Jun-08: Limmen – De Fietsers

Bij de afgelopen Bloemendagen in Limmen had ik (naast de Mozaieken en Oldtimers) nog een 3de blogbericht in gedachte en vanaf nu op deze webplek. De Bloemendagen zijn uitermate geschikt om op de fiets te doen en vrijwel iedereen is daar inmiddels achter. Voorheen zag je nog wel eens wat auto’s of zelfs een bus het rondje van 10km rijden. Die zie je vrijwel niet meer. Een groot deel van de bezoekers is nog immer behoorlijk grijs. Die zitten niet meer in de auto, maar op de e-bike. Zeker 85% gebruikt de fiets, 10% wandelt en hooguit 5% gebruikt de auto of scooter.


Een aantal komt overigens wel met de auto, maar laden vervolgens aan het begin van de route de meegenomen fietsen af en gaan daarop verder. In het verleden blogde ik wel eens om de fiets te promoten, hier hoeft dat dus niet meer. De fiets heeft ruim gewonnen. Alleen helaas nog niet bij de organisatie. De lopen achter bij de realiteit. Of beter zij rijden achter in een dikke SUV de bloemstukken te beoordelen. Omdat ik vroeg was had ik behoorlijk last van deze jury-wagen. Het was prima fietsweer, dus prik zo’n jury-bordje op een (e-)fietsmandje en laat die overmaatse auto lekker thuis.

Helaas verklaart dit ook waarom de route niet aangegeven wordt voor fietsers, maar nog immer voor auto’s. Voor 99% is er geen verschil, voor 1 hele belangrijke procent duidelijk wel. En die betreft beide oversteken van de Rijksweg/Kennemerstraatweg. Deze voormalige Rijksweg van Amsterdam via Zaandam en Alkmaar naar Den Helder is hier al jaren vervangen door de A9, maar is tussen de dorpen en dwars door Limmen nog altijd akelig druk. Tot Limmen is het thans de provinciale N203. Ten noorden daarvan is ie al jaren geen provinciale weg meer. Toch denken veel kaartenmakers nog van wel en veel automobilisten trappen nog altijd lekker door naar 80km/h op het deel tussen Heiloo en Limmen.

Niet gek, want de weg is nog altijd ingericht als een 80km-weg, met aan beide kanten vrijliggende fietspaden. Waarom zou je er maar 50 rijden? Een zeer goede reden is tijdens de Bloemendagen, als er hele kuddes fietsers de Kennemerstraatweg over moeten steken naar de Kapellaan. Bij die oversteek is geen vluchtheuvel en je moet er lang wachten eer er van beide kanten een gaatje in de stroom te hard rijdende auto’s valt. Een paar ouderen zag ik ruim 4 minuten wachten eer ze de oversteek aandurfden. En dan was ik er niet eens op een drukke tijd.

Zelf hanteer ik een veiligere oplossing. Ik steek 100 meter eerder (dus zuidelijker) over bij het hotel. Daar is wel een soort uitvoegstrook met beschermende vluchtheuvel. Nadeel is dat ik dan nog 100 meter tegen de fietsers van Heiloo naar Limmen in moet fietsen. Hun aantal is echter zeer beperkt. Die kant zit duidelijk niet in de route van de Bloemendagen. Toch ben ik een van de weinigen aangezien de routeborden deze optie voor de fietsers niet aangeeft.

Bij de zuidelijke oversteek is het niet anders. Daar kan je ook beter 100 meter eerder oversteken (groene lijn hiernaast). Dat mag en kan daar prima, omdat er op dat stuk langs de Rijksweg aan beide kanten 2-richtingen fietspaden zijn. Net als alle vorgaande jaren staat de routewijzer pas bij de Zuiderkerkstraat, waar geen vluchtheuvel is. Die vluchtheuvel is er dus wel 100 meter noordelijker en zou voor de fiets al eerder geadviseerd moeten worden.

Mijn kritische noot had hier kunnen eindigen, ware het niet dat ik op de terugweg bij Kroone-Liefting flink wat reuring zag. Zo stonden daar zomaar verkeersregelaars op de Rijksweg. Nota bene bij de kruising met de Schipperslaan waar verkeerslichten zijn. Bij deze grote fietsenzaak was een buitenbeurs gaande, waarbij allemaal dure fietsen en fietsspullen onder een serie partytenten stonden. Ik heb er even gekeken met mijn Hema-vouwfiets van 125 euro nieuwwaarde. Nam dus maar niet de moeite om die daar op slot te zetten. Er zat weinig van m’n gading bij. Waarom elektrische ondersteuning tot 45 km/h terwijl ik juist moet afvallen?

Punt was wel dat zij het wel goed en fietsvriendelijk georganiseerd hadden. Of beter overgeorganiseerd. Die verkeersregelaars waren stukken functioneler geweest bij de Kapellaan-oversteek, dus een kruising noordelijker.

Advertenties

Geplaatst op 2017-06-08, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. jury in een dikke auto die de fietsers hinderde, wat een oelewappers!

  2. Ik voel me nu een beetje benadeeld met mijn suv…

  3. Je zou eens een balletje op kunnen gooien voor volgend jaar?

  4. @Villa S: Dit is alvast een voorzetje. (Moest het ook even kwijt.) Voor de noordelijke oversteek zijn er nog wat haken en ogen die ik niet allemaal genoemd heb. Komt mogelijk nog via een reageerder en anders blog ik daar nog en keer apart over. Als ik het niet vergeet, dan zal ik voor het eind van het jaar iets aan de verantwoordelijken voor de Bloemendagenroute sturen.

  5. @Sjoerd: Met kleine letters zal je Sjoerd Utility Vehicle wel niet zo groot zijn. ;-)

  6. @Fialas: Misschien fiets ik wel te snel. UIteindelijk heb ik ze ingehaald en van mij afgeschud.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s