Okt-20: De Zontrapper

In de afgelopen week heb ik de 8 aflevering van ‘Oranje Boven, Down Under‘ bekeken; het verslag van de ‘zonnewagens’, die van noord- naar zuid-Australië reden. De Technische Universiteiten van Delft en Eindhoven wonnen en daarmee deed Nederland het (net als bij eerdere jaren) meer dan goed. We zouden het nog beter doen als de chauffeur niet stil zou zitten, maar zelf mee trapte. Ook goed tegen de bewegingsarmoede.

Er bestaat een Twike, waar ik al eens eerder over berichtte. Alleen heeft die wel een accu, maar geen zonnepanelen. Gek dat die combinatie nog niet gemaakt is. Dus bij deze een voorzetje:

Men neme (voor stabiliteit) een 3-wielige ligfiets, met in het achterwiel een elektrische motor (M). Bovenop plaats je een zonnepaneel (Z), die de accu (A) oplaadt als je fietst, maar ook als ie stilstaat. Zelf kan je meetrappen (T) om de accu van meer stroom te voorzien. Aan de trappers een dynamo via een versnellingsnaaf. Op die manier is een ketting (het lastigste bij een ligfiets) niet nodig. Onder het zonnepaneel zit je daarbij droog.

Dat paneel, en eigenlijk die complete fiets, zou ik beperken tot 60cm breed. Zo zou je er 2 naast elkaar kunnen koppelen, waardoor het een soort 2-persoons fietsautootje wordt. Vreemd dat ik op dit gebied weinig tot geen ontwikkelingen zie.

Fokke & Sukke engineeren sinds 27 oktober mee:

Advertenties

Geplaatst op 2017-10-20, in Milieumatig, Rijwielmatig, RTV-matig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Dan begin jij er toch aan.

  2. Er zijn zonnepanelen voor boten. Standaard heb je aan een setje van 380 euro voldoende en hoef je vrijwel niet bij te trappen als ie meer dan 5 uur per etmaal in de gemiddelde zon staat. https://www.zonnepanelenopdeboot.nl/producten/c/zonnepaneel-flexibel-mono/p/camper-caravan-boot_flexibele-zonnepanelenset_37wp Het fietsdak biedt ruimte aan 2 van die dingen. (Heb je maar 2,5 uur zon per etmaal nodig.) Per stuk weegt het 670 gram, dat valt ook mee. De omvormer die in de prijs zit zal volgens mij ook 1 kg wegen, maar dat kon ik nog niet vinden.

  3. @Bertie: Ben begonnen aan een voorzetje. Dit idee is gratis en kan volgens mij elke techneut verzinnen. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. Zo ben ik benieuwd hoe het fietst als je indirect trapt. Dwz bij harder trappen raakt alleen de accu voller, je zal met een snelheidsregelaar onafhankelijk de snelhied bepalen. Zo kan je een uurtje voor de deur de accu voltrappen en onderweg je benen stilhouden.

  4. Het grootste voordeel is dat als je dan toch in een bui terecht komt, je vrijwel droog zit.

  5. Hm, ik zou maar gauw patent aanvagen. Ximaar Sunbikes Ltd, je zult er nog rijk mee worden.

  6. Goed idee! Maar dan komt het probleem: waar fiets je met zoiets? Fietspaden zijn te smal en op de weg mag het waarschijnlijk niet. Hoe snel zou je kunnen fietsen met zo’n driewieler? En inderdaad: patent aanvragen!

  7. @Margo: Dat is de reden waarom ie voor mij niet breder mag dan 60cm. Huidige fietssturen zijn nu 65 tot 70cm breed (mag tot 75cm). Je kan er dus mee op een fietspad, waarbij ik binnen de bebouwde kom alles op het fietspad wil beperken tot 25km/h. Nu geldt dat alleen voor snorfietsen, snorscooters en gewone e-bikes. Maar ik zou het ook willen voor wielrenners en ligfietsen. Dus gewoon een algemene regel en niet iets per voertuig.

    Buiten de bebouwde kom mogen ze op het fietspad sneller, net als een bromfiets. Daar zijn de bochten minder krap en is het rustiger. Als je er 2 aan elkaar koppelt, dan zou ik binnen de bebouwde kom al snel voor de weg kiezen en dan zou ie net als de brommer 45km/h mogen. Bakfietsen mogen tot 1,5 meter breed en zulke brede moeten binnen de bebouwde kom ook al op de weg als het fietspad te smal is.

    Eigenlijk zijn dit algemene problemen, die nu al gelden voor snorscooter (mogen 100cm breed zijn) en diverse bakfietsen die doorgaans 90cm breed zijn. Dit ding wordt dus smaller.

    Gezien de uitvoering zou ik de snelheid beperken tot 45km/h. Met sneller moet er meer bescherming op zoals bumpers en iets van een kap. Dan wordt zo’n ding te zwaar en moet ie echt naar de rijbaan. Ik zou het gewicht dan ook beperken tot een kg of 30. volgens mij moet dat kunnen.

    Ik hou niet van patenten. Mogelijk is die al aangevraagd door een autofabriekant die op die manier voorkomt dat zoiets gebouwd gaat worden.

  8. Toen ik begreep dat zonnepanelen hooguit 1kg gaan wegen bedacht ik dat het dakje simpeler ondersteund kan worden zonder voorstijl. Ik heb ‘m dus een beetje aangepast.

  9. Ik vermoed dat ie tussen 1,15 en 1,2 m hoog wordt. Kan je hem ook mooi gebruiken als statafel. Je kan ‘m net als een bakfiets parkeren zonder rek aangezien ie 3 wielen heeft. Hij zal de ruimte innemen van een snorscooter dus iets meer dan een gewone fiets.

  10. Niet het patent maar om ze zelf te (laten) maken. Kleine verandering om niemand in de wielen te rijden…

  11. Ik vind het wel een mooi karretje. Veel beter dan die rare banaanfietsen. Van mij mag dit wel verder ontwikkeld worden.

  12. Goed idee.

    Wie zal het oppakken?

    Duurzame groet,

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s