Mei-02: Stationmatig

Ik heb een paar keer zo’n goedkoop spoorkaartje gekocht en bezocht daarmee (on- en) gewild enige stations. Je moet immers toch ergens in- en uitstappen. Dat instappen gebeurt hoofdzakelijk in station Alkmaar (eigen foto’s en wikipedia), dat een jaar terug verbouwd is. De perrontunnel werd gedempt, daarvoor kwam een brede luchtbrug, veel betere fietsenstallingen en de pleinen werden voor en achter beter ingericht. Totale kosten zo’n 25 miljoen euro.

Een jaar geleden fietste ik van Hilversum naar Arnhem en zag daar hun nieuwe station dat 163 miljoen had gekost. Niet onaardig, maar ook niet super functioneel. Veel trappen die niet gebruikt werden en een hal die wel heel erg ruim was. (wikipedia) Op Arnhem CS stappen 2x zoveel mensen in en uit vergeleken met Alkmaar.

Dit jaar zag ik eerst station Groningen. Niet nieuw, maar wel een prachtig plafond en zo’n leuk wiel met vleugels dat me bekend voor kwam. Dus beide op de foto gezet. Een half uur later was ik in station Leeuwwarden en daar haalde ik niet mijn camera voor uit de zak. (Leeuwarden is half zo druk vergeleken met Groningen en Groningen is vrijwel even druk als Alkmaar.)

Dat deed ik nog minder in Breda. Dat station was ook compleet vernieuwd door een Noord-Koreaanse ‘architect’. Wat een vreselijk lompe blokkendoos. Zeker uniek en wat mij betreft blijft dat ook zo. Eigenlijk is het vooral een parkeerdak met daaronder wat perrons. Van buiten is het lelijk. Bij de perrons word ik minstens zo depri. Het fraaiste is de tunnel voor passagiers en fietsers. Waar in Alkmaar geen tunnel mocht, ligt hier een zeer ruime. Alleen de fietsers moeten aan het eind wel met de fiets een trapje op. Voor dit gedrocht is zo’n 144 miljoen uitgetrokken, maar dat is wel inclussief 147 appartementen. (Breda verwerkt 50% meer reizigers dan Alkmaar.)

Nee dan Rotterdam CS dat ik een aantal uren later zag. Of eigenlijk ook wat uren eerder toen ik er overstapte. Ook een plat dak boven de perrons en dat scoort bij mij slecht. Maar wel erg licht-doorlatend. Eigenlijk scoort de stationshal beter met een zeer breed TV-scherm. Van buiten was het ook niet onaardig, maar dat komt meer door de weerspiegeling in de ramen. Deze ombouw zal de treinreiziger en gemeentelijke belastingbetaler ook een flinke duit hebben gekost. Iets van 633 miljoen, maar ook daar zit meer in dan alleen het station. Op dit station gaan dagelijks 81.000 mensen door de poortjes, ruim 4x de 19.000 van Alkmaar.

Hier het setje foto’s.

Kortom Alkmaar was een koopje met maar 25 miljoen, ook als je het terugrekent per passagier.

Toch blijft voor mij de grote winnaar Antwerpen, waar ik een aantal jaren gelden was en waar dus ook zo’n gevleugeld wiel te vinden is.

Geplaatst op 2017-05-02, in OV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Arnhem vond ik wel aardig.
    Maar bij de start van de rondleiding stonden we precies onder het lekkende dak.
    Dat erbij het einde van de rondleiding zo lyrisch werd gesproken over dat unieke dak verbaasde mij dan weer.

    Vriendelijke groet,

  2. Als je ooit in de buurt bent kan ik je het nieuwe station van Luik aanbevelen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Luik-Guillemins

  3. Groningen ken ik wel en zo’n origineel oud station spreekt mij wel aan, net als Haarlem.
    Wat in Groningen mij opviel was de enorme grote fietsenstalling.
    Arnhem oogt wel mooi aan de buitenkant, daar ben ik afgelopen weekend nog langs gefietst.
    De binnenkant ken ik niet net als de overige stations die jij benoem.
    Spoorwegen en toebehoren kosten enorm veel geld en moet altijd geld bij.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

