Nov-24: Asociale Alleenzitters

De laatste dagen is er weer veel aandacht voor de (auto-)files. En natuurlijk wordt er weer om extra rijbanen gezeurd en gaat onze VVD-regering daar op in.

Natuurlijk zeg ik dan: ‘Stap wat vaker op de fiets, dan hoef je ’s -avonds ook niet naar de sportschool’. Scheelt dus tijd, geld, erg veel CO2 en ruimte op de weg. M’n 2de antwoord is: ‘Neem wat vaker het OV’. Scheelt CO2 en ruimte op de weg. Je zult dan nog wel iets moeten doen aan bewegen.

Maar als het bovenstaande ‘niet kan’, dan kan je altijd nog iets doen aan de autobezetting. Die is op werkdagen belabberd laag. 80% zit er alleen in en dat is al jaren zo. Carpoolen stelt nog altijd bitter weinig voor. Dat terwijl het de files prima op kan lossen, effectiever dan extra asfalt en het kan vandaag al. Nu is de gemiddelde autobezetting 1,25 persoon. Halveer het aantal alleenzitters en je komt op een bezetting van 1,6 persoon per auto en daarmee heb je 22% minder auto’s op de weg. Voldoende om niet meer stil te staan in de spits. Scheelt dus ruimte op de weg, geld, CO2 en reistijd! (Je moet dan nog wel iets doen aan je lichamelijke conditie.)

Tegenwoordig kan meerijden prima, iedereen heeft een smartphone waar een meerij-app op kan. En eigenlijk hoeft het alleen in de ochtend- en avondspits. Neemt niet weg dat het buiten die tijden ook beter is voor het milieu en je portemonnee.

De files schijnen geld te kosten voor het vrachtvervoer of mensen die voor hun werk onderweg zijn. Mijn stelling is dat de onnodige alleenzitters daarvoor verantwoordelijk zijn en niet de regering. Natuurlijk zijn er mensen die wat moeilijker met elkaar mee kunnen rijden. Maar 80% vind ik daarvoor een belachelijk hoog aandeel.

(Het CBS heeft de autobezetting bijgehouden tot 2008. Zelf kijk ik er al sinds 1990 naar. Eerst in de Regio Ijmond en later in de Regio Alkmaar. Nog steeds zie ik in 8 van de 10 auto’s maar 1 persoon en kan het 200 voertuigen duren eer je er 1 met 4 inzittenden ziet. Volgens het CBS is de bezetting op zondagen veel beter; dan zijn er ook beduidend minder auto’s op de weg.)

Advertenties

Geplaatst op 2018-11-24, in Fietsen, Milieumatig, OV-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Waar een wil is is een (rij)weg.
    De meeste mensen willen hun vrijheid, als die er nog is met in de file staan, niet opgeven.
    Ik pleit er voor om op fietsafstand van je werk te wonen of om vanaf je huis te werken.
    verspreiding van bedrijf past hier ook in.

  2. Er zijn nog maar weinig grote carpoolplaatsen te vinden. Ik snap best dat carpoolen niet echt populair wordt, een auto heeft toch iets van een intieme zone en dat wil je lang niet met iedereen delen. Mijn oplossing is: wel grote carpoolparkeerplaatsen aanleggen en dan met shuttlelbussen gaan rijden naar het voorbeeld van Schiphol.

  3. Ik kan me helemaal vinden in je pleidooi. Bewustwording van het vanzelfsprekende en gemakkelijkste manier om op je werk te komen en de gevolgen daar van voor het milieu is stap één in een veranderingsproces.

  4. @Hanscke: Carpoolplaatsen zijn vaak niet nodig. Zelf heb ik 5 jaar meegereden in een auto met 4 personen. De verste had de auto en die haalde er 2 van hun huis op. Zelf kwam ik op de fiets (25 minuten fietsen) naar een oppikplek omdat mijn woning uit de route lag. Op het werk werden er 2 eerder uitgezet. Kwestie van goed afstemmen.

  5. @Bytheway, daarbij zijn er ook veel thuiswerkmogelijkheden. Als is het maar voor een paar dagen per week.

  6. @Hanscke: Bij een ander bedrif waar ik werkte heb ik altijd de bedrijfsbus genomen. Het gebruik daarvan neemt steeds verder af. Af en toe heffen ze een lijn op.

  7. @Jeanne: Het gaat me inderdaad om de vanzelfsprekendheid dat dit niet ter discussie wordt gesteld. Het is helaas ook zo dat als de economie aantrekt en er meer werk is, men minder met elkaar mee gaat rijden. Men heeft dan meer geld om alleen te zitten.

  8. Wat de laatste decennia wel gebeurt is dat er erg veel geparkeerd wordt bij stations van Heiloo, Castricum, Uitgeest, Krommenie en Zaandam, omdat de parkeerplaatsen in Amsterdam erg duur zijn. Maar ook bij deze stations is het aantal mensen dat de fiets naar het station neemt een veelvoud daarvan. Fiets en trein neemt nog altijd toe door betere stallingen.

  9. Niet gek, op zaterdag en zondag gaat de hele familie mee…

  10. Carpooling lijkt mij ook een ideale oplossing. Waarom zouden niet meer mensen dat doen? Ik snap dat echt niet. Het is ook nog eens fijn dat je niet zelf elke dag hoeft te rijden lijkt me.

  11. Het gaat bij die files echt niet om het milieu, het gaat om de centen.
    Als je echt iets aan het milieu wilt doen, praat je niet alleen over auto’s, maar ook over die massa erg vervuilende brommers (om van de herrie maar te zwijgen) en dan heb je het nog meer over het vliegverkeer dat de pan uit rijst, gruwelijk vervuilend is en nauwelijks belast wordt.

  12. @Hanneke: Het is alweer even terug dat ik dit schreef. Ben net terug van een soort dienstreis. Het klopt wat je schrijft, maar de aanleiding waren de media, die het over files en de kosten had. files worden veroorzaakt door het aantal voertuigen en hun afmetingen op een weg. Halveer je het aantal voertuigen door meerijden, dan halveer je niet alleen de files, maar worden ze zo kort dat de files vrijwel geheel verdwijnen. Bromfietsen e.d. vind ik ook nix, maar ze staan niet in de file en veroorzaken geen file. Vergeleken met andere landen hebben we er weinig, omdat hier de fiets populairder is. In Indonesia en bijvoorbeeld Taiwan is dat wel anders. Daar staan bij elk groot kruispunt een paar honderd van die ellendige scooters op hun eigen scooterrijbaan te wachten voor de verkeerslichten. Je moet er niet aan denken dat die overstappen op de auto, want dan staat het verkeer er de hele dag muurvast. Om die reden rijden ze scooter het gaat er sneller dan de auto. Op een andere keer schrijf ik op een andere manier over het milieu, waarbij bijvoorbeeld vleeseten van grote dieren als varkens en koeien in NL vrijwel net zo beroerd is al autorijden.

  13. @Nicole: Ik ken voldoende mensen die er anvankelijk zo over denken. Sommigen beginnen er ook aan. Maar als er 1 een keer naar de tandarts moet (en dus later naar het werk gaat), dan is die daarna weer verslaafd aan een auto voor zichzelf en valt het meerijden uit elkaar. Ik denk dat tegenwoordig het aantal deeltijdbanen niet meehelpt. Mensen kunnen ook zat worden van elkaar heb ik destijds ondervonden.

  14. @Sjoerd, Inderdaad.

  15. hermawesterdiep

    Tja. Ik heb zelf recentelijk ook mijn auto op een carpoolplaats gezet en gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Goed te doen. Maar op het moment dat er ook maar iets aan de hand is (weer of andere problemen) loop je tegen een muur van onduidelijkheid en vertragingen aan. Ook de kans dat bij een onbeveiligde carpoolplaats je ramen in worden gegooid door idioten …

  16. @Herma: Ruiten ingooien? Daar heb ik hier in NH nog niets van gelezen of gehoord. Af en toe wordt er een auto in de fik gestoken, maar dat is gewoon bij de mensen voor de deur.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s