Sep-17: Winkel Centrum

Deze foto maakte ik een paar jaar geleden in het centrum van Winkel. Een grappig naambordje, maar het elektriciteitshuisje vond ik verder niet zo interessant. Een 40 jaar oud type, waar er nog honderden van te vinden zijn.

De plaats Winkel is bekend van een jaarlijks bloemencorso. Tegenwoordig valt het binnen de gemeente Hollands Kroon, een paar geleden nog (met Oude – en Nieuwe Niedorp, Kolhorn en nog wat kleine plaatsen) in de gemeente Niedorp. Een winkelcentrum is nooit in Winkel gebouwd. Uiteindelijk kwam er wel 1 op de grens Winkel-Nieuwe Niedorp, maar die ligt dus net in Nieuwe Niedorp.

Winkel betekent overigens haakse hoek, zoals bij een winkelhaak. Op hoeken van straten begonnen de eerste winkeltjes. Hoekwinkel is dus een beetje dubbelop. Cornershop is wel logisch als je dat vertaald met hoekzaak of hoekwerkplaats.

In Winkel staat een fraaier en veel ouder elektriciteitshuisje met de naam ‘Winkel’. Die zal van rond 1920 zijn:

Een iets nieuwere versie, maar ook met haan- en hondtegeltjes is vlakbij te vinden in Nieuwe Niedorp:


In Oude Niedorp staat ook nog zo’n e-huisje. Die lijkt mij herbouwd, waarbij de haan- en hondtegels opnieuw zijn ingemetseld. Bij de melkfabriek in Lutjewinkel staat er ook 1 van rond 1920, maar die heb ik nog niet op de foto gezet.

Hier een Overzichtskaart met oude e-huisjes in Noord-Holland.

Geplaatst op 2017-09-17, in NH-matig, PEN-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Sjoerd is ook een verzamelaar van e-huisjes.

    Zelf maak ik geen foto’s.

    Maar het is ook leuk om naar de verzamelingen van anderen te kijken.

    Zonnige groet,

  2. @Rob: Net als Sjoerd ben ik er mee bgonnen in April-2012. Hij heeft mij toen duidelijk aangestoken, maar voor die tijd had ik ook wel eens aparte e-huisjes op de foto gezet. Toch pak ik het wel behoorlijk anders aan. Zo zijn het bij mij alleen eigen foto’s van huisjes in NH van voor 1940 en wat foto’s die ik tijdens vakanties heb gemaakt van vooral e-torentjes. Ik hou het op een overzichtskaart bij en blog er maar een paar keer per jaar over.

  3. Ik vind het een leuke hobby, er zijn nog zoveel mooie andere huisjes in Nederland die niet in mijn collectie zitten zodat ik nog jaren vooruit kan.

  4. Ik ben overigens ook begonnen met eigen huisjes in Limburg, daarvan heb ik ook nog tientallen op voorraad liggen

  5. Eerst denk je aan een taalfout: Winkel Centrum.☻

  6. @Sjoerd: Die oude vierkante Limburgse huisjes met puntdak vind ik ook erg schattig. Ik had verwacht dat daar her en der ook wel van die torentjes moeten staan, die bovenleiding-aansluitingen hadden. Maar zo ver ik weet heb ik die nog niet bij je gezien. In Duitsland zijn er daar nog veel van en toevallig hier nog 3 redelijk dichtbij.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

