Apr-25: Een Weekje Afwas

Of was het toch weer 10 dagen? Bij deze een kijkje in mijn minikeuken. Duidelijk dat ik een 1-persoonshuishouden voer en gemiddeld niet meer dan 4 minuten per dag bezig ben met afwassen. Het mag ook duidelijk zijn dat ik regelmatig kook en/of roerbak. Natuurlijk bespaar ik zo behoorlijk op water, gas en stroom.

Geplaatst op 2017-04-25, in Milieumatig, Woonmatig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Oh, gezellig! Mijn afwasjes zijn echt heel groot, drie maal daags.

  2. Geloof het of niet, ik had niet anders verwacht. 😁😁

  3. En nooit last van lege batterijen met een dergelijk weegschaalltje.

  4. Sjoerd van bVision

    Ik vrees dat als ik alleen was ik twee keer per dag, zoniet de hele dag zou koken…

  5. Echt een afwasje van een eenmanshuishouden. Droog je het ook af of laat je het uitdruipen? Toen ik een tijd geen vaatwasser had zette ik alle afwas na het te hebben afgespoeld in een droogrek. Na een poosje was het droog en kon het opgeruimd worden. Scheelde weer tijd.

  6. Het ziet er zeer ordentelijk uit.

  7. @Margo an anderen; Ik verwijdern wel resten (als die er nog zijn omdat ik precies op maat kook) en spoel het dan af. Vervolgens spaar ik op voor een volledige afwas en dat is bij mij ruim een week. Eens per 2 weken haal ik bij de Indonees of Chinees en eens per week doe ik zo’n magnetronmaaltijd. De rest ‘kook’ ik zelf vaak met maar 1 pan. Tijdens het afwassen past niet alles op het afdruipdeel. Dus droog ik eerst een deel af en dat gaat in een bestekla, kastje aan de linker muur en zet ik op het gaststel (3 kleine pannetjes) of hang ik (koekepannen) op aan een spijker. Alles is binnen handbereik. Vervolgens doe ik het laatste deel van de afwas. Alles lukt net met 1 theedoek.

  8. @Ferrara: Rechts staat onder de suikerpot nog een weegschaaltje op oplaadbare batterijen. Die gebruik ik meer omdat ie tot 3kg gaat. Dat oude ding gaat tot een halve kg.

  9. @Sjoerd: Ik eet wel eens 2x op een dag warm. Eerst rond 3 uur ’s middags en later om 9 uur ’s avonds. Maar van koken hou ik niet veel afwas over, omdat ik meestal maar 1 pan en 1 lepel gebruik en maar zelden een 2e pan nodig heb. Doorgaans kook ik overigens maar 1x per dag. Het meest bak ik roer. Eerst een halve hamburger in de olie. Als die bruin wordt gooi ik er een flinke hand rösti bij, daarna smaakpoeder en vervolgens roerbakgroente, waaronder bij mij bijvoorbeeld ook een uitgelekt blikje spruitjes valt.

  10. @Raam Open: Dat is alleen tijdens het afwassen zo, omdat het anders niet past. Rechts zit nog 10cm aanrecht gevolgd door een buitendeur. Links zit om de hoek nog een meter aanrecht gevolgd door een afsluitend gaststel. Die kant is (door overhangende kastjes) onhandig om te gebruiken en daardoor is er niet meer speelruimte dan wat je op de foto ziet.

  11. Ik spaar mijn afwas meestal twee tot drie dagen; gebruik bij het koken meestal meer dan één pan Spoel na de warme maaltijd wel vast de pannen en borden af. Was ook met de hand af.

  12. Maar toch: vorken, lepels en messen netjes naast elkaar, bijvoorbeeld.
    Iets anders. Als ik het goed heb gezien, staat er een heel mooi transformatorhuisje achter een heg aan de Ringallee (richting Arnhem) nabij de kruising met de Rozendaalselaan in Velp. Die ‘verzamel’ jij toch?

  13. @Raam Open (en eigenlijk ook Trijntje); Deze bedoel je vast: https://goo.gl/maps/9CpMvbGavp42 Dat zijn zeer oude, waarvan ik er nota bene 2 gemist heb in Ede: Deze https://goo.gl/maps/vgmweXvrgzG2 en deze https://goo.gl/maps/PazQjJp1Prz .
    Bij die laatste heb ik nog een hele tijd op de trein naar Alkmaar gewacht, toen wist ik helaas niet dat er daar zo een zo dichtbij was.

    De noordelijkste in Ede is een monoment: https://www.monumenten.nl/monument/57638 Die omschrijving zal ook gelden voor het huisje in Velp.

    Punt is wel dat ik eigenlijk alleen dat soort dingen plaats als ik er echt ben geweest en zelf een foto heb gemaakt. Als ik in de buurt ben zal ik dat zeker doen. Sjoerd van https://bVision.nl vind het heel leuk als je zoiets mailt. Die heeft ie vast nog niet in zijn verzameling.

  14. Ik zal eens gaan letten op die aan de Asakkerweg, want daar kom ik nog wel eens langs

  15. Ja, die eerste is het.
    En wat is er toch in Ede aan de hand als je ziet hoe respectloos dat monumentje is beklad?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

