Feb-04: Rail Away Canada
Ik was al eens eerder van plan om iets te tikken over m’n getrein in Canada. Via Rail Away kwam daar een goede reden bij. Een van de laatste uitzendingen ging over de Agawa Canyon tour, die in Sault Ste Marie start. En in dat stadje tussen de grote meren heb ik in 1986 een maand of 3 gewerkt. Zag daar ook regelmatig een flinke trein vertrekken en besloot zo’n herfstkleurentochtje op m’n verjaardag mee te maken.
De trein zat ook toen al vol met veel US-burgers. Toch was het lang niet zo touristisch als in de laatste TV-opname. Sterker nog, ik ben de trein doorgelopen en trof er geen restauratiewagon. Hoefde ook niet, het ging immers om de omgeving. En die is zeker bezienswaardig.
Voor personenverkeer was Sault Ste. Marie toen al afgesneden van het hoofdspoor. Deze trein ging dan ook alleen naar het noorden en weer terug. M’n 32 jaar oude foto’s staan hier. Bekijk hier de uitzending van Rail Away van een paar weken geleden.
Een maand later had ik niets te doen en ben toen naar Vancouver getreind. Dwz eerst een kilometer of 600 met de bus naar Nipigon en vandaar de trein, die er ruim 3 dagen over deed. Ook mooi, maar die lijn door Winnipeg en Calgary is opgeven voor personenverkeer. Ik vermoedde dat Railaway daar geen opnames had kunnen maken, maar dat had ik mis, zie aanvulling. Vooral bij Banff door de Rocky Mountains is erg mooi. Zo mooi dat de machinist de trein stilzette en iedereen er een half uurtje uit mocht voor wat foto’s. De trein zelf moest toch wachten op zo’n 2,5km lange goederentrein.
In die trein zag een panoramawagon (dome car) met daaronder een bar. Zat er dus lekker aan het bier met een prachtig uitzicht. Tot we over de grens van British Columbia reden. Omdat het een zondag was ging daar de bar dicht, terwijl het nog uren zou duren eer we ergens in een station zouden stoppen. Moest er toen erg om lachen en ik was niet de enige.
Er was trouwens nog iets grappigs. Een deel van de banken kon je omdraaien. Daarvoor trok je het bovenste deel een centimeter of 10 richting gangpad. Dan kon je ze 180 graden draaien en duwde je het setje weer terug tegen de wand. Zo kon iedereen vooruitzitten of gezellig tegenover elkaar. Meer hierover in het volgende bericht.
Ik heb eerst Vancouver bekeken en vanuit hun Searstower wat bewogen foto’s genomen. Ik hou niet van hoogtes en daarbij draaide het bovenstede restaurant heel langzaam rond. Bij Vancouver heb ik een oom en tante in de staat Washington wonen. Die heb ik eerst bezocht. Later ben ik met de bus naar Kamloops gegaan, waar ik een Canadese achternicht heb bezocht. Vanaf daar werd ik opgehaald door een van haar kinderen die in een gehucht bij Clearwater midden in British Columbia wonen. Ik overnachtte daar langs het spoor en het ‘huisnummer’ of beter mobilehomenumber was RR5. Waarbij RR voor RailRoad staat.
Die lijn naar Jasper deed toen geen dienst meer. Ik nam er dus de bus en in Jasper trof ik nog wel een mooie locomotief. Van Jasper ben ik doorgebust naar Edmonton en vandaar reed weer een trein naar Nipigon, waar ik voor het laatste deel weer de bus moest nemen. Inmiddels begrijp ik dat de hoofdlijn van Edmonton via Jasper en dus mijn familie naar Vancouver gaat. Waarschijnlijk net als toen maar een paar keer per week. De gebieden rond Banff en Jasper staan op de werelderfgoedlijst van de Unesco.
Aan het eind van die dienstreis heb ik nog een paar dagen in Toronto rondgekeken. Treintechnisch staat daar de CN-Tower. Het was nog een flink stuk lopen eer ie volledig in m’n zoeker paste. Canadian National is een treinbedrijf voor goederenvervoer. Via is hun dochterbedrijf dat personenvervoer doet. Van die maatschappij trof ik er een hele serie dubbeldekkers. Nederland was toen ook net met dubbeldekkers begonnen, maar had er toen niet zoveel als op m’n foto.
Inmiddels trof ik toch een Engelstalige Rail Away uitzending aan op Youtube die van Vancouver naar Banff gaat. Het betreft een opname uit 1997, dus een van de eerste. Dat was overigens geen gewone lijndienst, zoals ik destijds nam, maar een speciale touristentrip. Overzicht bij Wikipedia
(De kans is groot dat ik nog een paar van dit soort berichtjes maak, aangezien ik meer bekende treinroutes in Rail Away voorbij zie komen.)
Geplaatst op 2019-02-04, in OV-matig, RTV-matig, Zwerfmatig en getagd als Agawa, CAN, CAN-BC, CAN-ON, Dubbeldekker, Haven, Herfst, Loc, Rail Away, Sault Ste Marie, Toren, Trein, TV, Unesco, Vancouver. Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.
Heel indrukwekkend die locomotieven, wat een gevaartes vergeleken met de locjes die hier rondrijden.
Mooie herinnering aan mooie reizen.
Een grote treinreis is een van mijn dromen. Ik meen dat er ook een loopt van West- naar Oost-Australië v.v. Heel wat anders dan de beroemde Orient Expres maar aantrekkelijk.
Leuk he, via TV je reizen herbeleven. Je kijkt toch met andere ogen als je al eens in gebied bent geweest.
@Sjoerd: De spoortunnels zijn in de USA en Canada iets hoger, waardoor er bijvoorbeeld ook 2 containers op elkaar passen.
Inmiddels het verhaal een beetje aangevuld. Zo vond ik een oude Rail Away die tussen Vancouver en Banff was en vond ik wat info over een hun oude panoramawagon. Iets grappigs met hun omdraaibare stoelen komt uit m’n eigen geheugen. Ik vermoed dat ik daar niets over op het internet ga vinden.
@Ferrara: Gewoon dezelfde ogen. ;-) Dingen die ik niet eerder gezien heb vind ik minstens zo mooi. Wel heb ik wat andere herinneringen, maar dat is na ruim 30 jaar niet vreemd. De wereld verandert ook daar regelmatig.
@Bertie: Dwars door Australië trekt me niet. Bij de delen door Saskatchewan en Manitoba was weinig aan. Duizenden kilometers prairy met telefoonpalen zijn bijzonder saai. Gewoon met de trein door de Alpen is veel mooier.
Wat bijzonder dat je een deel van de banken in de trein kon omdraaien zeg. Dat heb ik nooit eerder gehoord. Op die manier door een land reizen lijkt me heel leuk. En ook nog eens een stuk milieuvriendelijker dan met een vliegtuig.
Nicole en anderen: Op die draaibanken heb ik een vervolgbericht gemaakt.
Of het destijds milieuvriendelijker was weet ik niet. Volgens mij hadden ze geen bovenleiding en zal het waarschijnlijk diesel-elektrisch zijn geweest. Dus met een dieselmotor elektrisch opwekken.