Aug-22: Gratis Australis

Een paar dagen terug ging een van m’n looprondjes via de Turfhaven. Ik zag daar een aparte vlag; wit met een dun rood horizontaal kruis met op het snijpunt een kroontje. Ik vermoedde dat het een van de ‘Britse’ vlaggen is en dacht daarbij aan 1 van de Kanaaleilanden.

Dat had ik fout. Een jonge opvarende vertelde me dat het om de Noord-Ierse vlag ging. (Had ik dat kunnen weten?) Even later sprak ik waarschijnlijk de oma en opa en kreeg een leuk gesprek over Brexit, waar ze dus niets van moesten hebben. Zij wilden liever bij Ierland aansluiten en binnen de EU blijven. Het bootje was niet zo groot, maar had inderdaad de oversteek gemaakt.

Dat leek mij een hele onderneming. Waarbij de man zei dat dat niet veel voorstelde. Hij wees naar de overkant waar een niet veel groter bootje lag een waarop ik een soort Australische vlag had gezien. ‘Die is helemaal uit Australië gekomen’ aldus de Noord-Ier. Ik kon me dat moeilijk voorstellen en heb er wat foto’s van gemaakt, inclussief vlag, webadres en op de achtergrond de boot uit Noord-Ierland.

Aan boord was het daar stil, mogelijk liepen ze een rondje door de stad. Thuis heb ik dat webadres nagetrokken en jawel, ze zijn al een jaar of 4 onderweg en kwamen nu vanuit Berlijn via Stavoren en de sluis van Noord-Scharwoude. Daarmee is ie dus lager dan 3,6 meter. Maar vooral de oversteek van Australië naar Zuid-Afrika leek mij een enorme onderneming. Op dat deel tussen de Indische Oceaan en Antarctica kan het enorm waaien/stormen. Ze zullen vast op goed weer hebben gewacht, maar toch…

Inmiddels zijn ze weer onderweg via De Rijp richting Amsterdam.
Je kan ze hier volgen.

Fokke en Sukke pakken zoiets op een andere manier aan:

Geplaatst op 2017-08-22, in Alkmaar, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Oh ja hoor, typisch een vlag uit Australië, en het verhaal erbij ook. Ruim twintig jaar geleden kwam ik bootmensen met vergelijkbare verhalen in havenplaatsen in de Stille-Zuidzee tegen.

  2. Geweldig! Zowel het avontuur als Fokke en Sukke

  3. @Staartje: Die Fokke en Sukke is van vandaag en vond ik er idd prachtig op aansluiten.

  4. Ach, en achteraf zeggen we hebben de foto’s nog…

  5. Dat zijn ook niet de afstanden die mij kunnen bekoren. Weet niet eens of ik zeeziek ben of niet. Wil toch nog wel een keer naar de overkant..ooit.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

