Aug-15: Busje is er al

De bovenstaande foto maakte ik gistermiddag tegenover de Schelphoek parkeergarage. Ik kan me niet voorstellen dat ik deze (met daarnaast zijn SBB-groene broertje) hier als eerste open en bloot in de Binnenstad trof. Toch kon ik er nog geen foto van vinden. Het gaat om 2 Bringo LPM23 busjes, waar je met wat moeite 23 personen in kunt prakken.

Er is hier veel heisa over. Zeer plotseling dook dit plan op, zonder dat er echt over gesproken was in de gemeenteraad en zonder dat bijvoorbeeld Hart van Alkmaar (belangenvereniging Alkmaarse Binnenstadbewoners) er ook maar iets van wisten. Bij het eerste plan werd gemeld dat zoiets o.a. door de Magadalenenstraat ging rijden als ‘Hop-On Hop-Off’. Daarbij werd gemeld dat in Hoorn ook al zoiets rijdt.

Ik ben al een tijdje niet meer in Hoorn geweest en heb ze daar nooit gezien. Ook geen idee wat daar de route is en of het een succes is. Wel mag duidelijk zijn dat een busje van 2 meter breed niet door een 2 meter brede steeg als de Magdalenenstraat past. Over die 96 meter gaat ie ruim een kwartier doen, omdat je eerst alle mensen uit dat voetgangersstraatje moet wegwerken en de reclame-uitingen aan de kant moet zetten.

Dat plan is overigens ingetrokken en de PvdA heeft een iets betere route bedacht. Maar ook daar kan je je bedenkingen bij hebben. Een route langs het Waagplein werkt niet als er een kaasmarkt is. Met zo’n ding over de Langestraat geeft een totaal verkeerd signaal. Met moeite weet de gemeente hier een voetgangersstraat af te dwingen en als zoiets er gaat rijden, dan gaan de fietsers hier ook weer rijden en daar is die straat te druk voor met voetgangers.

Het idee is redelijk, een busje dat bij parkeergarages als de Schelphoek, Singelgarage en Karperton langsgaat. Alleen stuur ‘m dan heen en weer over de Laat, waar nu ook al grote lijnbussen rijden en waar je nog een redelijke snelheid kan halen. Laat ‘m dan ook doorrijden naar het station. Als het touristisch aantrekkelijker moet, dan kan er langs de Oudegracht gependeld worden. Maar dat zal de middenstand en de horeca weer minder vinden.

De Gedempte Nieuwesloot lijkt ook een optie, maar door de markt is die zaterdags niet te gebruiken. En van de Laat krijg je zo’n busje niet zomaar langs de Karperton, aangezien De Mient en Huigbrouwerstraat nu al met moeite de fietsers en voetgangers kan verwerken. Maar moet je zo’n dienst aanbieden voor een parkeergarage die al in de Binnenstad ligt? Het college van B&W heeft haar besluit opgeschort naar 22 augustus. Maar met 2 busjes (waarvan 1 al voorzien van een Alkmaars logo) in de startblokken, kan je bedenken dat het op een of andere manier doorgaat. GroenLinks zal dat in de opposite niet tegen kunnen houden. Alle andere partijen, waaronder alle coalitiepartijen, hebben er nog niets over gemeld. Mogelijk allemaal op vakantie (in zo’n busje langs de Rivièra).

Advertenties

Geplaatst op 2017-08-15, in Alkmaar, OV-matig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Het is duidelijk dit plan kost genoeg maar gaat niet werken.

  2. Alkmaar heeft voor mij vooral een centrum dat te belopen is.

    Vriendelijke groet,

  3. Volgens de site van de producent is de Bringo LPM-23 (Luxurious People Mover-23) “Ideaal voor natuurparken en grote vakantieparken”.
    Als ik goed kijk naar de foto moet 1 van die 23 personen wel deze “luxe golfkar shuttle” met maximaal 25 km/u door natuur/vakantiepark Alkmaar manoeuvreren. Gelukkig heeft dit voertuig wel een “Elektrische toeter” om de Magdalenenstraat vrij te maken van obstakels.

  4. @Fruttekoek: Die elektrische toeter is natuurlijk een uitkomst. :-)

    Volgens mij is ie maar 1,85 meter breed en met spiegels 2,1 meter. Bij de zitplaatsen gaat er mog aan beide kanten 6cm af en met 4 opzittende hou je maar 43 cm per persoon over. In de praktijk zal die 23 dus op 18 uitkomen, of 12 Amerikanen.

  5. Eigenlijk had dit iets kunnen zijn voor mensen met een loopbeperking, maar waar laat je dan je rollator? Op het dak naast de geleidehond?

  6. Wat een gedoe….de treinstations liggen vaak te ver van het centrum, kijk ook naar Haarlem, Zwolle en Maastricht, ooit is dat zo bedacht door 19e eeuwse pioniers. Hoe hebben zij dit indertijd opgelost? Met paardekoetsjes denk ik.

  7. @Fialas: Bij het oorspronkelijke en de huidige plannen zit niet een verbinding met het station. Eigenlijk gaat het meer om een parkeergarage die te groot is voor de uithoek waar ie staat. De meeste mensen kunnen hun auto goedkoper en/of dichterbij parkeren.

    Net gemeten tussen stations en het echte middelpunt van het centrum. Voor Maastricht is dat 1100 meter, Alkmaar, Breda, Haarlem, Groningen, Leiden en Zwolle elk 1000 meter, Amersfoort 1400 meter. Den Bosch scoort met 750 meter beter en Arnhem het best, maar door hun stationsgebied is hun binnenstadje verre van aantrekkelijk. Bij Utrecht zit je ook meteen in Hoog Catherijne, maar als je naar hun middelpunt loopt is het ook daar zo’n 800 meter. Rotterdam CS en Den Haag CS is het 1100 meter, Blaak is 900 meter.

    Zelf vind ik 1000 meter prima te lopen.

  8. @VillaSappho: Eigenlijk lijkt dit me weer typisch iets om diverse subsidiepotjes te plunderen en gaat er na een paar jaar de stekker uit.

  9. Bij een shuttle voor mindervaliden kan ik me nog iets voorstellen. Voor de rest is het je reinste geldverspilling. De parkeergarages liggen allemaal op de rand van het centrum, sterker nog, ze zijn er bijna onderdeel van. Vanuit de Karperton loop je zo de kaasmarkt op.
    Nog even en de plannen voor een metro worden gelanceerd voor wereldstad Alkmaar.
    De stad die een bezoek meer dan waard is, dat dan wel weer.

  10. @Ferrara: Klopt. Ik zie die lelijke Karpertongarage liever vandaag dan morgen vertrekken. Zoiets vernaggelt het centrum op allerlei manieren. De Singelgarage is wat dat betreft veel mooier.

    Voor een metro gaan we het fiasco van Laon niet meer evenaren: https://ximaar.wordpress.com/fi15d05/#60
    (Zag dat je er ook in 2015 was.)

  11. Ik zou zeggen ga eens in Leiden kijken…

  12. @Sjoerd dat heb ik een paar jaar terug gedaan en ik schrok van hun Breestraat-toestanden. Bezopen veel grote lijnbussen in 2 richtingen dwars door de binnenstad jakkerend. Dan heb ik liever onze Laat waar nog maar 1 lijnbus per half uur gaat. Mensen die niets in de binnenstad te zoeken hebben kun je er beter omheen sturen. Ik heb zelfs begrepen dat er op dat traject een soort lightrail moest komen. Dan zaag je zo’n centrum nog meer door midden. Mischien zit daar wel het station te dicht bij de stad waardoor ze die bussenoverlast hebben. Wij hebben die bus-ellende over de Kanaalkade, maar dat is gelukkig langs de rand van de Binnenstad.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s