Mrt-14: Provinciale Bibeko Rotondes

Bibeko staat voor Binnen de Bebouwde Kom. Doorgaans zijn dat rotondes van de gemeentes. De Provincie heeft vooral Bubeko (Buiten de Bebouwde Kom) hun Provinciale wegen en bijbehorende rotondes. Ik wist dat wel een beetje, maar toch schrok ik van een mail die een medewerker van de Provincie NH schreef. Daarin stelde zij dat bij alle provinciale rotondes (dus ook Bibeko) de fietsers uit de voorrang zijn.

Buiten de bebouwde kom is dat de regel, die alle wegbeheerders (gemeentes, provincies, waterschappen) in Nederland hanteren. Vaak gaat het daar om 2-richtingen fietspaden aan 1 kant. Eigenlijk horen daar fietsers als het even kan ongelijkvloers (het liefst door een fietstunnel) te kruisen. Binnen de bebouwde kom (waar doorgaans aan beide kanten 1-richting fietspadden langs de wegen liggen) is het de regel dat de fietsers met de auto’s op de rotonde in de voorrang zijn. Dat geldt voor 75% van de gemeentes in Nederland en vrijwel alle gemeentes in Noord-Holland. En nu las ik dus dat de Provincie NH daar (al jaren) van afwijkt.

Best gek, want ik had een hele berg rotondes in N-wegen (N-wegen boven de 100 zijn Provinciale wegen) in bibeko gezien met de fietsers in de voorrang. Dacht ik. Het blijkt dat de provincie heel vaak wegdelen binnen de bebouwde kom over heeft gedragen aan de gemeentes. Dat was me bekend in Bergen en Heiloo en daar zijn de fietsers dus in de voorrang. Maar met deze mail begrijp ik ook waarom dat niet het geval is met de rotonde binnen de bebouwde kom van Noordbeemster. Tot die mail dacht ik dus dat de gemeente Beemster afweek. Nu begrijp ik dat het om de Provincie NH gaat, aangezien deze rotonde in een provinciale weg is.

Via oudere opnames van Streetview kan je goed zien dat eenzelfde rotonde eerst van de provincie is en dus uit de voorrang. En een paar jaar later overgenomen door de gemeente Uithoorn, die de fietsers in de voorrang zet. Dat terwijl er aan de verkeersintensiteit en snelheid niets verandert.

Google geeft daarbij nog altijd aan dat het om de N196 gaat, maar die houdt dus op bij de bebouwde kom van Uithoorn. Als je goed oplet, dan staat er geen N-nummers meer op de wegwijzers.

Dat is nog altijd wel het geval in Heiloo. Bij de Kennemerstraatweg staat nog gewoon N203, terwijl die pas in Castricum begint. Google en de meeste andere kaartenmakers geven je ook hier verkeerde informatie. Je moet al naar de witte provinciale hectometerpaaltjes langs de weg kijken, om na te gaan of je met een provinciale weg te maken hebt.

Na veel zoeken vond ik een provinciale weg (N229) door de bebouwde kom van Tiel, waarbij de provincie Utrecht de fietsers op rotondes wel in de voorrang heeft. Ik heb geprobeerd meer voorbeelden te vinden in andere provincies, maar dat wilde nog niet erg lukken. In alle provincies zijn provinciale wegen erg vaak overgedragen aan de gemeentes.

Nu heb ik begrepen dat de Provincie NH zich aan gaat sluiten bij de gemeentes in NH. Ik ben benieuwd, aangezien die mail (waarin dus het tegendeel wordt beweerd), maar een paar maanden geleden is gestuurd. Maar ook in die mail wordt gehint op deze ontwikkeling.

Geplaatst op 2019-03-14, in Fietsen, NH-matig en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Bij de rotonde Zandlaan Edeseweg zijn de fietsers buiten de voorrang; hoewel de rotonde veel meer geschikt is voor fietsers binnen de voorrang.
    De Fietsersbond Ede heeft daar ook vaak op aangedrongen, maar eerder zonder succes Er werd daarbij steeds genoemd dat deze rotonde buiten de bebouwde kom zou liggen.
    Ik weet niet wat de toekomst hier gaat brengen: de hele Edeseweg/Bennekomseweg worden veranderd in verband met een aansluiting op de A12. Ik heb daar wel berichtgeving over gelezen, maar niet onthouden.

  2. Waarom niet overal een standaardregel hanteren. Dat geeft in ieder geval duidelijkheid voor beide partijen,

  3. @Trijntje: Die Edense rotonde ligt idd maar een paar meter buiten de bebouwde kom. Dat terwijl er straten op aansluiten met aan beide kanten 1-richting fietspaden. Dan is het heel logisch om de komgrens een klein beetje op te shuiven en de voorrang op de rotonde aan te passen. Volgens mij is er geen sprake van andere wegbeheerders en heb je alleen te maken met de gemeente Ede.

  4. @Sjoerd: De huidige regeling is verre van eenduidig. Vooral provincies als Friesland en Drenthe wijken af. En binnen Friesland zijn een paar steden die het anders doen dan hun buurgemeentes.

    Hierboven heb ik het alleen over vrijliggende fietspaden om een rotonde. Er zijn ook provinciale wegen met fietsstroken om een rotonde. Die kan je niet uit de voorrang halen. En dat gebeurt gelukkig ook nergens.

  5. De gemeente Ede heeft daar in het verleden niet aan mee willen werken voor zover ik weet. Overigens nemen de schoolgaande fietsers vanuit Bennekom naar het onderwijs langs de Zandlaan en de Bovenbuurtweg vaak gewoon die voorrang toch, zeker op de tijden dat ze er in colonnes langs fietsen (naar mij is verteld, ik kom meestal niet op die tijdstippen langs die rotonde).

  6. Op twitter een redelijke discussie tussen 2 verkeersmedewerkers van de provincie. Er komt nieuw beleid aan. Een verklaarde dat deze rotondes drukker zijn. Dat is in Noordbeemster (N509) niet het geval. Na veel speuren vond ik in ProvNH maar 4 rotondes binnen de bebuwde kom die van de provincie zijn. Anna Paulowna N249, Slootdorp N240, Noordbeemster N509 en Oosthuizen N247/N509. De rest is overgedragen aan de gemeentes of buiten de bebouwde kom. Voor de eenduidigheid is het beter of de komgrens op te schuiven of de fietsers in de voorrang te zetten zoals de gemeentes dat doen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s