Mrt-08: 100-jarige Raamklimmer

Sinds enkele weken is er weer een hoorspel op Radio 1 en het heeft even geduurd eer ik er aan begonnen ben. De titel ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’ sprak me zeker aan en dat Van Muiswinkel er aan meedeed eveneens. Wat me weerhield is de lengte. Dit gaat wel even duren. Dagelijks 5 minuten tussen de middag en eens per week diezelfde 25 minuten direct achter elkaar.

Dat laatste is inmiddels keurig verzameld op een webpagina en die trok me over de streep. Ik was flink ziek geweest en toen ik wat beter werd was ik nog behoorlijk lusteloos. Zelfs TV-kijken vond ik vermoeiend. Dus beluisterde ik de eerste aflevering en die was zeker amusant. Na de eerste 25 minuten werd het ook de 2e en een dag later luisterde ik zo nog een uurtje.

Binnen enkele dagen was ik dus bij en nu zit ik te wachten op aflevering 7. Het gaat om 2 verhaallijnen. Die van nu (2005) als de man uit het raam klimt en in problemen komt met een skinhead en een van hoe zijn leven als 100-jarige verliep. Die is inmiddels gestrand in de Spaanse burgeroorlog waar hij vanuit Zweden naartoe fietste ter ondersteuning van een Catalaanse vluchteling.

Ben dus zeker benieuwd hoe het verder gaat. Mogelijk gaat het allemaal te lang duren en haak ik alsnog af. Toch is die kans klein, want met de terugluisteroptie kan ik altijd een stukje starten als er even niets op TV is en ik simpelweg geen zin heb zelf iets te doen. Dan komt zoeits mooi van pas.

Het boek zelf is een Zweedse bestseller en film en heeft een eigen wiki-pagina.

Geplaatst op 2017-03-08, in RTV-matig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Leuk, dank voor deze luistertip.

    Vriendelijke groet,

  2. Het is een boek dat veel lezers kennen , waarschijnlijk is de mooie titel op zich al een goede reclame.
    Maar ook hoor en lees je dat lezers afhaken. Het verhaal duurt te lang, ondanks de komische situaties gaat het vervelen. Onlangs zag ik de film, die viel mee al was ik blij toen het einde in zicht kwam. Zonde, er zit veel humor in. Eigenlijk teveel voor maar 1 boek.
    Ik hoop voor jou dat er een goed hoorspel van gemaakt is.
    En ik wens je natuurlijk beterschap voor de laatste restjes lusteloosheid. Het wachten is op de ☼.

  3. Het boek ken ik en vond ik leuk. Dank voor de luistertip, is nog wel eens wat. Verder beterschap en dat je maar weer snel zin hebt om een fietstochtje te maken!

  4. Ik ken het boek, het lijkt me leuk om dat straks als luisterboek te hebben. Bedankt voor de tip.

  5. Waarom pak je niet gewoon een boek? Ik heb ooit eens een luisterboek van iemand gekregen, op dvd geloof ik, ik had het boek al gelezen dus liet dit liggen. Een boek pak je op wanneer je maar wilt, bij zo’n uitzending moet je weer wachten. Is het trouwens echt een hoorspel? Inclusief krakende deuren en geplons van water? :-)

  6. @Margo: Het voordeel hiervan is dat je het met je ogen dicht kan luisteren (het is een echt ouderwets hoorspel) en daar had ik op dat moment behoefte aan. Ben trouwens totaal geen boekenlezer. Elk boek met meer dan 3 pagina’s laat ik in de kast/winkel/bieb staan. Boekenlezen is voor mij absoluut niet ontspannend.

  7. Wat bijzonder een hoorspel! Dat associeer ik met vervlogen tijden. Maar leuk dat het er nog is!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

