Apr-22: Nelson Mandelabrug

In 2013 blogde ik over de ‘Beverbrug‘, een brug die toen nog geen naam had en nog gebouwd moest worden. Omdat ie tussen de Beverkoog en Beveland kwam leek me Beverbrug wel een praktische en logische naam. Dus werd het de Mandelabrug en later de Nelson Mandelabrug. Gemeenteraden zijn nu eenmaal niet logisch. Zeker als je bedenkt dat de Steve Bikoweg aan de andere kant van de gemeente ligt en er al meerdere Nelson Mandelabruggen zijn zoals in Arnhem, Gouda, Woerden, Utrecht, Zoetermeer en Purmerend. Dat terwijl nog nergens een Beverbrug ligt.

De brug is anderhalf jaar geleden gebouwd en nu ruim een jaar in bedrijf. Van de bouw en inbedrijfname heb ik wat foto’s gemaakt. Men noemt het een tafelbrug, een soort hefbrug die maar 1,2 meter heft. De normale doorvaart is 3,7 meter net als de vele vaste bruggen in dit kanaal tussen Noord-Scharwoude en Kolhorn. Geheven kunnen er schepen van 4,9 meter onderdoor.

Schepen die hoger zijn dan 3,7 meter, maar lager dan 4,9 meter (masten en afneembare meuk uitgezonderd) zijn nogal uniek. Ik heb deze brug dan ook alleen geheven gezien tijden het testen. Daarna al ruim een jaar niet meer. Toevallig resideert de brugwachter een stuk dichterbij in het besturingshuis bij de Tesselsebrug. Ik sprak hem daar wat maanden terug. Om deze nieuwe brug te heffen moeten schepen een telefoonnummer bellen. Hij had dat nog niet meegemaakt. Wel deed ie de nieuwe brug elke ochtend (voor 6 uur) een keer op en neer vanwege de garantie.

Het openen van deze nieuwe brug heeft dus ook geen invloed op de nieuwe naastliggende ovatonde. Die ovale rotonde boven de N242 is ongeschikt voor deze brug. Wachtende auto’s voor een geopende brug zetten de ovatonde en daarmee het verkeer tussen Heerhugowaard en Amsterdam in no-time muurvast. Dus maar goed dat ie nooit wordt geheven.

Het (vracht-)autoverkeer van de Beverkoog naar bijvoorbeeld de Zandhorst is net zo min een probleem. Zelden zie je op de afrit van de ovatonde een auto naar het noorden gaan. Het verkeer staat onder de ovatonde overigens wel elke namiddag flink vast door het oude en smalle spoorviaduct over de N242. Maar daar kan je deze nieuwe brug de schuld niet van geven. Er gaan niet zoveel auto’s over en als ze er over rijden is het rechtdoor richting Heerhugowaard of terug.

Problemen van ‘afsnijders’ over de Berverkoog valt dus ook enorm mee. Zeker nu het ziekenhuis besloten heeft zich niet in Beveland naast de ovatonde te vestigen. Kortom allemaal ‘meevallers’ waarbij je je mag afvragen of deze brug nodig was en of het nodig was dat ie een klein stukje omhoog kan.

Bij de onderste foto zie je ook dat over deze nieuwe brug geen fietsers mogen. Komt omdat de ovatonde ongeschikt is voor kruisende fietsers. Naast de ovatonde zit een nieuw fietsviaduct over de N242. Dat is prima geregeld. Maar over het kanaal moeten de fietsers over een aanhangbrug, die aan een oude spoorbrug (ook een hefbrug) hangt. Die fietsbrug is met 1,88 meter veel te smal voor de dagelijkse 7000 fietsers die hier passeren. Mijn indruk is dat hier dan ook meer fietsers het kanaal kruisen dan automobilisten over de nieuwe brug. Nu er zoveel geld in het water is gegooid voor die nieuwe brug vraag ik me (met een berg fietsers) af of er dan ook niet wat geld in deze fietsbrug gestoken had kunnen worden.

Hier nog een overzichtskaart met alle bruggen in de gemeente Alkmaar.

Geplaatst op 2017-04-22, in Alkmaar, Brugmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Sjoerd van bVision

    Namen, in Den Bosch ligt overigens een beverbrug, maar dat terzijde. Ik vind ook dat deze hefbrug gewoon beverbrug had moeten heten.

  2. Opmerkelijk dat die brug niet of nauwelijks open gaat voor de scheepvaart. Typisch een gevalletje van het geld over (het water) de balk gegooid. Voor de bouw is er ook heel gediscussieerd over de doorvaart hoogte.
    Nog een opmerking over de fietsbrug naast de spoorbrug, het wegdek deels voorzien van soort asfaltlaag en deels hoogkantrooster, Dat laatste is als het nat is spiegelglad. Ik heb daardoor al een keer in het hekwerk gezeten omdat het zo glad was.

  3. @Sjoerd: Die brug in ‘s-Hertogenbosch kon ik niet vinden. Wel las is dat mensen daar een brug Beverbrug noemen, maar dat dat de Berenbrug is. Door het lettertype schijnt men daar Beverbrug in te kunnen lezen. Maar die Berenbrug vond ik overigens net zo min.

  4. @Bytheway: Zo opmerkelijk is het niet. Alles wat doorvaart na de sluis van Noord-Scharwoude (of via de sluis het 1000-eilandengebied in) kan er gewoon onderdoor, daarvoor hoeft ie niet te worden gelicht. De naastgelegen spoorbrug gaat vaker open, die heeft in de lage toestand een doorvaart van maar 2,4 meter.

    Het brugdek voor de fietsers is aan beide kanten vervangen door kunsttof met ruw oppervlak. Kwam omdat er ooit een heftruck doorgezakt is. Waarom ze toen de aanlopen niet meegenomen hebben is me een raadsel. Die patatsnijders horen niet in een belangrijke fietsverbinding. Punt is dat de brug van de spoorwegen is. Maar hoe dat zit met de toeritten weet ik niet.

  5. Ik dacht meteen dat het over het incident op de brug in Arnhem ging, maar gelukkig was dit een opbeurend stukje tekst!

  6. @Paul: Mandela heeft door die Arnhemse versie wel een slechte naam gekregen. Op de brug hierboven zijn voetgangers t/m brommers niet toegestaan. Dat lost natuurlijk ook wel iets op.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s