Mei-31: Testvlucht

Gisteren vloog een 11 jaar oude Boeing 737 wat rondjes over Flevoland, Ijsselland, de Graafschap en Noord-Holland-Noord. Zie hieronder.

Daar heb ik de vlieghoogtes in meters bijgezet. Bewoners konden zo de geluidsovelast ervaren, van vligtuigen die in de toekomst op Lelystad Airport gaan landen. Daar vloog ie op 610 meter. Verderop was een veelvoud daarvan. Zelf heb ik er niets van gehoord of gezien. Alkmaar zit dan ook niet in de vliegroute.

Ik blogde al eerder dat wij hier regelmatig landende vliegtuigen hebben, die boven Alkmaar al onder de 600 meter vliegen. Zo laag ging deze testvlucht dus nergens.

Ik gun een ieder zijn/haar protest, maar is het niet beter om eerst eens iets aan de Alkmaarse situatie te doen? Die komt mij erger, vaker en vooral en onnodiger over. We zitten hier op 35km van Schiphol. Gezien het bovenstaande kaartje zou 1830 meter hoogte hier een stuk logischer zijn.

Advertenties

Geplaatst op 2018-05-31, in Alkmaar, Milieumatig, Overmatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Eerlijk gezegd heb ik er in Ede ook niets van gehoord; en ik hoor hier wel vaak helikopters en soms straaljagers.
    Toen ik nog in Amsterdam woonde (meerdere wijken) wel last gehad van vliegtuiglawaai.

  2. We hebben hier alleen maar last van de vliegbasis Teveren, net over de grens met Schinveld.(AWACS)

  3. De geluidshinder is inderdaad behoorlijk toegenomen, maar die laagvliegers zijn vaak heel tijdelijk. Eerlijk gezegd vond ik die helikopter met rondvluchten (ik neem aan dat het dat was) vorig weekend meer storen, dat bleef maar doorgaan.

    Wat mij betreft mag het vliegverkeer hier en elders wel zijn grenzen krijgen, maar dat zal economisch gezien wel slecht uitkomen.

  4. @Ferrara: Vorige week of nog wat eerder weet ik alleen van een politiehelicopter die hier 54 rondjes vloog.

    De extreem lage vlieghoogte boven de Watertoren, het ziekenhuis en het AZ stadion heeft weinig met economie te maken. Op andere plekken zo ver van Schiphol wordt veel hoger aangevlogen. Ze werken overigens met een verdeel-en-heerssysteem. Punt is dat ze hier vaak tussen half 8 en half 9 een stuk of 20 laagvliegers laten passeren. Die zouden hoger mogen of 1,5 km zuidelijker over het Heilooerbos waar vrjwel geen mensen wonen.

  5. Ximaar, was dat rode geval een politiehelikopter?
    Ik heb niet de moeite genomen om te tellen, maar veel rondjes waren het wel.

  6. @Ferrara: We hebben het waarschijnlijk of verschillende helicopters. Die ik bedoelde was blauw:

    en vloog tig keer rond op 21 mei:

    Als je de juiste dag en ongeveer de tijd weet, dan zoek ik ‘m ook even op.

  7. Ximaar, ik weet het niet precies meer, maar het was niet voor in de week. Eerder was het Vrijdag 25 of zaterdag 26 mei in de middag. De helicopter was kleiner en had minder uitsteeksels dan de blauwe op jouw foto, die ik overigens ook heb zien gaan.

  8. @Ferrara: Die kon ik niet vinden. Wel een paar die in de buurt van Purmerend vlogen. Niet alle helicopters geven openbaar hun positie door. Vaak is het dan militair of mogelijk particulier. Zelf gebruik ik Planefinder, die is wat completer dan de bekendere flightradar24.

  9. Ximaar, gezien de kleur van het toestel hou ik het op een particulier. Dank voor de moeite.

  10. Arnoud Hugo

    Ik vind dat je aan ALLE overlastsituaties mbt Schiphol iets moet doen. Niet of Alkmaar of Lelystad. Beide! Via allerlei list en bedrog wordt het vliegverkeer steeds verder uitgebreid. Lelystad wordt doorgedrukt en wéér is een hele regio de dupe. Hoeveel gemeenten zijn er niet in Nederland die grote overlast hebben van het vliegverkeer? Er wordt altijd geschermd met economisch belang en werkgelegenheid, maar waar is de balans? Wat zijn de werkelijke kosten mbt milieuschade en gezondheidsschade?

  11. @Arnoud: Mee eens. Mij heb je aan je zijde, ik heb de laatste 20 jaar niet meer in een vliegtuig gezeten. Punt is alleen dat er hier op 35km van Schiphol om een onverklaarbare reden veel lager wordt gevlogen dan bij Lelystad het geval zou zijn. Bij andere aanvliegroutes naar Schiphol wordt 20km later naar dat niveau van 600 meter gedaald.

  12. Ik begrijp dat ook niet. Heel raar. Waar zou je dat kunnen navragen?

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s