Mei-20: Limmen Vrachtwagens
Halverwege het (vouw(fiets))parcour van de Bloemendagen is er de laatste jaren op de zondag een oldtimershow. Aanvankelijk vooral tractors, maar dit jaar ook een flinke rist vrachtwagens. Helaas stonden ze zonmatig net verkeerd. Vaak moest ik voor de voorkant foto’s tegen de zon in nemen en dat is niet handig. Mogelijk komt dat omdat ik er vrij vroeg was, zo tussen de middag. Maar misschien hebben ze er gewoon niet over nagedacht.
Het fraaie zonnige weer had dus ook een klein nadeeltje. Toch kon dat de pret niet drukken. Ik heb wel iets met vrachtwagen van rond 1970. In die tijd wilde ik vrachtwagenchauffeur worden en reed vaak mee met vrachtwagens naar Amsterdam en Den Helder. De chauffeurs die voor het houtbedrijf reden, waar m’n vader werkte, vonden een setje extra handen wel handig.
Het meeste reed ik mee met Henschels, die een platte neus had. Dwz geen neus, de motor zat onder de cabine. Tegenwoordig is dat heel normaal, maar destijds was dat redelijk nieuw. Je kon die vrachtwagen ook kopen met een kleine neus en die kwam ik in Limmen dus tegen.
Maar zo rond m’n 16de ging m’n opleiding meer richting elektronica. En door een stageplaats in Amsterdam-Noord, was ik compleet klaar met gemotoriseerde voertuigen. Zo klaar, dat ik nooit aan een rijbewijs ben begonnen. Dus van een rijbewijsvrij iemand staat hier een setje foto’s.
Geplaatst op 2018-05-20, in Regiomatig en getagd als Brandweer, Bus, Henschel, Kampeerwagen, Limmen, Mack, Magirus-Deutz, MAN, Mercedes, Michelin, Oldtimer, Truck, Volvo, Vrachtwagen. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.
Het heeft wel wat de vrachtwagens uit die tijd. Die platte neus is eigenlijk ontstaan doordat de lengte van een vrachtwagen beperkt was. Zonder neus kon je een grotere laadruimte maken.
Oh man, wat leuk. Jeugdsentiment dit.