Jul-30: Sloten / Sleat

Elf maanden geleden fietste ik van Alkmaar naar Steenwijk. Al vrij snel schreef ik toen iets over de zuil van Peter Stuyvesant, die ik onderweg zag. Veel later blogde ik over een setje elektriciteitshuisjes in Friesland. Een daarvan stond in het Friese Sloten. Dit Slaet moet je niet verwarren met Sloten bij Amsterdam, waar ook een mooi e-huisje staat met molen.

In het Friese Sloten staat ook een windmolen tegen de stadswal. Hier vind je een tiental foto’s die ik in dit mini vestingstadje maakte. In een ver verleden heb ik dit Sloten al eens bezocht en merkte dat het erg klein is. Je fietst er dus zo doorheen en veel heb ik daar destijds niet bekeken. Bij dit fietsrondje van afgelopen augustus was het juist 1 van m’n doelen. Ik trof het met het prachtige weer.

Het is nog immer klein. Toch is het zeker bezienswaardig. Dwars door dit citadelletje loopt de enige gracht. Ik dacht dat ie de Lindengracht heet, maar dat is de naam het straatje dat er aan de noordoostzijde langs ligt. De gracht zelf heet ‘Het Diep’ en die heeft aan de zuid- en noorkant onhandige bruggen. Feitelijk zijn het respectievelijk de Lemster en Sneker Waterpoorten. Hier in Alkmaar en Enkhuizen heet zoiets een Sluis omdat er een schot naar beneden kan die de toegang afsluit. Het lijkt er niet op dat in Sloten dergelijke afsluitende schotten waren. Ik kon daar niets over vinden.

Wel trof ik een aardig setje uithangborden/uithangobjecten die natuurlijk op de foto gingen. Verder heb ik er een luchtfoto onder gezet omdat je de citadelvorm vanaf de grond nu eenmaal slecht in beeld kunt brengen. Als je er op klikt, dan verschijnt een veel oudere kaart die het noorden links heeft (was toen gebruikelijk). Helaas is de huidige luchtfoto flink ‘ontsiert’ door een rondweg aan de noordkant. Aan de oostkant is de vernaggeling nog erger. Achter het e-huisje staat een lelijke fabriek. Welke ‘schoonheidscommissie’ is hier omgekocht?

Geplaatst op 2017-07-30, in Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Mooie foto’s, vooral die hangkruik is mooi.

  2. Mooi stadje, maar zo zie ik het nooit, je komt erdoor heen met de Friese fietselfstedentocht maar dan kruis je het Diep dwars over. Je fiets dan niet langs het Diep. Het staat er dan altijd rag vol met toeschouwers wat het gezellig maakt en kenmerkend is voor de fietstocht.

  3. @Bytheway: Wel begrijpelijk, maar dan staat daar de 11-stedententocht op de fiets haaks op die van op de schhaats.

    Er is overigens ook nog een setje leuke steegjes te vinden. Helaas geen foto’s van genomen, maar ze staan voor een groot deel op Google-streetview.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

