Apr-27: Bolpiron

Een paar dagen terug trof ik een foto op de website van Ferrara. Het betrof volgens haar een Dakornament/Pinakel. Herkenbaar, omdat het in Alkmaar was. Nou ja herkenbaar… Ik bedoel, ik heb ze meer gezien en het leek me wel leuk deze op te sporen. Nog geen 200 meter van m’n huis had ik er al 3 gezien, maar die waren toch net even anders. Daarbij nemen mensen onze buurt niet zo snel op de foto. Touristen zie je hier zelden.

Dus bedacht ik door te lopen naar de Oude Gracht in de Binnenstad. Daar wordt wel gefotografeerd, en niet zo’n beetje. Ik liep door de Zilverstraat en net op de brug zag ik links iets dat het kon zijn:


De foto was achteraf wat donker en het zal dan ook tegen 21 uur zijn geweest. Het bovenstaande is dan ook digitaal wat opgefrist. Toch leek het hem niet te zijn, dit waren donkergrijze dakpannen, en bij Ferrara waren de pannen toch echt rood. Ik gaf aan waar ik het gevonden had en zij gaf het huisnummer .. aan de Oude Gracht. En jawel, hetzelfde pand.

Vandaag opnieuw op de foto gezet en nu waren de pannen idd rood. Toch leuk dat ik het in 1x goed had, en uit het hoofd. Je vindt ze hier veel op huizen van rond 1900 met een zogenaamde wolfskap. Hier nog wat foto’s van panden aan de Zilverstraat en het Varnebroek.


Deze zijn allemaal in zink uitgevoerd. Deze dakornamenten schijnen overigens piron te heten of in dit geval bolpiron. Een pinakel schijnt oorspronkelijk meer op steunberen van kerken voor te komen. Overigens net zo nutteloos als zo’n piron.

Een piron hoeft niet van zink te zijn, ze bestaan ook uit steen zoals deze in Alkmaar

en eerder deze:

op een elektriciteitshuisje in Ugchelen. Zoiets zou ik overigens een knots noemen.

Ik heb nog even gedacht dat de zinken-versies als bliksemafleider konden dienen, maar daar heb ik totaal niets over terug kunnen vinden.





Geplaatst op 2017-04-27, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Lijkt me heel werkzaam tegen boze geesten.

  2. Sjoerd van bVision

    Hey, weer wat nieuws geleerd. Ik ben ze tot nu toe nooit tegengekomen, maar zal er eens op gaan letten

  3. @Sjoerd: Ik had tot nu toe ook nog nooit van dat woord gehoord. Het fenomeen lijkt uit Frankrijk te komen, alleen lijken die zinkenversies meer Hollands te zijn. In Limburg kon ik wel wat vinden, maar veel minder. Komt omdat het type dak daar minder te vinden is en/of dat de daken hoger zijn waardoor ik het met streetview niet goed kan bekijken.

  4. Piron dus, weer wat geleerd. Blijf speuren zou ik zeggen.

  5. Oh ja, mocht je nog eens in de buurt van de Waagtoren komen, daar zit ook een leukerdje met een vogeltje en dan bedoel ik niet die gouden duiven van Marthe Röling.
    Wees blij dat Kloos jouw buurt nog niet heeft ontdekt om de tourist te lokken.
    Er zitten ook daar (voor de liefhebber) heel aardige objecten om voor de lens te nemen.

  6. Weer iets geleerd

    Vrolijke groet,

  7. Eerst het woord maar eens opgezocht want ik had er nog nooit van gehoord. Mooi wordfeudwoord. Leuk om via een aangeleverde foto op zoek te gaan naar het object. Het leert mij dat anderen net iets anders naar het object kijken dan dat ik het waarneem. Dat alleen al vind ik leuk om te ontdekken als ik foto’s zie van iets wat ik ook moet kennen.

  8. @Hanscke: Het erge is dat ik nu overal omhoog kijk. Zo fietste ik door Zaandijk, waar vooral houten uitvoeringen waren, die meer onder de noemer ‘makelaar’ vallen. De zinken minitorentjes van hierboven zag ik daar niet. Dat komt omdat het type dak met wolfskap daar zeer weinig te vinden is. Via Streetview zag ik er al wel een aantal in Dokkum. Het is dus zeker niet beperkt tot Noord-Holland. Alhoewel ik die met zo’n puntje met balletje buiten Alkmaar nog niet heb gezien. Maar dat kan zeker nog komen. ;-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

