Aug-20: Respeta al Ciclista

De Vuelta is begonnen in Nîmes (Occitanië). Een mooie stad met oude Romeinse Arena, waar de meute renners dwars doorheen mocht fietsen:

Weer eens wat anders dan door het Rijksmuseum.

Bij de ingang van die Arena stond een hele serie borden:

De Spaanse manier om op te roepen voor meer ruimte voor fietsers op de weg. In Frankrijk had ik dat al 7 jaar eerder gezien tijdens de Tour de France. Daarna ben ik nog een paar keer dwars door Frankrijk gefietst en in die 1700km heb ik nergens zo’n bord langs de weg gezien.

Maar het idee is goed, alleen gaat het in NL niet werken. Er rijden hier zoveel fietsers dat automobilisten met een dergelijk galante methode beperkt zullen worden tot de geldende fietssnelheid. Kortom die lopen na 10 minuten rood aan, gaan na een flinke ontlading door het lint en dan wordt het juist onveiliger.

Hier nog een Youtube filmpje van de Spaanse ANWB:

(De fietser vanuit de tegenrichting fietst achteruit. Rare jongens die Spanjaarden.)

Advertenties

Geplaatst op 2017-08-20, in Fietsen, RTV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Ah Nimes mooi! ik ben er weleens geweest. Zo’n arena blijft indrukwekkend. Mooi verkeersbord. Gelukkig komen er steeds meer fietspaden. Moeten wel breder worden ivm drukte en ebikes. Leuk log; als ik niets te doen heb, ga ik even terugkijken.

  2. Er zijn dan ook nauwelijks fietspaden hier in Spanje, dus als fietser moet je wel over de drukke provinciale wegen. Overal staan dan ook borden die automobilisten oproepen om hun snelheid in acht te nemen ivm fietsers op de rijbaan. Toch zijn er dit zomerseizoen alweer te veel fietsdoden te betreuren met als flagrantst voorbeeld twee doden in een week tijd op dezelfde provinciale weg bij Oliva. Veiligste oplossing blijft om fiets- en snel autoverkeer gescheiden te houden.

  3. Ik sluit me aan bij de laatste reactie. Overal fietspaden voorzien van een dak met zonnepanelen…

  4. @Sjoerd en Bloggersterk: Spanje is alleen langs de kust en rond Madrid bewoont. Daar kan je prima fietspaden aanleggen. Maar in het lege binnenland zal het niet snel gebeuren, Als het al gebeurt, dan worden ze vrijwel niet gebruikt. Daardoor niet onderhouden en gaan zo door het klimaat kapot.

    Zelf ben ik ooit naar Lissabon gefietst en heb dat deels over vluchtstroken gedaan. Ik vond dat toen prima, maar volgens mij mag dat al een flinke tijd niet meer.

  5. Je bent denk ik lang niet in Spanje geweest ;-) Ik woon nu in het binnenland van Spanje en de bergen en verbindingswegen hebben een grote aantrekkingskracht op wielrenners en sportfietsers. Provinciale wegen hebben geen vluchtstrook, dus automobilisten en fietsers moeten de weghelft delen. Dat gaat, maar ook vaak mis. Dat het een geldkwestie is in een ‘arm’ land, waar automobilisten nauwelijks wegenbelasting betalen, dat is duidelijk. Maar Spanje is dichter bevolkt dan je beschrijft en ook steeds meer ‘befietst’. Ik sta overigens nog te boek als regioblogger bij je, provincie Flevoland en omstreken. Daar ben ik nu dus weg.

  6. @Bloggersterk: Ik ga het aanpassen, maar dat kan wel even duren.

    Klopt, ik fietste er in 1995 en 1999 en ben vrijwel geen fietser tegengekomen. Wel 1 fietsenmaker en dat kwam goed uit. In het binnenland zijn wel grote steden als Burgos en Salamanca, maar daar tussen vond ik het akelig leeg. Ook qua auto’s vond ik het toen erg meevallen.

  7. Auto’s in Frankrijk halen fietsers inderdaad zeer royaal in. Ik vind dat wel prettig.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s