Apr-03: Sint Wildersbrord

In 2010 heb ik eens geschreven dat naast Volendam en Limburg, ook veel Rucphenaren op Wilders stemmen. Bij gemeente Edam-Volendam heb ik dat nog eens beter uitgezocht op de gemeentelijke website. Het ging dus om Volendam en niet om het vel kleinere Edam. Daar stemt men net zoals in de omgeving.

Destijds heb ik dat niet voor Rucphen opgesplitst en naar nu blijkt had ik dat wel moeten doen. Binnen de gemeente Rucphen gaat het om gemeentedeel en dorp Sint Willebrord. Volgens de kaart van de NRC per stemlocatie heeft daar bij de tweede kamer verkiezing bjna 60% op Wilders gestemd. In het kleinere dorp Rucphen was het ‘maar’ 25%.


Op de wikipediapagina voor Sint Willebrord staat dan ook dat het Sint Wildersbrord wordt genoemd. Voor mijn inzicht van destijds dat vooral KVP-gebieden PVV-gebieden zijn geworden verandert dat niet veel. Sint Willebrord zal niet minder Katholiek zijn dan Rucphen, Limburg of Volendam.

Toch is dit percentage zo absurd hoog dat ik er maar eens per streetview een kijkje ben gaan nemen. Het ziet er netjes uit, weinig groen en veel aandacht voor de eigen woning. Komt wat dat betreft wel overeen met Volendam. Toch is er een opvallend verschil en dat is de hoge rolluikdichtheid. Erg veel huizen hebben rolluiken voor de ramen en die hebben ze overdag ook nog eens dicht. Maar niet alleen voor de ramen, ook voor de voordeur. (Lijkt mij trouwens erg lastig.)

In Volendam zie je ook meer rolluiken dan ik in mijn omgeving gewend ben. Toch is het veel minder dan in Sint Willebrord. Dat komt zelfs boven het niveau van Vlaanderen en mijn indruk is dat dat vooral langs de drukke doorgaande wegen is. In Sint Willebrord is het gewoon langs rustige woonwijkstraatjes. Voor de zon was het niet, zoveel zon was er niet tijdens de rondgang van de streetview-auto. Voor het milieu zou kunnen, maar dan had ik toch veel meer zonnepanelen op de daken verwacht.

In de omliggende dorpen zie je het ook veel minder. Gekoppeld aan Wilders lijkt het er op dat deze mensen veel angstiger zijn en mogelijk net als Wilders wat paranoia. Daarbij denk ik dat het toch vooral koophuizen zijn en geen huurhuizen het percentage vrijstaand en 2-onder-1-kap is er behoorlijk hoog.

Het voordeel van die rolluiken is dat je het inbrekers lastiger maakt. Als je goed kijkt zie je ook dat het vaak voor en achter is. Het nadeel is dat als je die meuk overdag naar beneden hebt, het een naargeestige indruk geeft en je bijvoorbeeld van binnenuit niet ziet of er iets op de straat of bij de buren aan de hand is.

Met zo’n beperkte blik kunnen zij zichzelf dan ook van alles wijsmaken, iets waar de grote leider ook al een dik decennium last van heeft.

Geplaatst op 2017-04-03, in Kiesmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Het is niet zo raar dat die mensen geen goede kijk op de wereld hebben.
    Het is ook erg vervelend als er brand uitbreekt.

  2. De deuren en ramen open zetten is het andere uiterste.
    Maar ik blijf het vreemd vinden.

    Vriendelijke groet,

  3. Je weet het niet. Misschien zijn de bewoners hecht met elkaar, dan hoeft er maar één te beginnen met extra beveiliging, de rest volgt.
    Misschien werken ze allemaal overdag en wonen er, eh, ongure elementen in de buurt.
    Wie zal het zeggen.

  4. Zijn het geen hasj plantages?

  5. @Bertie: In elk geval is er geen AZC in de gemeente Rucphen.

  6. Met andere woorden, mensen met rolluiken stemmen op Wilders…

  7. Sint Willebrord ken ik als een crimineel nest. Dat die groepering op Wilders stemt verbaast me dan ook niks. Ook die gesloten rolluiken wijzen daarop. Niet zozeer bang voor inbrekers, als voor inkijkers. Wie weet wat ze daar achter die luiken allemaal uitvreten.

  8. @Sjoerd: Of andersom. Dwz Wilderstemmers geven meer geld uit aan rolluiken (en klagen dan dat alles zo duur is). ;-)

    Toch is het wat mij betreft hooguit een indicatie dat mensen zich problemen/angst aan laten praten. Toevallig net door wijk gelopen met vergelijkbare koopwoningen, voor wat boodschappen. Van de 500 huizen die ik heen en terug heb bekeken had er niet 1 een rolluik van metaal. Verder dan zonwering van doek kwam het niet. Dat terwijl in die wijk toch zo’n 7% op Wilders heeft gestemd. En dat had omgerekend toch zeker 10 huizen met rolluiken op moeten leveren.

  9. @Margo/Emigrant: Ik begreep dat er allemaal beroepsbiljarters en wielrenners wonen. Corry Konings woonde er ook. Zag ook dat er regelmatig hennepkwekerijen worden opgerold. Die zitten echter in schuren of onder de grond. Misschien zijn die rolluiken ter afleiding. ;-)

  10. @ Bertie: Margo? ;-)

  11. Ik volg het en vattum ;)

  12. Er woont allemaal gespuis. Kampers. Ik woonde er in Etten Leur niet zo ver vandaan maar nadat ik er één keer doorheen ben gereden, heb ik het maar links laten liggen. Ik had er ook niks te zoeken. Kan me van rolluiken niet echts iets herinneren maar gezellig of sfeervol was het ook bij verre niet. Ik ben even kwijt hoe ze het ook alweer noemen. Tijke of iets dergelijks. Zal morgen eens aan m’n dochter vragen. Dat Corrie Konings er woonde weet ik niet.

  13. @Margo: De streetviewopname die ik boven heb gebruikt is van 2010. Het meest is toen maar 1x bekeken. Behalve de Dorpsstraat. Daar reden ze ook door in 2009 en 2016 en daarbij is geen toe- of afname in het hebben en gebruiken van de rolluiken te zien. Dwz vaak beneden, boven en voordeur, waarbij een flink deel alles gesloten heeft behalve de voordeur. Bij de meesten is boven alles gesloten en vaak het voorraam half. Er zijn ook nog behoorlijk wat huizen zonder rolluiken. Al met al is het hebben en gebruik veel hoger dan ik van andere plaatsen ken. Dat zou te denken moeten geven.

  14. Mijn moeder komt van Edam, met daarnaast Volendam, maar omdat ze een gewoon burger meisje was, moest ze haar verkering uitmaken met een Volendamse jongen, niet van haar ouders, maar van de ouders van de Volendamse jongen. Mijn moeder was daar vroeger heel verdrietig om geweest, maar een vreemde kwam er niet in/tussen en toen ik later in de verpleging ging werken, vertelde een allerliefste zuster dat ze min of meer verstoten was uit haar dorp, omdat ze een jongen had van buiten het dorp en het was nog een buitenlander ook. Bij mijn moeder speelde dit in de oorlog, bij die verpleegkundige in de jaren 90 en hoe het nu is, ik weet het niet, maar volgens mij zijn het bangeschijters, maken wel mooie muziek.

  15. @Zilvertje: Gelukkig veranderen tijden en zal het niet meer zo erg zijn. Opvallend is wel dat in de link hierboven naar de radio-documentaire het destijds nog erger was op dat gebied in Sint Willebrord. Kort door de bocht vertaald gaat het in beide gevallen om achtergebleven Spaanse soldaten van de 80-jarige oorlog, die nooit goed geïntegreerd zijn. Dwz beide een hechte slecht opgeleide katholieke bevolking met donker haar, die met de nek aangekeken werd door de omliggende bevolking en die zo voor elkaar opkwamen dat er sprake was van behoorlijke inteelt.

  16. ’t Aaike. Het is echt een apart dorp. Met heel veel sterke verhalen over concurrerende families met en bedenkelijke reputatie. Een mooi gebied om te fietsen. Dorp van Rini Wagtmans. Wout Wagtmans. Wim van Est. Jacques Hanegraaf. En biljarter Dick Jaspers.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

