Jul-14: Bergerweg-Borden

De Bergerweg is bij iedere Alkmaarder bekend. Het is simpelweg de weg naar Bergen, die bijna bij het station van Alkmaar begint. Tussen het station en de Bergerweg zit nog 250 meter Stationsweg. Het is een erg drukke weg met veel bussen en weinig ruimte. De dubbele kruising met de Wognumsebuurt en de Nicolaas Beetskade is een ramp qua verkeerslichten. Het gaat tegenwoordig redelijk en er is helaas weinig beters te bedenken.

Voor die kruising zit de Bergertunnel. Door deze tunnel gaat de Bergerweg al sinds 1956 onder het spoor door. De auto’s dieper dan de fietsers en de voetgangers, die aan weerszijde rijden en lopen. De fietstunneldelen bestaan al sinds jaar en dag uit vlakke tegels op beton. Ik heb daar nooit zoveel problemen mee gehad. Ze liggen opgesloten (dus nooit kieren) en het gaat alleen mis als een tegel breekt. En dat gaat mis in de winter. Door strooizout (dat in de afgelopen winter niet nodig was) gaat soms een tegel stuk. Dus bedacht de gemeente de tegels te vervangen door mooi asfalt. Prima, maar het gaat maar om een paar honderd meter.

Het aparte is wederom de bebording. Om beurten wordt een fietskant gedaan. Nu is de noordkant richting Bergen weer aan de beurt. Zelf liep ik vanaf het station. Eigenlijk op een manier zoals je graag naar het Regionale Archief zou willen lopen. Hier een luchtfoto:

Het station ligt aan de noordwestkant van de Stationsweg, en het Archief aan de zuidwestkant. De stoep langs de westkant is belabberd. Smalle delen en flinke hobbels door grote bomen die daar staan. In Alkmaar zijn de trottoirs behoorlijk goed, op dit belabberde stukje na. En net als je aan het eind bij de Bergerweg komt, dan blijkt er aan die kant geen zebrapad over de Bergerweg te zijn. En zonder zebra is de drukke Bergerweg vrijwel niet over te steken. Dus nemen oplettende mensen eerst de zebra over de Stationsweg, vervolgens die over het Scharlo en later lopen ze nog tussen wat wachtende fietsers door. Dus zoals de blauwe lijn op de luchtfoto. Natuurlijk mag je een paar keer wachten voor de verkeerslichten.

Deze keer viel me een vreemd omleidingsbord op:

Volgens dat bord is het juist de bedoeling over te steken waar een zebra ontbreekt. Dat domme oversteek-advies heeft dus te maken met de werkzaamheden in de Bergertunnel. Ziet wat daar allemaal aan borden staat:

Het is de bedoeling dat de voetgangers de zuidkant moeten gebruiken. Dat wordt ze dus eerst op die domme plek aangeraden en hierboven op een nog dommere plek. Op die plek komen de auto’s met een flinke snelheid uit de tunnel. En ook hier is de kans zeer klein dat er van beide kanten eventjes geen auto’s komen.

De fietsers moeten volgens de borden gebruikmaken van het voetpad aan de noordkant door de tunnel. Maar dan moeten ze wel afstappen .. en volgens mij zijn het dan voetgangers en zouden ze dus ook over moeten steken??? Kortom stop met deze ongein en laat de voetgangers tussen de fietsers doorlopen. (Dat afstappen gebeurt natuurlijk niet, zie eerder.)

Om de drukte op deze plek te verminderen hadden ze beter in het station al een advies kunnen geven om aan de noordkant het station uit te gaan. Dat is voor deze richting naar Alkmaar-west niet langer en je komt niet meer in de buurt van de Bergertunnel. Maar zo ver wordt niet gekeken. Omleidingsborden staan doorgaans erg laat aangegeven. In dit geval ook te laat voor de mensen die via het Scharlo uit de stad komen. Steken ze eerst de Stationsweg over en dan mogen ze bedenken dat ze dat beter niet hadden moeten doen.

Om het verhaal nog wat completer te maken volgt hier nog een afbeelding met het tegelpadje langs het Regio Archief.

Dat padje (T) is vele malen slechter dan de fietspaden door de tunnel ooit geweest zijn. Gevolg is dat veel fietsers gewoon op de weg blijven fietsen via de blauwe lijn. Helaas wordt aan dit hobbelpad waarschijnlijk niets gedaan. Als ze het aan de fietsers hadden gevraagd, dan had dit stukje zeker meer prioriteit gekregen dan de fietspadstukjes door de tunnel. Verder op dit plaatje ook nog even de geadviseerde voetgangers-oversteek (v).


Nog even een aanvulling. Op donderdag 20 juli liep ik er nog eens langs. Een groot deel van de borden was verdwenen, maar het domme bord aan het eind van de Stationstraat stond er helaas nog steeds. Dat bord had men nooit moeten plaatsen en anders zo snel mogelijk moeten verwijderen. Dat bord wordt nog nuttelozer als je vanaf de overkant komt. Ik gaf de indruk dat het om een T-splitsing ging. Voor de auto’s is dat zo, maar voor de fietsers is het een complete kruising. Zij kunnen ook via een stukje fietspad aan het eind van de Zocherstraat de Bergrweg oversteken naar bijvoorbeeld de Stationweg. En jawel, aan het eind van dat fietspad trof ik een paar dagen terug dus dit bord:

Wederom een dom advies voor de voergangers. Dwz de voetgangers uit het noorden moeten oversteken om de zuidkant van de Bergerweg te gebruiken en de voetgangers uit het zuiden moeten oversteken om de noordkant van de Bergerweg te gevbruiken. Dergelijke adviezen kan je tegen elkaar wegstrepen.

Advertenties

Geplaatst op 2017-07-14, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Ik ben even de weg kwijt naar bergen…

  2. Ik fiets wel via De Hoef naar Bergen

  3. Die borden worden vaak door de aannemer geregeld en die kijken idd niet verder dan hun neus lang is.
    Nog iets opmerkelijk, vandaag kwamen wij vanuithet zuiden over de nicolaatsbeetskade de en wilden de bergerweg oversteken.
    Als je netjes over wil steken en op het knopje van het verkeerslicht druk sta je half op het fietspad van de Bergerweg, lekker handig is dat.

  4. @Bytheway: 3 meter eerder staat er links ook een drukknop. Die is voor de fietsers uit het zuiden. De drukknop tegen de Bergerweg is daar voor de fietsers uit het westen die er linkaf willen. (Die zijn er vrijwel niet.)

  5. @Ferrara: Voor de fietsers was er vrijwel geen hinder. Het ging meer om de voetgangers die daar een gevaarlijk advies kregen. Gistermiddag was alles weer open, maar dat domme bord op de hoek Stationsweg-Bergerweg stond er helaas nog.

    Richting Egmond gaat door het Fritz Conijntunneltje en De Hoef het snelst en zonder verkeerslichten. Richting Bergenbinnen is het Sluispolderpad handig. Kan ook met een minimum aan verkeerslichten, zeker als mensen aan de noordzijde uit het station komen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s