Feb-23: Langstraat-2016

In 2016 heb ik een 8-tal zwerffiets-1dagstochtjes ondernomen. M’n reguliere fietsvakantie kwam toen slecht uit met de buitenomschilder. Ik heb over een aantal tochtjes van destijds geblogd, zoals die door Friesland langs Sloten, naar Almere, een paar keer door Utrecht en Gelderland en een keer door Zuid-Holland. Over het rondje Texel blog ik misschien ook nog een keertje.

Voor dit fietstochtje ben ik met de directe trein naar Noord-Brabant vertrokken. Het idee was Best, maar door omstandigheden (Het weer was te mooi om een kwartier op de stoptrein te wachten en daar nog een half uur in te boemelen.) werd het ‘s-Hertogenbosch waar ik uitstapte. Den Bosch heb ik een aantal keren bezocht en ooit ben ik daar met een fietsvakantie gestart om zo via Breda richting België en Frankrijk te fietsen.

De 30 foto’s bij dit verslagje heb ik over 3 pagina’s verdeeld:
1: Vught-Boxtel2: Oisterwijk-Drunense Duinen3: Waalwijk-Geertruidenberg

Ik liet de stad voor wat ie was en stapte aan de westkant het station uit. Dat deed ik voor het eerst en zo kwam ik op de traverse pardoes de buren van m’n zwager tegen. En die treinen maar een paar keer per jaar. Allereerst fietste ik naar Vught en vervolgens naar Boxtel. Die laatste plaats had ik nog niet eerder bezocht. Vught had ik ooit ook maar vluchtig bekeken.

Het was mooi weer en ik kwam een aardig setje opvallende gebouwen tegen. In Boxtel heb ik koffie met appelgebak genoten. Net buiten het dorp stonk het vreselijk en al snel werd het me duidelijk dat daar een van de grootste varkensslachterijen van Nederland stond. Een bezoekje waard voor de mensen die vegetarisch willen worden. (Bij mij is dat weer net niet gelukt.)

Iets verder schapte ik door een natuurgebied. Er doorheen fietsen was niet echt een optie, het barstte er van de vennen. Al snel was ik in Oisterwijk. Ook een aardige plaats die ik nu eens beter bekeek. Als eerste nam ik een aardig uithangbord op de foto. Geen idee waar ie voor was en wat het wapen voor moet stellen. Ik weet dat ie voor een voormalige bioscoop hangt, maar ook die kan ik niet op Google-maps terugvinden.

Bij hun schattige VVV-kantoortje hing ook een uithangbord bij een ingemetseld wapen. Helaas wat die niet goed op de foto te zetten door een te grote parasol. Iets verder kwam ik nog een protestantse kerk tegen. In Brabant zie je die minder en het contrast was groot met de veel grotere katholieke kerken die daar staan. Aan de rand van Oisterwijk trof ik de Kerhovense Molen. Waarschijnlijk was Kerkhoven een naam van een buurtschap of voormalig dorp.

Niet veel verder kwam ik langs een landhuis met flinke oprijlaan. Aan het eind stond ‘kasteel’ Strijdhoef’. Erg kastelerig vond ik het niet. Eerder een soort slot, er zat ook wat water omheen. De poort nam ik op de foto toen die net openging voor de kamerheer. Dwz een dergelijke titel had de man die moest zorgen dat alles goed ging met het gebouw en het landgoed. Hij vertelde me dat nadat ie uit z’n auto was gestapt. Als ik even door had gespraat, dan had ie me waarschijnlijk ook nog een kleine rondleiding gegeven. Alleen zat ik daar niet op te wachten. Wel vond ik 1 van de zijgebouwen apart door de bogen. Mogelijk is ook zoiets art deco. Een kilometer verder stond een zeer klein kapelletje met toren en wat mensen die het bezochten.

Vervolgens stond Waalwijk op m’n virtuele lijstje. Dat is een lijstje van ooit eens bezoeken als ik toevallig in de buurt kom. En nu was het dus zo ver. Wel eerst even in de Drunense Duinen gepauzeerd met een halflitertje fris en een pak scholiertjes dat ik net iets eerder had gekocht.

Destijds was ik van Den Bosch naar Breda ook door de Drunense Duinen gefietst, maar toen sloeg ik net voor Waalwijk linksaf. In Waalwijk trof ik al meteen een watertoren, dus die kan mooi bij de verzameling. Verder was een frabriek voor stoomschoenen. Geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Ik was nu wel echt in de Langstraat de ik op de lagere school had (ge)leerd.

Daarachter doemde een enorme kerk op en die ging dus ook op de foto. Net als hun raadhuis, omdat die door Kropholler is bedacht met dezelfde muurankers en lantaarn die je ook bij het raadhuis van Medemblik en het oude politiebureau van Alkmaar vindt. Kropholler kopieerder flink raak.

In Waspik en Raamsdonk trof ik ook nog wat aparte kerkgebouwen. En in Raamsdonksveer een 2e watertoren. Net als die van Waalwijk ook niet echt fraai. Deze had echter wel het predicaat Rijskmonument gehaald, net als een berg kerken, een molen en wat raadhuizen. O ja en de Vismarkt in Geertruidenberg was er ook eentje.

Daar was het al tijd om eens naar een retourtrein te zoeken. Helaas rijden daar geen treinen en ik heb dan ook nog flink doorgetrapt om uiteindelijk in Lage Zwaluwe een trein terug te nemen. En dat stationnetje was een vreemde ervaring die ik nog wel even wil delen. Zo kon ik er geen incheckpaal vinden op het perron. Die bleek achteraf toch aan de buitenzijde langs de straat te staan. Alleen wel erg onopvallend geplaatst.

In Alkmaar was men destijds bezig om de spoorwegovergang tussen het busstation en de perrons af te sluiten. Men moest maar gebruikmakan van de traverse. In Lage Zwaluwe moet je eerst met een traverse om vervolgens naar het laatste perron de spoorwegovergang te nemen. Dat laatste perronnetje dat ik moest hebben was schijnbaar te smal om er een lift te laten zakken. En die overgang is wel een stuk linker dan de overgang in Alkmaar die inmiddels opgeheven is.

Al met al was het een onvergetelijke fietsdag, die ik me nog behoorlijk gedetailleerd kan herinneren. Ik heb circa 85km gefietst. Onderweg heb ik ook op putdeksels en elektriciteitshuisjes gelet, maar dat leverde niets op.

Geplaatst op 2018-02-23, in Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

1. Met de foto’s erbij kun je meestal wel wat herinneringen ophalen. En Brabant is een mooi land, toch…

2. Je bent dus door mijn geboorteplaats Raamsdonksveer gekomen. Watertoren niet mooi? Love is in the eye of the beholder. Ik heb van dat ding gehouden.

3. En dan heb je ons dorp nog niet gezien😆

4. @Bertie: Ik weet niet exact waar je woont, maar ik ben ook een paar keer door De Peel gefietst o.m. tussen Mill en America.

5. In Mill. Alle wegen in die omgeving fietsten we meerdere malen, het liefste gingen we richting Limburg, Duitsland en soms Gelderland om de penetrante varkenslucht te ontlopen.

6. @Bertie: Bij die slachterij was het helemaal erg en volgens mij kwam dat door de file aan wachtende varkenswagens. Ik dacht altijd dat je wat zuidelijker woonde in St Anthonis. Ik ben daar ook dwars gefietst tussen Grave-Cuyck en Groesbeek. Maar ook o.m. door door Goch en Kevelaer.

7. Dan ken je de streek. Niet spectaculair maar goede fietswegen in vriendelijke en bosachtige gebiedjes.

8. Ik ben nog nooit in Vught en in Boxtel geweest, de rest van de foto’s herkende ik bijna allemaal. Ik was vooral benieuwd naar Waalwijk en dat stadhuis staat nu echt in mijn geheugen gegrift.