Jun-30: 9,5 Miljoen Aangiftes

Begin mei op de Dag van de Arbeid, stuurde de Belastingdienst een persbericht uit dat ze meer aangiftes hadden ontvangen dan ooit. Ik vraag me af of je daar trots op moet zijn. Hef gewoon correct via inkomsten, diensten en goederen en dan is dit naheffen of terugbetalen niet meer nodig.

In elk geval zat mijn aangifte niet bij deze 9,5 miljoen. Dacht ook dat ze inmiddels begrepen dat ik geen inkomstenbelasting betaal en dat ik ook niets van hen terugkrijg. Maar een 10 dagen geleden kreeg ik toch een bericht via mijn overheid, dat ik aangifte moest doen. En bij zo’n bericht moet dat, dus deed ik het ook maar (en wel ruim voor de gewenste 1 augustus).

Alles was door hen goed ingevuld en de uitkomst was voor het zoveelste jaar op rij 0 dan wel nihil. Weer voor nix ingevuld. Kreeg netjes een ontvangstbevestiging en een paar dagen later een blauwe envelop op de mat.

Dacht nog; da’s snel. Maar nee, er stond wederom in dat ik aangifte moest doen. Deze keer vertik ik het. Schijnbaar kan hun computer zoiets uitsturen, nadat ze al bevestig hebben dat mijn aangifte bij hen is aangekomen.

Puntje is dat de computer van hen ook kan zien dat de uitkomst al meer dan 5 jaar 0 (nul) is. Ze kunnen ook met die computer uitrekenen dat dat voor het afgelopen belastingjaar niet anders is. Stuur dan alleen een briefje met: ‘U moet alleen belastingaangifte doen indien er iets in uw situatie veranderd is, waar wij geen weet van hebben.’

Scheelt mij een paar minuten werk en dat geldt voor hen ook. Bij heel veel van dit soort brieven kan de Belastingdienst pochen met minder aangiftes, omdat er zo goed wordt geheven via werkgevers en dergelijke.

Advertenties

Geplaatst op 2019-06-30, in Overmatig en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Weet je zeker dat het niet van een helpdesk van Ziggo of zoiets komt? ☻☻

  2. Makkelijker kunnen we het toch echt niet maken…

  3. Als er eens mensen zouden werken he.

  4. ik ken je probleem van veel verschillende instanties, en het communiceren met machines moet zoveel mogelijk worden tegen gegaan. Door een toeval wellicht, heb ik juist goede ervaringen met de belastingdienst, wellicht ook omdat ik heel snel vraag om een kontaktpersoon met een naam, vrouw en kinderen mag van mij ook. Zo kreeg ik vaak reacties waarbij ze mijn logica accepteerden, maar andersom wisten ze ook wel eens mijn logica te bestrijden, hetgeen ik op mijn beurt snel accepteerdde.

  5. Ik doe elk jaar aangifte, en in mijn geval is dat zinvol: tot enkele jaren geleden moest ik betalen, en de laatste paar jaar krijg ik steeds iets terug. De redenen daarvan zijn me duidelijk.

    Wat ik gek vind: de Belastingdienst wil af van het versturen van papieren post. Daar is protest tegen omdat niet iedereen digitaal actief is.Ik vind het terecht dat er papieren post gestuurd wordt aan diegenen die aangifte doen op papier Maar:

    Ik heb me al lang aangemeld voor digitale post van de Belastingdienst. Ik doe de aangifte digitaal. Ik krijg alle berichten in de berichtenbox, ook over toeslagen, voorlopige aanslagen en dergelijke. Maar ik krijg dat alles ook nog steeds in de bekende blauwe enveloppe.
    Kennelijk is het met alle problemen bij de dienst te lastig om uit te zoeken wie er wel of niet is geabonneerd op de digitale berichtgeving, zodat papieren post alleen gaat naar hen voor wie dat echt gewenst is.

  6. @Jan: Met de mensen van de Belastingdienst heb ik nooit problemen gehad. Wat ik hierboven aangeef is dat de computers niet slim zijn geprogrammeerd en dat ik het geen verdienste vind om zoveel mogelijk mensen te laten aangeven. Volgens mij moet de groep hooguit een half miljoen zijn, waarvan de belastingdienst, instanties, bedrijven en banken niet een duidelijk inzit hebben en je verkeerd hebben belast.

  7. @Trijntje: Tot 6 jaar terug heb ik ook moeten betalen. In de toekomst krijg ik eerder terug dan ik moet betalen, maar dat kan wel jaren duren eer dat zo ver is. Of de belastingwetgeving moet veranderen.

    Zelf heb ik me ooit aangemeld voor mijnoverheid. Daarin kan je de berichten van de belastingdienst niet uitschakelen. Punt is wel dat mijnoverheid een mailtje stuurt om bij mijnoverheid een mailtje te moeten lezen van de belastingdienst. Gemeente, Waterschap, Verzekeraars en Energieleverancier sturen me direct een mail en dat vind ik handiger.

    Maar als ik ruim voor de einddatum mijn aangifte invul, dan verwacht ik een paar dagen later geen brief op de mat om wederon aangifte te doen. Ik krijg overtigens geen andere berichten van de belastingdienst.

  8. @VillaSappho; Zelf heb ik teveel gewerkt, waardoor er een financieringsoverschot ontstond. Dan kan je je tijd verspillen aan het kopen van (dik-, luimakende en milieuvervuilende) meuk, of je stopt de gewoon toevoer van inkomsten en gaat vrijwilligerswerk doen ;-)

  9. Dat bedoel ik nu juist: ik krijg op dezelfde manier als jij berichten via Mijn overheid, en dezelfde berichten krijg ik meestal een paar dagen erna ook in een blauwe enveloppe. Het lijkt erop dat de Belastingdienst iedereen die blauwe enveloppen blijft sturen, ook als je bent aangemeld bij Mijn overheid en dus krijg ik de berichten allemaal dubbel.
    Dat je moet inloggen om het bericht ook echt te lezen heeft volgens de overheid te maken met veiligheid. En bij mijn energieleverancier en mijn provider en ziektekostenverzekeraar moet ik op hun site inloggen om de details te zien van mijn facturen, declaraties en dergelijke .

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s