Jun-18: Stapvoets?

Het geinige/speelse bord hierboven kwam ik tegen op Overstad en later bij 2 rommelmarkten. Op de Noorderkade tussen de Tesselsebrug en de Kwakelkade mag
gefietst worden. Het is echter primair een soort voetgangersgebied met behoorlijk wat wandelaars, waar de fietser te gast is.

Autorijden en zelfs snorfietsrijden is er niet toegestaan (ziet hiernaast). Voor de fietsers nodigt de bestrating en de vele voetgangers niet uit tot flink doorjakkeren. Op deze dag was er een soort evenement en vandaar dit tijdelijke bord. De meeste fietsers rijden er al 15 en het tijdelijke bord hierboven verandert daar dus niets aan. Dat terwijl ik zelf bij zoiets langzamer zou fietsen of af zou stappen.

Zelf vind ik ‘stapvoets’ maximaal 6km/h. Daarboven ben je echt aan het rennen. Nu blijkt dat de Hoge Raad in 2013 stapvoets heeft vastgesteld op 15km/h. Alleen heeft dat zijn oorsprong op rijden op een woonerf. Een evenement als dit zien als een woonerf klopt volgens mij niet. Hier zijn veel meer wandelende mensen.

In Duitsland hebben ze de tegenhanger ‘schrittgeschwindigkeit‘ waarbij de omschrijving zo snel als een voetganger wordt gebruikt. En dan kom je weer op de 6km/h maximaal. Daar hebben en aantal ‘Oberlandesgerichten’ zich over deze snelheidsindicatie gebogen. In Duitsland zijn 24 Oberlandesgerichten. Karlsruhe (Baden-Württemberg), Köln (NordRhein-Westfalen) en Brandenburg hanteren 7km/h. Hamm (ook NordRhein-Westfalen) hanteert 10km/h en Leipzig (een lagere rechtbank) gaat uit van 15km/h. In Oostenrijk is het 5km/h. In GBR is het 10 tot 15 mph (16 tot 24km/h) en in Frankrijk is het 20 km/h.

Heerlijk die Europese harmonistatie :-(.

Dan nog even die 2 rommelmarkten. In de Lindenlaan moet je het niet flikken om met een auto 15km/h door de rommelmarkt te rijden. 10 kan, maar 15 is daar bij zo’n markt echt te snel. Bij de Rommelmarkt op de Drebbelstraat is het nog maffer. Dit is een doodlopend en erg kort straatje, waar je zonder kraampjes al moeilijkheden hebt met 15km/h. Er is geen doorgaand verkeer. Het gaat dus echt om bewoners, die er een parkeerplekje zoeken. Die gaan hooguit 10km/h. 15 wordt echt niet gehaald en het bord (of althans de snelheidsaanduiding daarop) was ook daar volslagen nutteloos.

Advertenties

Geplaatst op 2017-06-18, in Overmatig, Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Snorfietsen niet… en E-bikes dan.

  2. @Sjoerd: De gewone e-bike mag, maar de speed pedelec mag dus niet aangezien die onder de bromfietsen vat. Snorfietsen mogen hier al 10 jaar niet op dit soort wegen met veel voetgangers komen, behalve met uitgeschakelde motor. Achteraf was dat erg handig tegen de ellendige snorscooters, waar alleen de jeugd en 30plussers met bierbuik veel te hard mee rijden. Als dat misbruik overslaat naar de speed of gewone pedelec, dan verwacht ik dat ook die een verbod krijgen. Punt is vooral de handhaving. Regelmatig worden hier snorscooters bekeurd. snorfietsen zie je vrijwel niet meer, die doelgroep rijdt tegenwoordig elektrisch fiets.

  3. Ik ben voor een volledige scheiding van verkeer.

    Veilige groet,

  4. @Rob: Dus aparte en vrijligginde fietspaden voor mannen, vrouwen en transgenders? ;-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s