Jun-25: Moet Kunnen!?

Zeer onregelmatig blog ik over verkeersonveilige situaties. De laatste keer was een jaar geleden. Dat neemt niet weg dat ik af en toe zoiets op de foto zet. Het gaat me dan niet specifiek om de asomobilist, die zelf doorgaans vindt dat ‘het moet kunnen’. Het gaat me meer om de algemene mentaliteit en ook om hoe onze gemeente er mee omgaat qua ‘prioriteit’. Alkmaar wijkt daarin overigens niet erg af van andere gemeentes. Het heeft simpelweg geen prioriteit. Onze ‘Handhavers’ en ‘Toezichthouders’ vinden onbetaald parkeren een veel ernstiger vergrijp dan gevaarlijk parkeren, waardoor de kans op een ongeluk onder fietsers en voetgangers sterk toeneemt.

Alkmaar heeft 7 behoorlijk grote parkeergarages en een zeer groot parkeergebied in Overstad. Toch wordt er veel langs de straten geparkeerd en ook daar zijn vrijwel overal parkeervakken. Vaak zijn er speciale vakken voor laden en lossen en daar staan dan weer personenauto’s op, die er niet mogen staan. Een bevoorradingsauto wordt dan maar even op de fietsstrook gezet, moet kunnen toch?

En vooral bezorgdiensten gaan er maar meteen vanuit dat er voor hen geen parkeervak beschikbaar is, zoals hier op de Helderseweg:

Inderdaad een fietsstrook met fietssymbool, dus stilstaan of parkeren is daar verboden. DHL is vrij consequent en gaat ook voor een groot deel op de fietsstrook langs de Bergerweg staan:

Dat terwijl 10 meter eerder zeer veel ruimte op het trottoir is en voetgangers daar dan nog ruimte voldoende hebben om er langs te lopen. Punt is dat deze bezorgers hier vaker komen en dezelfde fouten blijven maken als niemand er iets van zegt en er net geen ongevallen door veroorzaakt worden.

Iets anders zijn de incidentele gevallen die telkens op een andere plaats plaatsvinden, zoals deze klusser:

Hij staat geparkeerd op het smalste deel van de Westerweg. Hier nog even van achter gezien:

10 meter eerder is de stoep 2x zo breed en had niemand last ghad van zijn (of haar?) tijdelijke parkeren. 10 meter verder kon hij ook rechts om de hoek staan waar niemand er last van heeft. Zo’n auto blijft zeker een half uur staan en had na afladen verplaatst kunnen worden. Dat vind men dan niet zo noodzakelijk. Je kan er iets van zeggen, maar als de klus klaar is dan zie je deze parkeerder hier niet meer terug.

Bij deze parkeerder in Overdie langs de Vondestraat zei ik er wel iets van:

De vrachtwagen stond er uiterst ongelukkig. Fietser moeten zo over de weg, maar kunnen vervolgens niet het stukje fietspad op voor de rotonde. Die toegang wordt immers door dezelfde vrachtwagen afgesloten. Ik zei er iets van omdat dit zomaar elke week raak kan zijn. De chauffeur zei dat ie hier voor het eerst kwam en dat ie inmiddels gehoord had dat er een speciale losplaats aan de achterzijde is. Ik denk dat het geen smoes was en dat ie daar de volgende keer gaat staan.

Een andere terugkeerder is de reclamebordenwisselaar. Hier is er een bezig op het busperron van de Kanaalkade. Volgens mij moet ie hier een stuk of 8 grote reclames vervangen en daarvoor blokkeert ie maar even de busbaan, staat ie deels op het blindenpad en kan je niet met een rollator of kinderwagen tussen de auto en de prullebak door.

De buschauffeur zag me de foto maken en gaf een instemmende knik. Niet gek, want dit busje ontnam hem ook het uitzicht op 1 van de gevaarlijkste kruisingen van Alkmaar, te weten de Karperton-aansluiting op de Kanaalkade. Hier gebeuren erg veel ongelukken.

Eerder nam ik een collega op foto op de hoek Kennemerpark-Heilooerbrug. In die binnenbocht is de stoep al smal en druk belopen vanwege de zebra. Natuurlijk had ook hier de auto op een andere en veiligere plek gezet kunnen worden. Maar dat is dan wel 20 tot 50 meter lopen. En dat zal te duur zijn.

Die kruising van de Karperton met Kanaalkade is vooral en chaos als de Friesebrug even heeft open gestaan. Dan is het ook niet handig dat op de fietsstrook een bevoorradingsauto geparkeerd staat:

Vervolgens is er dan nog de AH-bezorger op de Bierkade:

Dit mag dus net zo min en voor zoiets is ruimte tussen de plantenbakken, waar je rechts een oranje auto ziet staan. Als de gemeente hier niets van zegt, dan doen dit soort gasten het overal verkeerd en niet alleen op de Bierkade.

De gemeente geeft overigens zelf het verkeerde voorbeeld, zoals hier op de ribbelstrook voor blinden langs het Ritsevoort:

Om het nog gekker te maken heeft de gemeente zelfs een strijdig bord geplaatst op het smalste deel van de Kanaalkade. Daar mag je met de auto op de fietsstrook staan tussen 21 en 24 uur om iets te halen bij de coffeeshop. Dat terwijl hier veel fietsers vanaf het Waagplein de Friesebrug oprijden. Dat gaat de hele dag door en zeker ook tussen 21 en 24 uur.

En als je zoiets aangeeft, dan gaan mensen er natuurlijk ook op andere tijden staan zoals hierboven.

Dit setje verzamelde ik in de afgelopen 12 maanden. Het is echter maar het topje van de ijsberg. Vaak neem ik niet de moeite om de camera te pakken, omdat het meer van hetzelfde is. En Alkmaar is op dit gebied helaas niet uniek. Daar kom ik later nog eens op terug.

Advertenties

Geplaatst op 2017-06-25, in Alkmaar, Fietsen, OV-matig, Overmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Mij irriteert dat ook mateloos. Ze zijn gewoon te beroerd om een meter te lopen of een veilige plaats te zoeken.

  2. Die pakketbezorgers die snap ik dan nog wel die lopen zo hard die zijn zo weg. Maar de rest rot gewoon op van die fietsstrook. Hier in de buurt wordt er vaak dubbel geparkeerd bij eettenten. Auto’s moeten er omheen en fietsers ook, terwijl er ook een stoplicht is. Krijg steeds vaker de neiging de spiegel een keer mee te nemen.

  3. van Wolf Bierman, cabaretier uit Oost-Duitsland, dat in 1978 nog bestond heb ik geleerd: je moet je ´´einmischen´´ daar waar je leeft/woont, in het nederlands: moet je bemoeien met je eigen leefomgeving. Velen kunnen een voorbeeld nemen aan Ximaar.

  4. @Villasappho: Dat ‘zo weg’ valt op de bovenstaande plekken vaak tegen. Het gaat om een soort bedrijfsverzamelpand en het regio archief. Veel lopen eer je bij een balie komt en dan willen die vaak niet tekenen voor ontvangst. Ik xi ook wel dat er enkele keren heen en terug wordt gelopen. En als de ene bezorger wegrijdt dan kan zomaar weer een volgende bezorger langskomen met iets anders. Ik weet ook niet of bezorgdensten op laad- en losplaatsen mogen staan.

    In het algemeen is het op een echte fietsstrook simpelweg link en niet voor niets verboden. Volgens mij hebben bezorgdiensten daar geen uitzondering op. Op (fiets-)suggestiestroken mag men vaak wel parkeren. De suggestiestroken vindt je vooral op buitenwegen. De fietssuggestiestroken zouden ze moeten verbieden, dat is pas echt schijnveiligheid.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s