Aug-29: Alkmaar van Boven

Het is weer kermis in Alkmaar (en helaas ook met mij). Van de opbouw had ik al wat bekeken. Een dag later wilde ik er weer langs lopen, maar dat ‘liep’ anders.

Deze keer is er op het Hofplein (in de bocht van de Gedempte Nieuwesloot) een gevaarte van 80 meter hoogte opgetrokken. Een soort verplaatsbare (onverlengde) Euromast. Om de mast schuift en draait langzaam een uitkijkschijf omhoog, met maximaal 60 uitkijkers per trip. In tegenstelling tot de meeste attracties gaat deze juist erg traag. Je kan dan ook prachtige foto’s maken:

Alkmaar en vooral deze plek leent zich er prima voor. Het gevaarte staat vrijwel midden in de Binnenstad, en in de binnenstad is vrijwel geen hoogbouw te vinden. Dus ruim zicht. Hier een artikel met filmpje bij de regiokrant.

En toen wilde ik er nog een 3x zo lang stuk aan vast plakken, over een uiterst onhanding ongeval. Het heeft echter maar een klein raakvlak met het stukje hierboven. Daarom kom ik er later op terug in een volgend bericht.

Aanvulling van 2017-09-03
Met m’n gammele armen en polsen is het me toch nog geluk om op de laatste kermisdag nog wat foto’s te maken:


(Links de Waagtoren, die 50m hoog is. Rechts het torentje van het Hof van Sonoy die 21m meet. Zo ver ik het kan nameten is de panoramaschijf circa 12m in doorsnee.)

Geplaatst op 2017-08-29, in Alkmaar, Overmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Ik heb niets met kermis, maar wie weet koop ik voor dit uitzicht toch een kaartje.

  2. Ik geloof niet dat ik daar nu nog in zou stappen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

