Nov-07: Kanaalkade-Oversteken

De Kanaalkadesoap is weer opgelaaid. De gemeente heeft de oversteek bij de Ringersbrug aangepakt. De verhoging omvat nu ook de fietsoversteek, naast de voetgangersoversteek die al verhoogd was. Er knipperen lampen als er een bus vanaf het station komt. Die bussen werden eenvoudig over het hoofd gezien; het zijn er maar een stuk of 4 en dan een minuut of 12 niets. Bij de fietsoversteek is een kruis op het wegdek getekend, zodat het duidelijk is dat het wachtende autoverkeer voor de voetgangerslichten deze oversteek vrij moet houden. (Meer over deze oversteek bij de Alkmaarse Fietserbond.)

Zo is het nu:


En zo was het:

Maar nu maken raadsleden zich opeens grote zorgen om het zebrapad dat ‘zomaar’ verdwenen is. En dat is gek. Het was een aanbeveling, die bijna een jaar geleden is gedaan door DTV-Consultants. Zij hebben deze oversteek voor de gemeente onderzocht en naast de andere maatregelen stelden zij voor om de zebra weg te halen.

Deze aanbeveling is geheel conform de laatste inzichten van CROW en SWOV. Als een voetgangersoversteek in de voorrang is (en met een zebrapad is dat zo), dan moet een naastgelegen fietsoversteek ook in de voorrang. Of beide niet. Er is voor het laatste gekozen, aangezien de fietsoversteek daar niet in de voorrang is en door de ligging lastig in de voorrang gezet kan worden.

Als de verkeerslichten voor de voetgangers het doen, dan gaan die toch voor op het zebrapad. Pas als ‘s-avond de verkeerslichten rond 20 uur uit gaan, dan hebben de voetgangers nu een nadeel en moeten ze wachten op het autoverkeer, net als de fietsers. Een probleem is dat niet, want het auto- en busverkeer is dan minimaal en de oversteek kan in 2 delen.

Maar ja het is anders dan het was. Dus liepen raadsleden, die het DTV-rapport niet hadden gelezen, op hun achterste poten: “De zebra moet terug!” Prima, maar dan ook de fietsers in de voorrang en dat willen diezelfde dombo’s dus niet.

Het is eigenlijk nog grappiger. Met deze laatste aanpassing komt deze oversteek overeen met de andere 2 fiets/voetganger-oversteken aan de uiteindes van dezelfde Kanaalkade. Daar bij de Friesebrug en het Stadskantoor, zijn nooit zebra’s geweest en gaan de verkeerslichten eveneens ‘s-avond op knipperen. Die oversteken zijn een stuk breder, omdat er meer rijstroken zijn. En over die oversteken heb ik nog nooit gehoord, dat daar zebrapaden moeten komen.

Oversteek bij het Stadskantoor:

Er is nog een goede reden om de voorrangsregels voor overstekende voetgangers en fietsers gelijk te trekken. Als de fietsers geen voorrang hebben, dan gaan ze over de zebra fietsen met het idee dat ze dan wel voorrang krijgen. Vaak gaat dat fout en onlangs is zoiemand nog aangereden door een auto. Als je afstapt en naast de fiets loopt, dan heb en krijg je wel voorrang op een zebrapad.

Al met al het zoveelste staaltje van terugdraaieritis, waar de Alkmaarse raadsleden in afgestudeerd zijn. Daarbij zit de echte fout in het terugbrengen van 2-richtingverkeer dat nog immer zorgt voor een berg keerders, voor tekort ruimte en de vele ongelukken. Daarbij staat de Karperton-uitrit duidelijk bovenaan.

Advertenties

Geplaatst op 2017-11-07, in Alkmaar, Fietsen en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Verkeersdeskundigen hebben volgens mij meer kennis van zaken dan politici ….

  2. wij hebben in Maastricht ook iets met kades, de laad- en loskade aan de Maas van de cementfabriek speelt een rol in de plannen om van de cementgroeve een natuurgebied annex attractie te maken, er wordt een waterbus geopperd, om de vele toeristen die worden verwacht snel van het centrum naar de groeve te brengen. Klinkt leuk maar de omwonenden zijn niet blij, verwachten herrie en overlast, je bent nooit blij als je omgeving een rol gaat spelen in grootse plannenmakerij.

  3. Ik laat het aan de deskundige over en tracht me daar aan aan te passen.

  4. @Fialas: Reden voor een mooi blogbericht uwerzijds?

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s