Jan-04: Brik met Cardanas


Kijkend naar de overmaatse Kerstbal (die dus verdwenen was) kwam ik ook toevallig langs een fiets met cardan-aandrijving. Ik weet van hun bestaan en dat zoiets al rond 1900 is bedacht. Toch zie ik ze vrijwel nooit. Dit is waarschijnlijk de eerste die ik hier in Alkmaar tref. Ze zijn dus nog unieker dan de speedpedelecs of gesloten ligfietsen.

Op de website van Brik is meer info te vinden. Zelf heb ik begrepen dat de aandrijving directer is dan een ketting. Een ketting spant bij elke trap eerst aan en dat doet een starre cardan niet. Hieronder nog een detail van de versnellingsnaaf.

En nog 1’tje:

Een dikke week later tref alweer zo’n cardan-brik, maar dan een gloedverse damesuitvoering. Hebben ze mooi voor me neergezet langs de Koorstraat bij de Grote Kerk. Deze had wel een een spatbordsticker en is afgeleverd in Barendrecht. Kortom niet echt om de hoek. Als deze verdubbeling per week zo doorgaat, dan zijn ze over een tijdje niet meer aan te slepen.

Geplaatst op 2017-01-04, in Alkmaar, Rijwielmatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Ik rijd al weer enige tijd met een cardanas.
    Mijn fiets is een Beixo.

    Robuuste fietsen.

    Ik heb er veel plezier mee.
    Het gedoe met ketting smeren, spannen en/of vervangen is bij mij voorbij.

    Fietsvriendelijke groet,

  2. Sjoerd van bVision

    Leuk, ik heb er ook nog geen mogen aanschouwen.

  3. Wat handig lijkt me dat, ik kende ze niet.

  4. Ik had hier nog nooit van gehoord. Leuk dat je dat tegenkwam!

  5. @Rob A.: Jammer dat je er nog nooit over geblogd heb. Mogelijk ga je dit nog eens doen. Brik en Beixo http://www.beixo.nl/cardanas zijn de enige merken die zo’n fiets maken. Bekendere merken als Batavus, Gazelle, Giant etc zijn er nog nooit aan begonnen.

  6. Ik zal er binnenkort eens over gaan bloggen. Ik heb veel plezier van deze fiets.
    Vrolijke groet,

  7. Ongeveer een week later kom ik er alweer 1 tegen. Een veel nieuwere en die is bij deze onderaan toegevoegd.

  1. Pingback: Cardanfietsen | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

