Dec-02: Fietswaakhond

Een paar weken terug zag ik hier in de buurt deze hond op een verlaten fiets zitten. Leuk voor een foto. Net keek ik beter en zag ik dat deze prijzige e-bike met ruim proviant niet op slot stond. Ik zag niemand in de buurt of die van achter een gordijn deze fiets in de gaten hield. En omdat ik dit al van verre zag en later nog eens om heb gekeken, weet ik ook dat de hond deze fiets minimaal 10 minuten heeft moeten bewaken. Je kan dit naief vinden van de eigenaar, maar je kan ook denken dat de eigenaar nog behoorlijk wat vertrouwen in de mensheid heeft.

Jan Terlouw hield een mooi pleidooi voor meer vetrouwen in elkaar in plaats van in sloten op de deuren. Ben het ook met hem eens. Maar ik weet ook dat er nog altijd plekken zijn waar het nog flink meevalt met het vertrouwen in elkaar.

 

Geplaatst op 2016-12-02, in Alkmaar, Rijwielmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Of vertrouwen in de hondheid?

  2. Eerder zal hij vertrouwen in de hond hebben, sommige dieren kunnen fel reageren op diefstal van ‘hun’ spullen, zelfs bijten. In ieder geval de baas waarschuwen.
    Slim, naar toch zou ik de fiets op slot zetten ondanks Terlouws verhaal.

    In mijn fietsmand bewaarde ik kleinigheidjes als een kam, zonnebril, kauwgom e.d.. Toch werd het gepikt, tot ik een verfrommelde (zogenaamd) vuile zakdoek erbij legde. Dat hielp.

  3. Ik ben al zo vaak iets kwijtgeraakt dat ik niet voldoende in de gaten hield dat ik het risico niet meer aanga. Ik vertrouw de mens niet tot het tegendeel bewezen is. In geen enkel opzicht.

  4. @Margo: Dat is wel een kip-en-ei-in-een-neergaande-spriaal-verhaal. Als je de medemensen de kans ontneemt om te bewijzen dat ze wel betrouwbaar zijn, door maar alles altijd af te sluiten of op te bergen.

    Zelf zet ik overigens wel overal mijn fiets op slot, gewoon omdat het erg onhandig is als ie er niet meer staat. Het is een automatische beweging en ik doe het ook als ie in de schuur (die ik nooit afsluit) zet. Maar het is ook wel een ‘mis’ gegaan en had ik ‘m snel tegen het vooorraam (bij mij dus direct aan de straat) gezet, was ik ’s avonds vergeten om hem binnen te halen en merkte ik de volgende morgen dat ie daar nog stond met het sleuteltje er in.

    Verder heb ik weinig goederen die echt van waarde zijn. Sieraden zijn hier nooit in huis geweest en de laatste ‘dure’ aankoop was een jaar geleden te weten een fotocameraatje van 100 euro. M’n laptop PC (die ik ook als enige TV gebruik) is inmiddels10 jaar oud. Ik moet dieven geldt toegeven willen ze zoiets meenemen. ;-)

  5. Ik denk dat de steeldrempel wel wat hoger komt te liggen zo. Fietsen worden immers niet alleen gestolen door dieven, maar ook door eerlijke mensen. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

