Apr-28: Beeldvorming CBS

Bij deze blog ik nog een beetje door op het vorige bericht. Het CBS (ons Centraal Bureau voor de Statistiek) had iets naar de pers gestuurd en die tikten dat netjes over op websites en in kranten en vertelden het keurig na op TV en radio. Kortom men zei of schreef: ‘Meer fietsers dan automobilisten omgekomen.’ Niet vreemd want boven het artikel van het CBS staat ‘In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto’. Je moet al verder lezen of hun onderstaande diagram bekijken om te zien dat het om Personenauto’s gaat:


Voor bestelauto’s en vrachtauto’s ontbreekt het bolletje, dat met 25 verkeersdoden net zo groot zou zijn als de opzittende van Scootmobielen en invalidevoertuigen.

Met dezelde informatie zou je ook het volgende diagram kunnen maken:

Ik heb de personen-, bestel- en vrachtautododen bij elkaar geteld, en dan dekt het woord Auto beter de lading. Bij de fietsen wordt overigens eveneens geen onderscheid gemaakt tussen gewone fietsen, bakfietsen en transportfietsen. Wel heb ik hierboven bij de fietsen een onderscheid gemaakt tussen e-bikes en ongemotoriseerde fietsen. In de tabellen van het CBS kan je die verdeling niet vinden, maar het staat wel in het CBS bericht. De groep die op de e-bike rijdt is groter dan het aantal mensen dat op een scooter of motorfiets rijdt. Het CBS heeft het nog over Brom/snorfietsen, maar die zijn vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Het gaat om (brom-/Snor-)scooters met een geel of blauw kenteken, die in de praktijk even hard gaan. Een groot deel moet al op de rijbaan en men maakt er meer werk van om ook de snorscooters richting rijbaan te krijgen en dus van het fietspad te halen.

Advertenties

Geplaatst op 2018-04-28, in Fietsen en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Zou het uitzoeken van dit soort gegevens leiden tot minder doden of ongevallen. Ik zie af en toe mensen hier de berg af komen met een snelheid die zo hoog is dat men onder aan de berg mag hopen dat er niet per ongeluk een auto van rechts komt. Tot nu toe is er alleen nog maar letselschade geweest, maar vroeg of laat gaat het echt fout.

  2. @Sjoerd: Deze info van het CBS komt jaarlijks op dezelfde tijd. VVN, Fietsersbond, ANWB en bijvoorbeeld politieke partijen grijpen het aan om het verkeersbeleid aan te passen. Zo is het jaren gebruikt om het fietsen naar school veiliger te maken, wat ook gelukt is. Meer 30km-zones zijn mede ingevoerd wegens dit soort getallen, om zo het aaantal verkeersslachtoffers in wijken te verminderen. Dergelijk beleid heeft vaak pas na een aantal jaren effect.

    Lokale prolemen die je noemt, zijn vrijwel niet meetbaar op deze manier. Die zullen echt lokaal aangepakt moeten worden. VVN en de Fietsersbond hebben soms effectieve afdelingen die gemeentes hierbij constructief adviseren. De politie doet dit soms ook. Gemeentes hebben ook meldpunten hiervoor, zoals verbeterdebuurt.nl

  3. Het lijkt op het niet willen accepteren van statistische gegevens. Waarom geen verschil willen aanbrengen in auto’s waar je een verschillend rijbewijs voor nodig hebt, en wel in fietsen en e bikes die je gewoon bij dezelfde fietsenmaker kunt kopen?

  4. We maken ons druk om doden terwijl de wereldbevolking blijft stijgen.

  5. Arnoud Hugo

    Is het niet zo dat ze doorgaans het aantal slachtoffers uitsplitsen naar het aantal reizigerskilometers om het gevaar van een bepaald vervoermiddel aan te geven?

  6. @Mack: Ik heb geprobeerd die schijn niet te wekken. Het viel me vooral op dat in het ballendiagram van het CBS de bestel- en vrachtwagendoden ontbraken. Geen idee waarom het CBS die weg heeft gelaten. Verder is het aantal motorfiets berijders, waar ook de motorscooters onder vallen erg klein. Opgeteld bij de brom-/snorscooters is dat aantal nog altijd minder dan het aantal e-bike rijders. Zie volgende reactie.

  7. @Arnoud: Het is ook beter om zoiets af te zetten tegen het aantal afgelegde kilometers. Helaas lopen die cijfers bij het CBS een jaar achter. Daarom doet het CBS dit nooit en als ze het al een beetje doen, dan klopt het dus niet helemaal. In 2017 was er vooral een flinke stijging onder de 60plus e-bike-mannen. Mogelijk hebben die in 2017 meer gefietst, maar dat getal komt pas in 2019 beschikbaar. Je merkt dat de media dat te lang duurt. Zo hoor je wel meteen iets over het aantal verkeersdoden, maar lees/hoor je zelden iets over de zogenaamde vervoersprestatie.

  8. @Jozef/Dhyan: De totale wereldbevolking stijgt al jaren niet meer zo snel als rond 1990. In Nederland is het aantal verkeersdoden erg laag en dat geldt ook voor de ons omringende landen. In grote delen van de wereld doet men er veel meer aan om via het verkeer de wereldbevolking te verminderen.

    Eigenlijk zou je oorlogen moeten verbieden. Na elke forse oorlog komt er een bevolkingsexplosie. In NL de babyboom in de 20’er en 50’er jaren, en kijk eens hoe hard de bevolking van Afghanistan groeit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Afghanistan

  9. De invoering van 30 km wijkjes heeft bij mij de afbraak van een mooi fietspadenstelsel tot gevolg gehad.

    Zo heeft elke maatregel voor- en nadelen.

    Eerlijke statistieken blijven lastig te vinden.

    Vriendelijke groet,

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s