Jun-16: Globaal Weer

Via Wesp333 trof ik een zeer fraaie website met actueel weer en luchtverontreiniging over de gehele Aardbol. Ik vraag me af of deze Wesp333 de link goed heeft bekeken en heeft begrepen.

Je ziet de aardbol met alle actuele luchtstromen. Dat ziet er al indrukwekkend uit. Natuurlijk kan je de aarde bewegen met je muis zoals in Goolgle Maps. Inzoomen kan maar niet al te diep. Met de muis kan je op een plek klikken en dan zie je daar de coördinaten van en de actuele temperatuur. Voor Noord-Holland komt die behoorlijk overeen met het weerstation dat ik hier redelijk vertrouw.

Natuurlijk klik ik dan ook even op de donkerste plek van dit moment, te weten de zuidpool:

Daar is het nu dus -73 graden celsius en dus akelig koud. Het koudste dat ik zelf heb ervaren van -25 in de buurt van Chicago.

Het warmste dat ik mee heb gemaakt was +50 in grote delen van een fabriek aldaar. Dan weet je echt niet waar je het zoeken moet. Regelmatig de enorme ventilatoren opzoeken en geregeld buurten in de bedieningsruimte met airco. Het warmste op de kaart is rond Koeweit, West-Mali, Zuid-Iran en Zuid-Pakistan:

Het gaat dan over schaduwtemperaturen tot 51 graden. Ik moet er niet aan denken.

Als je op Earth klikt, dan komt er een keuzemenu. Je kan dan kiezen voor temperatuur of bijvoorbeeld relatieve vochtigheid. In NL ligt die ’s nachts tegen de 100% en overdag rond de 60%. In hele droge winterdagen met bevroren grond en oosten wind kan het zakken naar 30%. Lang niet zo laag als het nu de hele dag in de Sahara en andere woestijnen is. Gemiddeld rond de 15%, met uitschieters tot maar 5%. Daar krijg je met temperaturen van 40 graden een flink droge strot van.

De wind kan je kiezen op verschillende hoogts. Sfc is surface ofwel aardoppervlak. Daar is het ongeveer 1000 hPa. Je kan daar ook kiezen voor 10 hPa, ongeveer 36km boven de aarde. Daar is de luchtsroming bij de evenaar richting west en bij de zuidpool richting oost. (Vermoedelijk ook bij de noordpool als het hier winter is.)

Kies voor 250 hPa, circa 11km hoogte waar de meeste vliegtuigen te vinden zijn.

Maar je kan ook kiezen voor Chem(ische stoffen) zoals CO, dat je het meeste boven BeiJing en wijde omgeving vind:

PM2,5 staat voor het meest beroerde fijnstof:

En wederom kan je maar beter niet in de woestijnen zijn. Bij het Baikalner trof ik extreem hoge waardes tot 2 trof ik en waarde van 2350 μg/m3. Ik vermod dat daar branden woedden, of dat daar een bepaalde vvorm van open mijnbouw is (kon ik nog niet vinden). In Nederland ligt die waarde rond 6 μg/m3. Daarmee is het hier erg schoon. Op smalle straten tussen huizen kan dat met veel verkeer ook hier flink oplopen, maar boven de 20 komt het meestal niet.

Iets duidelijker op milieugebied is de uitstoot van SO2 (Zwaveldioxide). Dat komt vooral uit vervuilende auto’s en staalfabrieken. WuHan (waar ik ooit een jaar zou hebben gewerkt, als ik eerder mijn ontslag niet had genomen) scoort zeer beroerd. Maar ook in Canada is het duidelijk niet pluis. De zeer hoge waarde hierboven is bij ‘Tar Island’ en heeft alles te maken met het afgraven van de teerzanden om daar nog wat olie uit te persen. Streetview komt helaas niet in dit soort verlaten uithoeken, maar er was wel iemand die er een grote wielgraver op de 360-graden-foto heeft gezet.

Kijk ik een dag later en zie ik dat de waarde in Canada zelfs opgelopen is naar 391. De waardes varieren nu eenmaal. Dus ook nog maar even bij WuHan gekeken. Die plaats is nu overduidelijk de topscorer en haalt 1325 μg/m3 ofwel 1,3 mg/m3. En dan te bedenken dat het hier bij de Tata Hoogovens 1,9 μg/m3 (ruim 700x schoner) en in grote delen van NL 0,3 μg/m3. Op het kaartje hierboven heb ik ook de waarde van BeiJing gezet (B) die ‘maar’ 105 bedraagt en die van ShangHai (S) 226, TjsoengKing (T) 740 en ChenDu (C) 470. Als het om zwaveldioxyde gaat, dan is China het vervuilendste land, met ver daaracher het oosten van de USA.

Op m’n Laptop verzamelijk ik al tijden dergelijke links. Bij deze heb ik die toegevoegd aan m’n linkenpagina op dit blog. Daar stond al het AHN (Actuele hoogtebestand Nederland), maar nu ook PDOK waar je kadasterzaken in kan vinden n heel veel meer. Flightradar heb ik ook toegevoegd, net als de kaart met de actuele treinenloop.

De laatste dagen was er een item over de nieuwe bosatlas. Zo’n papieren ding dat eens per 10 jaar wordt bijgewerkt en waar je niet goed op in kan zoomen, laat staan dat de beelden bewegen. Voorheen vond ik atlassen prachtig, maar sinds streetview van Google vind ik het erg behelpen. Demografische zaken zijn tegenwoordig veel beter en uitgebreider te vinden in Wikipedia, bij het CBS of bijvoorbeeld de OECD (OESO).

Geplaatst op 2017-06-16, in Klimatig, Milieumatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Een nieuwe Bosatlas lijkt me hetzelfde als een krant, niet meer van deze tijd…

  2. Mooi om te zien, inzichtelijk én interessant.

  3. In 1969 kwam ik ongewild, na pech onderweg, terecht in Abadan, Zuid-Iran. Verschrikkelijke temperaturen, ver boven de veertig, en toen nog niet overal airco. De overheersende gedachte was: weg van hier, maar dat kon pas de volgende dag.

    Geruststellend wel dat het aan de zuidpool zo koud is. Als dat ijs gaat uitlopen …

  4. O jee, nu had ik het e-mailvak niet leeg gelaten, het spijt me.

  5. Inmiddels een paar anvulling. Zo vond ik vandaag een nog koudere waarde op een bergtop van Antarctica. Maar ik heb ook iets over SO2 toegevoegd. Hoge waardes in Oost-China en het oosten van de USA. Maar de duidelijke ‘winnaars’ zijn de afgravers van de teerzanden in Canada.

  6. @Emigrant: Je mag het wel invullen, maar nu weet Gravatar wel dat je hier op dit onderwerp hebt gereageerd, en krijg je mogelijk airco-aanbiedingen naast je Google-zoekopdrachten aangeboden.

  7. In het menu zitten ook wat opties voor golfstromen en golfhoogtes in de oceanen. Verder kan je de projectiemethode kiezen. Geinig maar je hebt er weinig aan. Gewoon de O van ronde globe is prima, de rest vervormt bij het verschuiven.

  8. Nog maar weer een aanvulling geplaatst. WuHan (een stad met 10 miljoen inwoners) scoorde 1324 μg/m3 SO2 en wint het daarmee ruim van de teerzandafgravingen in Canada. Die waarde van 1324 is er dus niet het hele etmaal, eerder zag ik er een waarde van 240.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

