Nov-29: Snorfiets-Petitie
Inmiddels is er weer eens een (anti-) snorfietspetitie. Afschaffen van de snorscooter (waar ik een voorstander van ben en ruim 6 jaar eerder over blogde) duurt in hun ogen te lang. En daar hebben ze zeker een punt. Zij willen simpelweg dat het blauwe kenteken verdwijnt en dat alleen de gele overblijft. (Het gaat dan om de kentekens hiernaast en niet die van taxi’s.)
Of dat sneller gaat weet ik niet. In elk geval heb ik wel de petitie ondertekend en besteed ik er hier (te laat?) wat aandacht aan.
Een andere optie is om de helmplicht voor snorscooters in te voeren. Die dingen gaan toch allemaal harder dan 25 en dan is een helm wel zo zinnig. Op die manier valt dan meteen te testen of de helmplicht voor een enorme afname van het snorscoortergebruik zorgt. En als dat zo is, dan kan dat resultaat meegenomen worden om voor de gewone fiets geen helmplicht in te voeren.
Toevallig heb ik de laatste week gekeken wat hier in Alkmaar allemaal rondrijdt op (snor-, brom-, lig-, bak- race-, en gewoon) fietsgebied op fietspaden, fietsstroken of de gewone weg.
75,6% rijdt op een gewone fiets,
10,3% op een gewone e-bike (250watt tot 25km/h*),
7,3% rijdt op een snorscooter (blauw kenteken),
2,7% op een bromscooter (geel kenteken),
1,5% op een (e-)bakfiets of fiets met aanhanger,
0,8% op een scootmobiel,
0,7% op een snorfiets (blaauw kenteken),
0,13% gedroeg zich als wielrenner (ruim boven de 25km/h),
0,06% op een ligfiets,
0,06% op een driewieler,
0,06% op een Segwayachtig ding.
Van de 800 fietsen die ik gezien heb, was van niet 1 vast te stellen dat het om een speedpedelec (30km/h of harder, 300watt of meer, helm en geel kenteken) ging.
Je kan uit die getallen halen dat tegenover 1 snorfiets ongeveer 11 snorscooters rondrijden. Dat de gewone e-bike het inmiddels gewonnen heeft van de snorscooter. En dat de speedpedelec net zo marginaal is als de ligfiets. Zelf vond ik het aandeel bakfiets (ook lastige dingen op smalle fietspaden) erg meevallen. Die gevallen rijden vooral korte stukjes om kinderen weg te brengen naar school. De rest van de dag staan ze voetgangers in de weg. (* Van e-bikes kan ik alleen vaststellen dat ze een motor en accu hebbben, maar niet of die goed werken.)
Mijn bezwaar tegen snorscooters op fietspaden is dat ze te breed en te zwaar zijn. Bij een snelheid van 25km/h zijn ze daardoor minder wendbaar en zorgen voor zwaardere verwondingen als ze tegen een fietser rijden. Daarbij gaan ze eerder 35 en dan is de impact nog groter. Voor mij mogen snordingen op het fietspad als ze net zo breed zijn als een fiets (dus 75cm ipv 100) en dat ze met volle tank niet meer wegen dan 40kg. Alle huidige snorscooters vallen daarmee af en mogen van mij dan ook met een geel kenteken de rijbaan op en het fietspad af. Het gaat overigens allemaal over binnen de bebouwde kom. Daarbuiten is het ruimer en zijn er veel minder verkeersdeelnemers op het fietspad.
Geplaatst op 2017-11-29, in Alkmaar, Fietsen, Milieumatig en getagd als Bibeko, Blauw, Geel, Helm, Kenteken, Petitie, Scooter, Snorfiets, Statistiek. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.
Instemmende groet,
@Rob: Ondertekenen lukte me, maar ik vraag me af of deze petitie al op 9 september verlopen was.
Weg met al dat “gespuis” op de weg. Eerst allemaal een rijbewijs halen, want veel van die gasten doen maar wat.