Mrt-06: Vooruitzituitslag

Ik beloofde tot 1 maart te wachten voor reacties op m’n mini-enquete over ondermeer de omdraaibare banken in een trein. Dat is iets langer geworden. Er is redelijk op gereageerd, maar te kort om er echte conclussies uit te trekken. ‘Toevallig’ heb ik een week geleden van Alkmaar naar Den Haag CS en vandaar naar Harderwijk en via Zwolle retour naar Alkmaar, ook wat medereizigers bevraagd.

Dat gaat niet zomaar. Van de 8 passagiers zitten er 7 apathisch naar hun schermpje te kijken en ben ik de 8e die via de breedbeeldramen leuke dingen langs het spoor ziet. Van Alkmaar naar Amsterdam-SLoterdijk was dat zo. Dus niemand aangesproken. De naam ‘sociale’ media is m.i. compleet verkeerd gekozen.

Op het perron van Sloterdijk banjerde een ‘broer’ van Ilja Leonard Pfeijffer met een zeer grote en platte donkere doos. Zelf liep ik er ook een minuutje of 5 in het zonnetje heen en weer op de aansluiting te wachten. Dus maakte ik de opmerking dat hij wel een hele grote laptop meesleepte. Hij kon er wel om lachen en gaf aan dat er allemaal grote natuurfoto’s in zaten. Hij wilde zichzelf geen kunstenaar noemen, maar kwam dus wel zo over. Bij het instappen riep hij nog iets, waardoor ik toch maar bij hem ging zitten. Hij had ook prostaatproblemen, daar begon hij zelf over. Dus vroeg ik en-passant of hij liever voor- of achteruit zat. Het maakte hem niets uit. Hij was ook erg geïnteresseerd en vroeg veel. Tot Leiden, waar hij moest zijn, hadden we leuke gesprekken.

Vanaf Gouda (tot Nijkerk) kwam er een echtpaar bij me zitten. Ze hadden een rondje gelopen om Gouda wat beter te bekijken. Een beetje wat ik in Den Haag had gedaan en toen nog van plan was in Harderwijk. De vrouw ging naast me zitten en de man tegenover haar. Ze wilde duidelijk vooruitzitten sprak dat ook duidelijk uit, voordat ik daar ook maar een ‘enquete’-vraag over had gesteld. In Utrecht ging ze naast haar man zitten, omdat de trein daar van rijrichting verandert. Kortom genoeg gespreksstof en ze zaten niet te hannesen met een smartphone. De man maakte het niet uit hoe die zat. Ze vonden het idee van omdraaibare of omklapbare banken leuk, maar het zou ze niet aanzetten tot verder of vaker treinen.

Tussen Harderwijk en Zwolle rijden stoptreinen van de meest aftandse soort. Soort dubbeldeks veevervoer met van die grote schuifdeuren. Hier rond Alkmaar zie ik ze gelukkig niet meer. Nu zat daar een jonge knul, maar die was z’n smartphone al snel zat. Al snel had ik dan ook een leuk gesprek met hem. Hij was opweg van zijn werk naar huis in Nunspeet en zat dagelijks in dit ding. Voor- of achteruitzitten maakte om hem niet uit.

Verder heb ik nog een leuk gesprek gehad met een RIO (Rechter In Opleiding). Zij ging in Almere tegenover me zitten en had amusante gespreksstof tot Amsterdam CS. Ik gaf aan dat zij de eerste rechter was waar ik bewust mee heb gesproken. ‘Rijdende’ rechter Reid, die ik beter ken van Fokke en Sukke, zie ik hier wel eens door de stad lopen maar daar is het tot dan toe bij gebleven. Alleen ben ik wel vergeten om de belangrijkste vragen te stellen over de gewenste meerijrichting.

Kortom duidelijk extra veldwerk. Maar dan nog te kort om te stellen dat de omdraaibare of omklapbare banken enig verschil gaan maken in het treingebruik. Er zijn duidelijk mensen die niet graag achteruitrijden, maar dat was me al langer bekend. Er zijn ook mensen die niet graag tegenover iemand zitten. Alleen spreek ik die bijna nooit in de trein, omdat ik zelf niet graag tegen een rugleuning kijk. Henk50 vroeg zich af of zoiets hufterproef is. Volgens mij kan dat wel. Die ik meemaakte in Canada bestaan zeker al een jaar of 50 en waren robuust uitgevoerd.

Zelf denk ik wel dat de NS wat wagons met van die draai- of omklapbanken kan uitvoeren als een test. Gewoon kijken hoe mensen er op reageren en er mee omgaan. Het is toch vreemd dat Aziaten en Australiërs dit heel gewoon en wenselijk vinden en de meeste NL’ers of andere Europeanen er geen idee van hebben.

Advertenties

Geplaatst op 2019-03-06, in OV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Hoe dan ook, je zal er niet meer of minder reizigers door krijgen…

  2. Ik reis nooit (meer) per trein, het is echt een uitzondering als we ergens ‘in den vreemde’ zijn en per trein, tram, bus of metro ons doel makkelijker bereiken. En ik heb even nagedacht. Voor mij ligt het eraan, of ik graag mijn toekomst wil zien, waar ik heen ga, of mijn verleden, waar ik net was. Als ik ergens nieuw ben en fit en uitgerust zie ik graag wat eraan komt, dus vooruit, ben ik moe en is het bekend terrein, dan reis ik liever met mijn rug naar de toekomst.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s