Feb-07: Vooruitzitten

Dat is iets wat mijn vader graag wilde. M’n moeder vond het prima om ‘achteruit’ te zitten. Dus zaten ze netjes tegenover elkaar in de trein. Zelf heb ik ook een voorkeur om te zien waar de trein naartoe gaat, maar kijken waar de trein langsgereden is vind ik ook niet echt erg.

Na m’n voorgaande blogbericht schoot me te binnen dat in een paar wagons de banken gedraaid konden worden. Heb dat ook toegevoegd met een tekeningetje. Die heb ik maar even naar dit bericht gekopieerd. Aan de gangpadzijde zat een pedaal. Als je daar op trapte, dan kon je de bank een centimeter of 10 van het raam trekken en vervolgens draaien.

Zag dat dus voor het eerst en het laatst in 1986. Dus nooit in een Nederlandse, Duitse, Franse, Oostenrijkse, Zwitserse, Italiaande, Griekse, Ukraïnse of Britse trein. En die Canadese trein was destijds zeker niet nieuw; eerder behoorlijk op leeftijd. Ooit heb ik nog een ander systeem gezien waarbij de leuning kon omklappen. Daarbij kwam de bovenkant van de rugleuning na het omklappen onder tegen de zitting. Dit systeem werkt alleen met een lage rugleuning en vond ik dus een stuk minder.

Toch is het handig als je een zitting kan veranderen van allemaal naar de achterkant kijken tot allemaal vooruitkijken of een mix van gezellig tegenover elkaar zitten. Dat Canadese systeem was erg zwaar en volgens mij ook erg storinggevoelig. Er moeten 4 mensen tijdelijk naar het gangpad om de draai te kunnen maken. Ik zocht daarnaar en vond dit youtube-fragment dat er een beetje op lijkt:

Komt uit Japan. Daar schijnt het heel normaal te zijn dat je de zitting kan veranderen. Bij dat zoeken vond ik een andere klap-versie die een stuk eenvoudiger is:

Daarvoor hebben minder passagiers last van. Er zit een nadeeltje aan, de rugleuning moet aan 2 kanten een zitfunctie hebben. Je zou daar een klaptafelte in uit kunnen voeren, maar dat is lastiger. Klaptafeltjes kan je overigens ook in de armleuning stoppen, zoals in vliegtuigen.

In Nederland heb ik het dus nog nooit gezien. Toch denk ik dat redelijk wat mensen dit een goede service vinden. Of het meer passagiers trekt betwijfel ik, maar met de onderstaande vragen zou ik daar een kleine indruk van kunnen krijgen. Kopieer het lijstje in het reactievak en verwijder wat niet van toepassing is. Vul desgewenst aan.

1a. Het maakt mij niets uit hoe ik zit.
1b. Ik zit liever vooruit.
1c. Ik zit liever achteruit.
2a. Handig zo’n omkeermogelijkheid.
2b. Is voor mij niet nodig.
3a. Misschien pak ik met zoiets vaker de trein.
3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik.
3c. Als iedereen aan die stoel zit te rommelen, dan pak ik vaker de fiets.
4a. Ik vind de huidige treinen met tegenover elkaar zitten beter dan achterelkaar zitten.
4b. Ik vind de huidige treinen met achter elkaar zitten beter dan tegenover elkaar zitten.

Advertenties

Geplaatst op 2019-02-07, in OV-matig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Haha, hier had ik het laatst nog over met een collega. Ik zeg: 2a. Handig zo’n omkeermogelijkheid.
    Overdag heb ik lichte voorkeur voor achteruit rijden. Hangt een beetje af van de stand van de zon. Als het buiten al donker is, zit ik liever aan het gangpad. Heeft te maken met het voorkomen van onbedoeld staren naar anderen via het raam. En dan maakt het me niet uit of ik voor- of achteruit rijd.

  2. 1b. Ik zit liever vooruit.
    2a. Handig zo’n omkeermogelijkheid.
    3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik.
    4b. Ik vind de huidige treinen met achter elkaar zitten beter dan tegenover elkaar zitten.

  3. Hier leer ik allerlei nieuws. Nooit geweten.

  4. 1a. Het maakt mij niets uit hoe ik zit.

    2b. Is voor mij niet nodig.

    3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik.

    Als ik alleen reis maakt het me niet uit. Een zus van mij wil als ze alleen reist of met zijn tweeën niet zitten in een opstelling van twee banken tegenover elkaar; ze heeft dan in haar beleving last van het tegenover elkaar zitten. Als we met ons vieren (vier zussen) reizen, dan wel natuurlijk met zijn vieren bij elkaar als dat kan.

    Ik vind als ik alleen reis het vaak juist fijn om te zitten waar twee banken tegenover elkaar staan. Daar voel ik me vrijer dan met één persoon naast me bij banken achter elkaar.

    Als ik met één medereiziger reis dan maakt het me niet zo veel uit in welke opstelling ik zit. Met één vriendin is het wel zo dat we het liefst naast elkaar zitten omdat we dan op rustiger toon praten.

    Ik ken iemand die in de trein reisziek kan worden: zij rijdt bij voorkeur achteruit in de trein omdat het beeld dan rustiger is.

  5. 1b. Ik zit liever vooruit.
    2b. Is voor mij niet nodig.
    3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik.
    4b. Ik vind de huidige treinen met achter elkaar zitten beter dan tegenover elkaar zitten.

  6. Het maakt me niet veel uit maar als ik kan kiezen dan kies ik vooruit. In Thailand heb ik ooit alle stoelen (kleine bankjes) weten omdraaien in de trein. Precies zoals je beschrijft. De trein Bangkok – Sisaket. (ca 8u enkele reis)

  7. 1c. Ik zit liever achteruit.
    2a. Handig zo’n omkeermogelijkheid
    3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik
    4b. Ik vind de huidige treinen met achter elkaar zitten beter dan tegenover elkaar zitten.

  8. Iedereen alvast bedankt voor het nemen van de moeite. Om er iets meer van te kunnen zeggen wacht ik nog tot eind februari. In de hoop dat er nog wat reageerders bijkomen.

  9. 1a. Het maakt mij niets uit hoe ik zit.
    1b. Ik zit liever vooruit. Sterker nog, van achteruitrijden kan ik misselijk worden. Het is dan beter om niet naar buiten te kijken en dat vind ik dan weer jammer.

    2a. Handig zo’n omkeermogelijkheid.

    3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik.

    4a. Ik vind de huidige treinen met tegenover elkaar zitten beter dan achterelkaar zitten.
    4b. Ik vind de huidige treinen met achter elkaar zitten beter dan tegenover elkaar zitten
    geen mening, als ik maar niet achteruit hoef te rijden.

  10. IK dacht in 1e instantie dat vooruit zitten het tegenovergesteld zou zijn van nablijven.

    1a. Het maakt mij niets uit hoe ik zit.
    1b. Ik zit liever vooruit.
    2a. Handig zo’n omkeermogelijkheid, ideaal voor voetbalsupporters, hebben ze weer iets om te slopen.
    3b. Het zal geen invloed hebben op mijn treingebruik.
    4a. Ik vind de huidige treinen met tegenover elkaar zitten beter dan achterelkaar zitten.

  11. 1. Ik reis liever vooruit (met het raam rechts, vreemde gewoonte).
    2. Aan de mogelijkheid tot omdraaien heb ik nooit gedacht. Ik vraag me af hoe robuust die systemen zijn, want de stoelen bij NS worden zeer intensief gebruikt. Is het wel ‘hufterproof’? Ik denk ook dat het toch extra gewiebel leidt. Leuk idee, maar volgens mij met teveel ‘risico’.
    3. Achter elkaar zitten (tweezitter) vind ik prettiger dan de vierzitter, wel af en toe een vierzitter tussendoor voor kleine groepen.
    4. Hoe de stoelen staan heeft geen invloed op mijn reisgedrag. Wel graag meer flexibele zitplekken waar ook (buiten de spits) fietsen kunnen staan.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s