Okt-18: Neprotonde Langedijk

Gemeente Langedijk heeft al een jaar of 5 een fout voorstel van de Grontmij omarmd. Binnenkort gaat de Provincie NH dat in hun N504 aanleggen, bij de Voorburggracht in Noord-Scharwoude. De Fietsersbond Langedijk berichtte daar al eerder over.

Het gaat om een zogenaamd voorrangsplein, ook bekend onder de naam Largas-rotonde (Largas staat voor LAngzaam Rijden GAat Sneller (is hier echter niet van toepassing)). Ondernemend Langedijk, die dit ook niet ziet zitten, noemt het foutievelijk een Ovatonde. Een Ovatonde gaat daar niet passen en is ook nooit het plan geweest. Dat is namelijk een ovale rotonde (Ovonde) met een hoofdweg er onderdoor of overheen, zoals te vinden is op de kruising N242-Westtangent in Heerhugowaard.

Een voorrangsplein is een idee uit Hilversum. Ze zijn hier te vinden in de Westtangent bij de Umbriellaan en in de omgelegde Westelijke Randweg bij de wijk Westerdel in Broek op Langedijk. Idd ook in de gemeente Langedijk. Ze hebben er dus ervaring mee en de bewoners vinden het veiliger moet worden vwb de (fiets-)schoolroute van hun kinderen.

Bij een gewone rotonde moet het verkeer naar de rotonde voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. Dat heeft dus uit alle richtingen een snelheidsremmend effect. Bij een voorrangsplein geldt dat niet voor de hoofdrichting, die mag naar hartelust en ongehinderd doorkarren. Het verkeer uit de zijwegen moet bij linksaf om die reden 2x voorrang verlenen. Dat kan als er weinig verkeer uit de zijwegen komt, zoals bij de Umbriellaan en Westerdel. Bij de Voorburggracht naar de N504 is dat niet zo. Die doorgaande weg door Langedijk is erg druk, met veel uitwisseling met de N504. Bij hen wordt de rekening neergelegd ten gunste van het verkeer op de N504.

Gemeente Langedijk zou dus beter voor haar bewoners op moeten komen, omdat het juist voor hen een slecht plan is. Het is ook een slecht plan voor de lijnbus die hier met de Voorburggracht de N504 oversteekt. Uit Oudkarspel zal het verkeer in de ochtend op de Voorburggracht moeite hebben om op de N504 te komen richting N242. ‘s-Avonds zal zelfs het verkeer op de N504 vast komen te staan achter het verkeer dat daar linksaf wil richting Noord- en Zuid-Scharwoude. Bij zo’n voorrangsplein kunnen een stuk of 6 auto’s in het midden wachten om linksaf te gaan, maar de kans is groot dat in de avondspits te weinig is en dan wordt de N504 in westelijke richting geblokkeerd.

Met de huidige verkeerslichten en voldoende opstelstroken is geen probleem, het rijdt daar redelijk goed door. Veel mensen (automobilisten en aanwonenden) kunnen wel eens flink teleurgesteld worden met deze ‘oplossing’. Voor de fietsers gaat het meevallen. De fietsrichting staat wel haaks op de voorrangsrichting oost <-> west. Dwz 90% fietst noord <-> zuid. De Fietsersbond heeft echter een toezegging gekregen dat er voor hen bij de oversteken van de N504 verkeerslichten komen. Daarmee gaat voor de fietsers niet veel veranderen, maar dat hangt wel af van de wachttijd die wordt ingesteld. Met de huidige lichten hoef je er niet lang te wachten. Punt is wel dat een voorrangsplein -met in de hoofdrichting verkeerslichten- niet goed zal functioneren.

Het is dan ook niet moeilijk om te bedenken dat deze neprotonde meer autosluipverkeer op gaat leveren over de Molenkade, Mossel, Veilingweg en Willem de Zwijgerstraat. Iets dat de gemeente Langedijk ook niet moet willen. Het zijn straten zonder fietsvoorziening, dus ook de fietsers gaan hier de dupe van worden.

De Fietsersbond stelt voor om een gewone rotonde aan te leggen. Een veel beter plan. De vraag is waarom dat niet gebeurt. Aan de ruimte ligt het niet, desnoods maken ze er een ovonde (ovale rotonde) van.

Omgekeerd kan je ook denken; ‘Waarom heeft de Provincie dit niet eerst uitgeprobeerd op de N246 bij De Woude’? Die aansluiting is er veel geschikter voor (erg weinig afslaand verkeer  en fietsers en auto’s hebben dezelfde hoofdrichting) en daar wordt het eermaands niet toegepast.

Net zo vreemd is het dat bij dit plan ook een plan is voor een gewone rotonde 700 meter oostelijker bij de N504-Oostelijke Randweg-Spoorstraat-kruising. Daar rijdt meer verkeer op de N504. Die hadden ze al lang en breed aan kunnen leggen, de huidige kruising is daar link genoeg voor en zo ver ik weet zijn daar geen bezwaren tegen.

Zelf heb ik wel een idee waarom ‘men’ een neprotonde wil bij de Voorburggracht. Maar dat is nooit uitgesproken, laat staan opgeschreven. Het ging aanvankelijk (5 jaar geleden) al erg vreemd met de zogenaamde klankbordbijeenkomsten. De eerste bijeenkomst was kennismaken en ideeën ventiteleren. Bij de 2de bijeenkomst kwam er een totaal ander idee op tafel, iets dat in de eerste bijeenkomst niet aan de orde is geweest. Het idee was ook niet van tevoren gemaild, dus werd het vooral aanhoren. Later dachten we (na ruggespraak) nog iets over dit idee met een neprotonde te kunnen zeggen, maar toen bleef het stil. Er kwam geen derde bijeenkomst en het verslag van de 2e bijeenkomst liet maanden op zich wachten. Een half jaar later koos de gemeente Langedijk dus voor dit idee en legde de gemailde bezwaren van de Fietsersbond naast zich neer.

Zelf denk ik dus dat het in de vele fietsers zit, dat daar geen gewone rotonde gaat komen. Bij een gewone rotonde horen fietsers binnen de bebouwde kom in de voorrang en mogelijk zag Grontmij daar een probleem. Punt is dat er erg veel fietsers oversteken voor school, winkels, werk en wat al niet. De gemeente weet dit en het was veel mooier geweest als daar een fietstunnel of fietsbrug mogelijk was geweest. Qua ruimte was dat helaas niet te verzinnen.

Ondernemers zetten vooral in op het laten zakken van de N504, en dan kan het verkeer tussen de dorpen inclussief fietsers daar keurig overheen. Nadeel is dat dat plan erg veel geld kost en zoveel heeft de Provincie daar niet voor over. Het is dan ook lastig om de Voorburggracht aan te sluiten.

Kortom wat ze nu gaan aanleggen is minder handig dan een gewone rotonde. Als dat na aanleg zal blijken, dan kan het voorrangsplein alsnog veranderd worden in een gewone rotonde. Dan is er wat leergeld betaald, waar de Fietsersbond van meet af aan tegen gewaarschuwd heeft. Voor mij is het duidelijk dat voorrangspleinen niet alleen slecht functioneren bij teveel afslaand verkeer, maar ook slecht te combineren zijn met erg veel fietsers die de voorrangsweg moeten kruisen.

Advertentie

Geplaatst op 2018-10-18, in Fietsen, Regiomatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Waar zit toch het verstand bij professionele verkeersdeskundigen ???

    Verbaasde groet,

  2. de Grontmij heet tegenwoordig SWECO, maar dat terzijde. Ik vind het ook geen voorstel dat een lintje verdient, integendeel.

  3. @Sjoerd: Klopt, maar toen de klankbordgroep er was in 2013, heette het nog Grontmij. Het is ook niet dat ik zo’n bedrijf de schuld wil geven, het is erg afhankelijk van de personen waar je op dat moment mee te maken hebt. Hier in Alkmaar hebben ze het eerste rapport voor de Bierkade gemaakt en daar mankeerd in mijn ogen niets aan.

  4. In Goes hebben ze een Ovatonde aangelegd op de ringbaan en het was daar eigenlijk net te klein om er iets fatsoenlijks van te maken. Jammer want het staat er nogal eens vast, De enige die er voordeel van hebben zijn de fietsers die middels een tunnel onderdoor de Ovatonde kunnen om van a naar b te gaan.

  5. @John: Bedoel je deze bij de Ringbaan West en Troelstralaan?
    https://goo.gl/maps/LSiQruAZLmv

    Dat is een voorrangsplein met een fraaie gestrekte fietstunnel.

  6. Met de huidige situatie heb ik geen enkel probleem.
    De kruising Voorburggracht-N504 vermijd ik zowie zo al, ik steek altijd via de dorpsstraat over.
    Alleen hebben ze hier de verkeerslichten vreemd afgesteld, alleen de kant die zich meld krijgt groen, de overzijde moet zich apart melden voor groen, dit is geen duurzame oplossing.
    Het verkeer op de N504 moet dan vaker stoppen.
    Als niet in de dorp moet zijn maak ik altijd gebruik van de fietstunnel die nog oostelijker ligt.
    Maar idd, deze voorgenomen oplossing gaat het niet worden, zal uiteindelijk dan wel weer met verkeerslichten worden opgelost en dan zijn wij weer terug bij af.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: