Jun-01: De Molen van Piet

Een week terug blogde Karin Raamopen over fotograferen in de eigen omgeving. Ze had zeker een punt. Veel mensen doen dat niet en merken dat pas nadat ze verhuisd zijn. Dan blijken ze nooit een foto te hebben gemaakt van hun oude straat of hun voormalige huis. Foto’s maken we vooral als we op pad gaan zoals een dagje uit of tijdens vakantie.

Daarbij komt dan ook nog eens dat er naast de landschaps- en bouwerkfoto’s, de kinderen en de huisdieren op de foto gaan. 50plussers zie je veel minder. Vaak neemt een kind geen foto terug (er zijn uitzonderingen) en huisdieren laten het op dat gebied al helemaal afweten. Iets anders is dat mensen vrijwel geen foto maken van hun werkplekken en collega’s. Voor later zijn die foto’s zeker leuk.

Ik schreef daar al dat ik een uitzondering op de regel ben. Zo nam ik foto’s in de auto van mezelf en de collega’s met wie ik naar het werk reed. Heb ook foto’s van m’n werkplek en hele series van buitenlandse fabrieken waar ik rondliep. Maar hier in Alkmaar draait dit blog grotendeels over de stad en wat me daarin opvalt. Ik neeem dan ook van alles foto’s. Niet alleen de touristische plekken, maar ook paddenstoelen en herfstige bomen in het mooie park naast de deur. En wat te denken van boomspiegels en bolpirons. Zie verder m’n foto-overzichtspagina.

Toch zie ik mezelf niet als fotograaf. Ik heb wel altijd een klein cameraatje mee, ‘voor het geval dat ..’. En dan gaat het om zaken die zich tovallig voordoen. Heeft ook wel te maken met het werk dat ik voor de Fietsersbond doe. Ik heb dan ook hele series met volle fietsenrekken in de omgeving Alkmaar. Foto’s neem ik ook snel. Ik sta nergens een kwartier te dubben wat de juiste invalshoek en belichting is. Eerder stop ik maar 10 seconde voor een foto en loop dan alweer verder.

Dat gebeurde ook een jaar of 8 terug. Het was koud en heiig toen ik over een bolwerk en de stadswal wandelde en beneden de singel vol zag met schaatsers. Op de achtergrond de Kneppelbrug en de Molen van Piet. Ik maakte van dit Ot en Sien tafereel eind-2009 een Nieuwjaarskaart voor 2010. Acht maanden geleden kreeg ik een mail van een klein ontwerpbureau. Ze wilden deze foto graag hebben voor op een informatiebord bij de Molen van Piet. (Ik vermoed dat ze bij Google-afbeeldingen gezocht hebben op Molen van Piet schaatsen.)

Misschien had ik er wel geld voor kunnen vragen, maar dat kwam en komt nooit bij me op. Al m’n foto’s op deze website mogen dan ook naar hartelust gratis gekopieerd worden. Op de vraag wat er onder moest gaf ik aan dat het me niet uitmaakte. M’n pseudoniem Ximaar of m’n gewone achternaam vond ik beide prima. ‘Jan-10’ vond ik minder, ze hadden niet in de gaten dat dit de datum was en geen pseudoniem.

Het werd m’n achternaam, waarmee ik op het internet vrijwel niet te vinden ben. Dat zal ook de reden zijn dat ik sinds een half jaar nog geen mail gehad heb over de foto op dit bord. Het bord zelf wordt flink bekeken, de Molen van Piet is dan ook zeer beeldbepalend voor de Alkmaarse Binnenstad. En omdat ie zo dicht bij huis is loop ik er bijna dagelijks langs met tot gevolg dat ik er inmiddels allerlei foto’s van heb gemaakt. Hier een foto-selectie.

De molen is van de familie Piet. Je kan hem bezichtigen tijdens de molendagen, maar malen doet ie al jaren niet meer. Hij draait wel vaak. Hier meer info. Met de fiets vanuit de richting Heiloo kan je ‘m niet missen. Voor de auto’s zit er zelfs een parkergarage (Singelgarage) onder.

Geplaatst op 2017-06-01, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Wat een eer, je foto op dat info-bord! Leuk!

  2. moet nodig weer eens naar Alkmaar een van onze mooiste Hollandse steden. alleen moet je zo’n roteind lopen eer je vanaf station NS in de stad bent.

  3. @Fialas: (Ik heb je reactie verplaatst, hij stond onder een zogenaamde pagina en dan komt ie niet in de zijkolom.)

    De afstand in Alkmaar valt wel mee. Tussen station en de rand van de binnenstad is 600 meter (7 minuten lopen zonder verkeerslicht). In Maastricht is de afstand tussen hun station tot over de Maas iets verder. In Amersfoort is het ruim 2x zo ver.

  4. Datzelfde heb ik meegemaakt bij de beeldentuin in Maastricht. Daar staat een foto van mij in de brochure. Dat de foto er staat is voor mij voldoende. Ik hoef er mijn kost niet mee te verdienen.

  5. Die foto’s met ijzel zijn geweldig!

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

