Okt-09: ‘Gezondheids’ Update

Het is alweer een maand geleden dat ik iets over m’n medische situatie schreef. En die is wat veranderd. Van m’n gebroken arm, en gekneusde armen, polsen en handen heb ik vrijwel geen last meer. Het lukt me zelfs weer om groente potjes open te draaien zonder bankschroef. M’n polsen bleven het langst zeuren en ik heb daar nog 2 weken ibuprofen voor geslikt. Ik had bij m’n huisarts aangegeven dat paracetamol bij mij niet werkt. Ik merk er totaal niets van.

Daarop stelde hij ibuprofen voor in combinatie met paracetamol. Dat versterkt elkaar. Maar hij zou ook wat zwaarders aan de apotheek doorgeven. Omdat ik in het begin verre van mobiel was bracht de apotheek netjes de tramadol, het zwaardere middel en geen ibuprofen. Dus probeerde ik de tramadol en daar merkte ik ook niets van. Na een paar keer bedacht ik om tramadol dan maar in combinatie met paracetamol te nemen en dat hielp te goed. Driekwart van de pijn vertrok, maar ook m’n prostaat begon weer te bloeden. Na een biopsie is dat normaal. Alleen was dat inmiddels gestopt en nu begon het weer. Dus een keer geen tramadol en het stopte en een keer weer wel en het begon weer.

Daar zat ik dus niet op te wachten, waarbij tramadol ook andere nare bijverschijnselen heeft. Ik stopte daarmee, dan maar pijn. Inmiddels was het een kleine week later en lopen ging weer. Dus haalde in zelf maar de ibuprofen in de kleinste eenheid van 200mg. Dan zou ik er altijd 2 in kunnen nemen als meer nodig was. Maar het hielp meteen en ik had er maar 1 per dag nodig. Ik heb het ook nog met paracetamol geprobeerd en toen hielp het niet. In elk geval was ik ermee geholpen.

Die pijn bleef volgens mij aanhouden vanwege de slechte doorbloeding. Ik had regelmatig witgele vingers. Aanvankelijk gaf ik het rekverband de schuld, maar toen dat er af was bleef de slechte doorbloeding. Dus toch maar even door de waslijst van bijverschijnselen van Lucrin gelopen en daar stond het tussen. Het komt vaak voor dat de pompkracht van je hart afneemt door dit middel en dat je dan een slechte doorbloeding in je ‘extremiteiten’ krijgt. Dat zijn je ledematen en je hoofd. En eigenlijk had ik het kunnen bedenken, want toen ik dat middel ingespoten kreeg was het al ee paar dagen later raak met steenkoude voeten. Zo’n spuitje Lucrin kost bijna 1200 euro en daar mag je toch een medicijn met minder bijververschijnselen voor verwachten lijkt mij.

Dat was nog ruim voor de val en het was toen warm en ’s nachts zo’n 21 graden in m’n huis. Toch pakte ik een deken en een kruik. Die Lucrin is er voor m’n prostaat en dat middel is 24 weken werkzaam. Het moet m’n prostaat verkleinen en het testosteron en PSA doen afnemen. Testosteron is de boosdoener die de tumor doet groeien. Dus remt Lucrin op deze manier de groei van de tumor. Als dat na een paar maanden voldoende is gebeurd, dan begint het bestralen. Dat laatste begint over een dag of 8. De huisarts wilde niets aan het doorbloedingsprobleem doen omdat de uroloog dit medicijn heeft voorgeschreven. De uroloog deed er ook niets aan.

Dus heb ik zelf maar bedacht om meer te bewegen. Dat wilde ik toch al en lukt me inmiddels weer goed. In merk ook dat het zeker helpt qua doorbloeding. Maar als ik stop met bewegen dan duurt het niet lang of m’n vingers zien weer wit. Ik voel me dus weer redelijk. Er was nog wel een ander voorval. Daar kom ik later op terug.

Geplaatst op 2017-10-09, in Overmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Pfff en ik klagen over mn antibiotica. Wat een bijwerkingen en wat een ellende toch. Beterschap

  2. En zo kan een mens zo maar wat krijgen. Omdat ik weet dat ibuprofen nar bijwerkingen heeft probeer ik het gebruik te vermijden, maar toen ik in het voorjaar door een val 3 gekneusde ribben opliep kreeg ik iburprofen 600 mg. voorgeschreven. Het hielp fantastisch. En toen manlief een paar weken geleden weer een dreigende ileas had (kronkel in de darm) en de morfine uitgewerkt was heb ik hem een aantal malen een ibu 600 gegeven. We hebben het daarmee kunnen redden en gelukkig is hij nu weer gezond van lijf en leden. Ik wens jee een verder voorspoedig herstel.

  3. Een mens moet er af en toe heel wat voor over hebben om ouder te worden. Ik voel me ook al niet meer optimaal en loop moeilijk, waarschijnlijk ook door een slechte doorbloeding…

  4. . Breuken helen redelijk snel maar pijn kun je ook hebben van kneuzingen en andere verwondingen.Onthand zijn is lastig, je zult wel blij zijn dat ook dat verbetert.
    Bijkomende narigheid van bijwerkingen zijn nooit een pretje, vooral niet wanneer je ook andere middelen nodig hebt.
    Daar kun je zelf niet veel aan doen, misschien de fabrikant.

  5. Je hebt wel alle pech met de bijverschijnselen. Hopelijk kun je inmiddels helemaal zonder pijnstillers. Ik zou die bloedingen na tramadolgebruik wel melden bij de uroloog.

  6. Lucrin is geen leuk middeltje gezien de hoeveelheid mogelijke bijwerkingen.
    Als je beweegt gaat je hart harder werken en neemt ook de doorbloeding toe.
    Sterkte met je herstel proces.

  7. Sterkte met dit alles; respect voor hoe je ermee om weet te gaan.

  8. fruttekoek

    Ik sluit me aan bij Trijntje. Het leest alsof je er nogal nuchter over bent.
    Succes in elk geval.
    PS: zodra het wat kouder wordt heb ik na een een fietstocht van 10km ook altijd van die zeurende witte vingertoppen.

  9. @Fruttekoek, Trijntje en anderen: Natuurlijk is het niet leuk, maar het is nu eenmaal zo. Er verandert weinig als ik me er druk over maak. Zelf ben ik blij dat ik m’n handen weer redelijk normaal kan gebruiken en geen pijn meer heb.

  10. Arnoud Hugo

    Over die paracetamol: ik merkte bij mezelf dat ‘gewone’ paracetamol bij mij ook weinig deed, zoals van die goedkope, merkloze. Maar gek genoeg Finimal wel. Daar zit ook cafeïne bij, dat versterkt de werking. Bij pijn neem ik er altijd meteen twee, dan werkt het goed.
    Overigens werkt Ubiprofen beter bij hevige kiespijn.
    Tot zover het medisch bulletin van de dag.

  11. @Arnoud: Er is ook een versie met codeïne (tegen hoestkriebels), maar die heeft geen extra effect op pijn. Caffeïne zou zou beter kunnen werken. Ik merkte duidelijk een verbetering als ik ibuprofen met een kop koffie inneem. Dat heeft er ook mee te maken dat m’n hart actiever wordt door koffie en daardoor de doorbloeding verbetert.

    Gelukkig heb ik het al een tijdje niet meer nodig.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

