Dec-16: Kerstbomen aan de weg

Sinds enkele dagen staan er flink wat kerstbomen langs het Ritsevoort en bijvoorbeeld het Fnidsen. Ik vond dat vreemd. Waren die nu al af en hebben ze niet eens de Kerst gehaald? En niet 1, maar minstens een stuk of 50. Later bedacht ik dat het een actie was voor de minima, die zo gratis een kerstboom konden afhalen.

Maar nu begrijp ik dat het een soort opfleuractie van een winkeliersvereniging is. Bij veel winkels staan ze niet; zeker geen leden. Her er der worden ze na een dag of 3 een beetje opgetuigd. Behalve bij zaken die er niet meer zijn, zoals in de portiek rechts op de bovenstaande foto. Dat zaakje is al een aantal maanden gestopt en leeg. Toch is er een boom gedumpt en die staat er (net als veel andere exemplaren) kaal bij.

Volgens mij blijft dat zo tot na de Kerst en zou het prima zijn als iemand met te kort geld voor deze onzin, zo’n weesboom tijdelijk thuis opvangt.

Geplaatst op 2016-12-16, in Alkmaar, Overmatig, Shopmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Ooit verkocht ik kerstbomen …

    Misschien daardoor, maar ik heb niets met kerst of kerstbomen.

    Vriendelijke groet,

  2. Geen gek idee. Stel het voor!

  3. Zoals het nu is vind ik het een beetje zielig, ik wil wel maar kan niet.

  4. Na een week is de helft van deze bomen nog niet aangetuigd en staan ze er ge(de-de)coreerd ofwel ongeformatteerd bij. Het lijkt wel alsof de aangesloten winkeliers niet wisten dat er bij hen kerstbomen gedumpt zouden worden. Onder die lelijke grote rode zakken zit overigens een zwarte emmer. Die zien er beter uit. En zelfs het verwijderen van die rode zakken vind in de meeste gevallen niet eens plaats. Ik kan het mishebben, maar volgens mij is dit het eerste jaar dat deze bomen er staan.

    Ze staan trouwens langs het Ritsevoort op een gidslijn. Die zijn er voor blinden. Vaak zijn dat gele geribbelde tegels op plekken waar blinden niet tegen een gevel kunnen tikken en hier is dus de gevel aan de oostkant een gidslijn (https://ximaar.wordpress.com/2005/10/15/oct15_alkmaar_i/) die men vrij dient te houden. Maar ja winkeliers werkten hier toch al niet aan mee en blinden met een stok zijn hier dan ook niet meer te vinden ondanks de 260.000 euro die de gemeente in deze routes heeft gestoken.

  5. Helemaal mee eens. Ik vind het ook maar grote onzin om al die kerstbomen daar maar neer te plempen. Eén mooi opgetuigde boom in het midden van dorp of stad vind ik wel wat hebben, maar die kale afgezaagde boompjes overal, het voegt wat mij betreft niets toe.

  6. Een groot deel (minimaal 7 stuks) van de kersbomen zijn tot na de Kerst verweesd blijven staan en liggen langs het Ritsevoort. Geen winkelier die zich er over ontfermde. Best treurig.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

