Sep-13: Via Best Retour

In Brandevoort was het weer wat omgeslagen. De heldere lichtbewolkte hemel was daar viezer en bedompter. Dat zorgde voor fletsere foto’s, die ik dan ook wat opgekrikt heb. Ik wilde dan ook snel verder om een een putdeksel in Best op de foto zetten. Iets dat ook op de heenweg had gekund als ik de bus naar Boxtel had genomen. Dat had ik niet gedaan, maar op deze manier kon het ook.

Eerst nog wel even Eindhoven bekeken. Mogelijk was daar ook iets te zien op het gebied van putdeksels, elektriciteitshuisjes, watertorens en/of interessante gebouwen. Met dat rondje was ik snel klaar. Geen van het bovenstaande. Wel erg druk en daar is het een grotere stad voor. Mij kon het allemaal niet boeien. Ooit was ik 1x door Eindhoven gefietst. Destijds sprak de stad me niet aan en nu 40 jaar later was dat helaas nog zo. Er zullen vast interessante plekken zijn, maar ik vond ze niet zo snel en eigenlijk deed ik ook niet echt m’n best om ze te vinden.

Kortom een half uur later boemelde ik door naar Best. De putdeksels met stadswapen had ik zo gevonden, ze hebben er aardig wat liggen. Verder weinig te beleven. Behalve dan hun nieuwe station. Imposant. Prachtig verdiept. Maar ik zag er vrijwel niemand. Ja iemand die er per abuis was uitgestapt en met een volgende trein verder wilde. Na 10 minuten wachten op mijn trein begreep ik ook waarom het station verdiept was. Er raasde een flinke goederentrein door. Bovengronds zal je daar niets van horen, maar op de perrons des te meer. Zulke doorgaande sporen zouden ze apart moeten isoleren, om gehoorbeschadiging te voorkomen. En helaas hadden ze dat dus niet bedacht.

Ik had met de trein door kunnen reizen naar Boxtel (het volgende station) en daar met de bus naar ‘s-Hertogenbosch kunnen gaan. Maar ik bedacht het anders aan te pakken en treinde naar Tilburg om via ‘s-Gravenhage naar Alkmaar te reizen. Eerst ook nog even Tilburg bekeken. Net zo’n lelijk station als Breda en Eindhoven. Wat bezielt de ontwerpers om Brabant hiermee op te schepen?

Ik heb een rondje door Tilburg gelopen, een echt centrum vond ik niet. De putdeksels zagen er allemaal standaard uit en na een kilometer boog ik af richting station om daar een portie patat naar binnen te werken. Het zal daar friet heten, maar ik ga ook geen houdoe zeggen. Later keek ik op streetview en zag ik dat ik nog een paar honderd meter door had moeten lopen om te zien dat zij in het centrum dezelfde deksels hebben als Helmond, maar dan met de text Tilburg. Veel heb ik daar dus niet aan gemist.

Daarna ging ik verder met de trein naar Den Haag. Ging prima, maar tussen Den Haag en Leiden werden bussen ingezet. Een optie was via Utrecht. Het perron voor die trein stond afgeladen vol. Daarbij is Den Haag – Leiden maar een kort stukje. Voor de zekerheid vroeg ik een NS’er of het treinverkeer na Leiden weer normaal was. Dat werd bevestigd.

Na een halfuur bussen bleken vanaf Leiden alleen sprinters te rijden. Na Sloterdijk werd dat voor mij weer een Intercity en was ik rond 22 uur weer terug in Alkmaar. Met de 3km in Alkmaar had ik in totaal 16 km gestruind door ‘s-Hertogebosch, Weert, Venlo, Helmond, Eindhoven, Best en Tilburg.

Advertenties

Geplaatst op 2018-09-13, in OV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Das een flink eind. Veel bekende plaatsen. In Best had je best even boven mogen komen dan had je de Mol gezien. Ooit liep hier het spoor bovengronds en idd je hoort niks meer.

  2. Ik maak ook altijd wel wat mee als ik met de trein ga, maar als ik kijk hoe tevreden men is met de trein zal dat wel aan mij liggen. Eindhoven heeft wel wat, maar dan moet je niet bij het station zijn. Strijp is dan “the place to be…”

  3. @Villa S: Ik ben er idd uitgeklommen om de putdeksels te aanschouwen en ben tot het voetgangerscentrum van de Hoofdstraat gelopen. Daar was het redelijk uitgestorven. Ik keek er ook om te zien of er wat te eten was. Volgens mij was het rond 18 uur. Al snel beacht ik dat in Tilburg meer te vinden zou zijn.

    Ik kan me eigenlijk geen mol herinneren. Heen liep ik eerst op een doodlopend straatje af. Terug ben ik in de volle lengte over het verdiepte spoor gelopen. Het gekke is dat ik dacht dat ik een foto had gemaakt van het ondergrondse, maar die kon ik nergens meer vinden.

  4. @Sjoerd: Een paar blogberichten terug gaf ik al aan dat er in het weekend meer werkzaamheden zijn. Maar dan heb ik met zo’n goedkoop dagkaartje geen last van de spitsuren. Zelf zit ik er niet zo mee. Ik reis bijzonder weinig met de trein en voor mij is het dan een uitje. Een auto heb ik nooit gehad. Wel vond ik het in het verleden vervelend als ik in een flinke file stond. Je kan dan geen kant op. In de trein kan ik dan nog heen en weer lopen. Iets dat ik ook doe.

    Aan Strijp S heb ik nog gedacht. Maar de Van Rossems waren daar al geweest en dat sprak me toen niet zo aan. Ben wel gek op oud indrustrieel erfgoed, maar zo oud is dat spul nog niet.

  5. Ik bezoek graag musea; en in Eindhoven vind ik het van Abbemuseum mooi; in Tilburg Museum De Pont (gevestigd in een oude textielfabriek, dus ook interessant als industrieel erfgoed; de indeling binnen heeft nog duidelijk historische wortels).

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s