

Ging deze keer behoorlijk goed. Alleen in de stad Groningen was er op het politiebuerau 50 euro uit de portemonnee verdwenen. Enkele jaren eerder was dat onder meer het geval in Alkmaar en bijvoorbeeld Heerlen. Reden voor RamBam om een stedenband voor kleptomane steden in het leven te roepen. Prima initiatief, al was het maar dat ik er dan als Alkmaarder, jumelist en portemonnee-verliezer over kan bloggen.

Ooit heb ik zelf onbedoeld zo’n portemonnee-test uitgevoerd in 1998 in de zuidwest-hoek van Engeland. Ik meende er al eens over te hebben geschreven, maar kan er niets van terugvinden. Dus bij deze een nieuwe poging.

In 1998 maakte ik (achteraf gezien) m’n langste fietsrondje van ruim 5 Mm (Megameter). Allereerst begon in bij Harwich om last met het voetbalkampioenschap in Frankrijk te omzeilen. Na een paar dagen fietsen vertrok ik uit Stratford-upon-Avon. Bekend van Shakespear en wat mij betreft die leuke kanaalschutjes. Ik ging richting Cotswold omdat ik daar maar minimaal had rondgekeken. Bij de vorige poging verzoop ik (door de regen) in Bath. Deze keer was het er een stuk droger.

In Winchcombe, na zo’n 50km fietsen wilde ik wat eten kopen en bleek opeens mijn portemonnee onvindbaar. Alle zakken omgekeerd, fietstassen ook. Maar niets te vinden. Knap onhandig omdat ook mijn betaalpas er in zat en zonder was deze vakantie behoorlijk in de soep gelopen. Ik besloot om de weg terug te fietsen en goed aan de rechterkant te kijken (ook fietsers moeten er links fietsen). Rotondes deed ik volledig.

Bij Broadway, waar ik dus eerder door was gefietst, trof ik een politiehok. Een halve container klein met 2 agenten. Het leek me slim om daar mijn vermissing te melden. Ik legde hen de situatie en de route uit die ik deze dag had gefietst. Na een kwartiertje rondbellen bleek iemand de portemonnee te hebben gevonden in Bidford. Daar had ik gebeld in een telefooncel en daar had ik dus naast de telefoon mijn portemonnee gelegd en niet meer in mijn zak gestoken. Inderdaad dom en tot nu toe ook de laatste keer.

Hij was gevonden door iemand die daar woonde. De portemonnee lag nog bij hem thuis en zou opgehaald worden door de politie van Stratford. Dat was gelukkig nog niet gebeurd begreep ik. Dwz als dat wel was gebeurd, dan hadden ze (volgens de agenten in Broadway) alle pasjes ongeldig moeten maken om te voorkomen dat politiemensen er foute dingen mee gaan doen. Ze waren zich er dus goed van bewust dat ook daar de politie medewerkers heeft die niet te vertrouwen zijn.

Met een noodvaart ben ik dus naar Bidford gefietst, want een betaalpas vanuit Nederland laten vervangen leek me een behoorlijke rompslomp. Alles was er nog en ik heb gezellig bij deze man een kop thee gedronken. Het was er een bende in huis die zelfs ik niet voor elkaar krijg. Hij was teruggekomen uit Australië waar hij jaren had gewoond en zijn huis in Bidford was nog niet echt op orde. Ik kan me voorstellen dat dat nog steeds zo is.

Natuurlijk was ik er erg blij mee. Geld voor het vinden wilde hij niet hebben, mijn verhaal over m’n fietsvakantie vond ie al mooi genoeg. Omdat het al later was en ik geen zin had het stuk naar Winchcombe voor de 3de keer te fietsen, ging ik naar Evesham dat dichterbij lag. Vandaar werd het richting noord-Wales. Van de Cotswold is het niet meer gekomen en daar moet ik dus altijd nog een keer heen.

Geplaatst op 2016-11-30, in Alkmaar, RTV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Dat heb ik ook eens gedaan, een portemonnee in een telefooncel laten liggen. Dat zal nu niet meer gebeuren al was het maar omdat de telefooncel niet meer bestaat. Ik kan me niet meer herinneren of ik de portemonnee terug heb gekregen. Zal wel niet. Portemonnees vinden gebeurde ook wel eens.
    Ik ben in mijn leven door onachtzaamheid veel kwijtgeraakt. De laatste keer een jaar of twee geleden, camera laten hangen aan een haak in een toilet van een Raststätte. Was in 10 min tijd met de noorderzon vertrokken. En ook in de vakantie iPhone kwijt. Onderweg ergens gestopt en was van mijn schoot gevallen bij het uitstappen. Terug gereden en wonder boven wonder vonden we ‘m terug.

  2. Ik heb in Venetië ooit een versleten portemonnee weggegooid, nadat ik ter plaatse een nieuwe had gekocht. Prima lederwaren hebben ze daar. Natuurlijk had ik het geld uit de oude in de nieuwe portemonnee overgedaan. Alleen niet niet de extra grote bankbiljetten; die zaten in een vakje achterin … . Toen ik het merkte rende ik als een haas terug naar die prullenbak. De oude portemennee lag er nog in, maar de bankbiljetten waren er wel uit gehaald.

  3. Nooit meer zal ik een beurs o.i.d. meer naar het politiebureau brengen. Ik ben er behandeld als een misdadiger die die beurs zelf gestolen zou hebben. Mijn hele doopceel is gelicht. En dat terwijl ik dacht de eigenaar daarvan een plezier te doen, want alle pasjes inclusief rijbewijs zaten er nog in…

  4. @Sjoerd: Ik heb schijbaar een oude wond open gehaald. ;-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

