Dec-10: Ximaar in Vogelvlucht

Bloggen over m’n belevenissen in de Algarve gaat nog wel even duren. Over de vlucht van zaterdag gaat een stuk eenvoudiger. Daar staan geen andere mensen op. Althans die zijn zo ver dat je ze zeker niet kunt herkennen. Deze terugvlucht begon met een half uur wachten op Faro. In de lucht moest eerst nog een plekje vrij komen rond Schiphol.

Er waren toen al 144 vluchten uitgevallen, omdat er door de harde wind maar 1 korte landingsbaan gebruikt kon worden. Doorgaans gebruikt schiphol 2 langere landingsbanen. In de lucht mochten we bij Europoort wederom even in de wacht. Dat werd dus een rondje van de zaak om Den Briel. We vlogen op een dusdanige hoogte dat daar het schudden wel meeviel. Pas toen we echt door de laaghangende wolken zakten, werd de harde tegenwind goed voelbaar. Vanuit dat oogpunt was de landing -met maar 1 stuiter- zeer goed te noemen.

Hieronder een setje foto’s die ik her en der tussen de wolken door en onder de wolken maakte. Beetje onzin, want de luchtfoto’s van Google zijn vaak beter. Als je op een foto klikt, dan kom je direct op de bijbehorende Google-luchtfoto.


Groeve in de Algarve bij Boliqueime van 3km hoogte. We zijn een kilometer zuidelijker bij een aardewerkgroothandel geweest, die vast de grondstoffen uit deze groeve heeft gebruikt.

 


Foto (van 5km hoogte is 3,5km) boven de wolken. Geen vuiltje aan de lucht.

 


Maasvlakte door de wolken genomen van 4,4km hoogte.

 


Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg van 4,1km hoogte. (meer info)

 


Hier doken we bij Huizen/Almere door de wolken op 1,5 kilometer boven NAP en begon de turbulentie.

 


Tijdens een rondje om Marken op 730m hoogte, brak alleen boven dat voormalige eiland even de zon door de compacte wolkenlaag.


Idem beetje ingezoomed

 


Broek in Waterland van 730m.

 


Amsterdam CS-Oost van 600m boven het IJ.

 


Olympisch Stadion van 300m hoogte met boven de Zuid-As.

 


Hierboven nog even de route die het vliegtuig nam.

Advertenties

Geplaatst op 2018-12-10, in Overmatig, Ximatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Eigen foto’s zijn misschien niet beter, geven wel meer voldoening: je bent er toch maar geweest!

  2. Leuk fotoverslag van zo’n spannende vlucht.

  3. Deze foto’s heb ik flink op moeten poetsen, omdat de vliegtuigraampjes behoorlijk het licht breken. Ik heb meer foto’s maar die zijn teveel bewogen.

  4. Ach, ik ben net even verdwaald geweest op de Maasboulevard en heb daar mooie trafohuisjes gevonden…

  5. erg mooi die luchtfoto van Marken.

  6. @Fialas: Dat was een overwacht cadeautje.

  7. Gave foto’s. Vooral die boven Marken, zeker een cadeautje.

  8. Foto’s toch goed gelukt! Die ruitjes van kunststof zijn niet geweldig om doorheen te fotograferen en vaak heb je reflectie. Waarom was dat rondje rond Spijkenisse?

  9. @Margo: We moesten nog even langer wachten in de lucht, omdat het toch nog te langzaam ging op Schiphol. Het rondje was veel groter, maar bij de historie van Planefinder bergen ze niet zoveel meetpunten op en lijken vooral dergelijke rondjes kleiner te zijn. Volgens mij vlogen we er zelfs een 8-vorm. We gingen er links en rechtsom.

  10. Mooi uitgezocht weer. Ik heb meestal geen idee waar ik vlieg.

  11. @Mack: Dit was achteraf via Planefinder en Google maps niet zo moeilijk. Maar door m’n topotic wist ik het zonder beide ook al in de lucht. ;-) De 737 van Transavia had trouwens geen info/scherm zoals 30 jaar eerder wel in de 747’s van KLM.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s