Jul-15: Boxmeer & Venray

Ik had al eerder geblogd over een vrijtreinendagje, die eindigde in Goes. Daarvoor had ik Boxmeer en Venray bekeken. Ik vermoed dat ik ooit door Venray ben gefietst, maar zeker weet ik dat niet. Moet ook een hele tijd (40 jaar) geleden zijn. In Boxmeer was ik nog niet eerder geweest. En dat kan natuurlijk niet. Beide plaatsen staan immer al jaren op m’n ‘Eigen Land Eerst!‘-kaartje.

Maar ik had ook gehoord van de leuke stationsgebouwtjes langs de spoorlijn Nijmegen-Roermond. Dus met de directe trein van Alkmaar naar Nijmegen en daar overgestapt op de trein naar Roermond. Na het Gelderse Nijmegen werd er gestopt in het Limburgse Mook-Molenhoek en het Brabantse Cuijk. Drie provincies in 10 minuten.

Boxmeer had inderdaad zo’n oud stationsgebouw, maar helaas was de stationsnaam daarop jammerlijk afgedekt met een witte plank. Het was inmiddels tegen 12 uur aangezien Alkmaar-Boxmeer een uur of 3 aan tijd vergt. Die dag zou het behoorlijk warm worden, maar rond 12 uur viel het me nog mee. Ben dan ook naar het centrum gelopen en trof daar een carillon. Mijn ervaring is dat je dergelijke dingen vooral in West-Vlaanderen en het voormalige Holland vindt. Hier had ik dat dus niet verwacht.

Verder stond er een herbouwde basiliek uit 1952. Ik liep er omheen en trof toen een steeg met een serie panelen en aansluitend een leuk poortje. Een en andere heeft te maken met de Boxmeerse Vaart, een Heilig Bloedprocessie. Dat las ik net op wikipedia. Ik kende wel de Ronde van Boxmeer en daags na de Tour de France verschijnen daar Van Vleuten, v/d Breggen en nog wat mannelijke renners aan de start. De kerk was niet open en ik heb nog wat door het plaatsje gelopen in de hoop een watertoren of e-huisje te vinden. Duidelijk niet gelukt, maar wel trof ik er dus putdeksels met het gemeentewapen, waar ik eerder over blogde.

Kortom terug naar de trein en kijken wat Venray te bieden had. Daar dus niet zo’n leuk oud stationsgebouw, maar een modernere variant. Ik wist dat ik een stukje naar het westen moest om in het centrum te komen. Zag daar ook op een plattegrond, dat dat met 2 wegen kon. Ik koos voor de zuidelijke Henri Dunatstraat, omdat een stel uitstappers voor mij ook die kant op gingen.

Na een paar honderd meter staken die over naar een groot schoolgebouw en daarmee was ik de enige, die langs het fietspad westawaarts ging. Veel schaduw was er niet. Vond het wel goed aangezien lopen ook een van n’n doelen is. Aan het eind van een bedrijventerrein zag ik een serie grote coniferen. Zag daar later het straatnaambordje De Conifeer. Had de indruk ddat die straatnaam er later was dan de bijbehorende bomen. Zie nu op maps.google dat dat ook zo is. Daar staat het hele weggetje nog niet eens op de luchtfoto.

Onder de snelweg door boog de weg een beetje linksaf en bedacht ik door een woonwijk te lopen. Die straat stopte bij een T-splitsing, met rechtdoor een voetpadje met verboden toegangbord. Er kwam iemand uit fietsen en ik had de indruk dat dit toch de kortste route moest zijn. Al snel had ik de indruk dat ik over een soort GGZ-terrein liep. Die hebben we hier in Heiloo en Castricum ook en daar mag je gewoon doorheen lopen en fietsen.

Ben niemand tegengekomen, dus ook geen verwarde personen, waar tegenwoordig zoveel over te doen is. In het centrum trof ik ook hier een putdeksel met gemeentewapen; mijn dag kon niet meer stuk. Het werd nog fraaier toen ik een verkeersbord zag met de text dat fietsen weer toegestaan was. Ik heb daar wel eens over geblogd, dat je alleen borden vindt met fietsers afstappen en nooit een bord waar einde afstappen of begin opstappen is.

Na 4km lopen (ik was duidelijk ook iets te ver doorgelopen) stond ik in het centrum. Naar de grote kerk was een leuk poortgebouw, maar de parasols zorgden er voor dat m’n camera in m’n broekzak bleef. Door dat poortje kon ik een klein stukje de kerk in, maar liep daarna vast op een afgesloten deur. Dus terug naar De Markt waar een mooie plattegrond lag.

Niet veel verder zag ik vanaf de westkant dat de kerk geopend was. Dus nu door de voordeur naar binnen en even bijkomen van de warmte. Verkoeling was voor dat moment duidelijk m’n hoofddoel. In de kerk ook veel bezoekers met deels hetzelfde belang. Ondertussen was me ook een populaire ijszaak opgevallen en dat helpt ook behoorlijk ter afkoeling.

Aansluitend nog een beetje rondgelopen, maar het was me hier zo rond 2 uur ‘s-middags duidelijk te warm. Ik zou met de bus terug kunnen gaan naar het station, maar koos nu voor de Stationsweg, de andere west-oost-verbinding. Mogelijk stond er langs zo’n oudere weg wel een leuk e-huisje of misschien een watertoren. Ik verwachtte er ook meer schaduw van bijvoorbeeld bomen.

Dat laatste was gelukkig waar. Nu zag ik de andere kant van de inrichting met een grote kapel. Zag ook dat deze instelling Vincent van Gogh heet. In het ruime park hadden ze best een bankje mogen plaatsen. Verderop werd het gewoon langs de weg lopen. Schijnbaar nemen de meesten toch de bus of de fiets richting station en was ik de lopende uitzondering.

Na 2 minuten wachten op het perron stopte Chriet Titulaer en zat ik in een heerlijk koele trein richting Blerick. Eigenlijk wilde ik ook nog een stukje lopen in Blerick, maar daar was het nog een kwartier warmer. Het werd dus een overstap richting Eindhoven en uiteindelijk Goes. In Alkmaar, Boxmeer en Venray had ik bij elkaar ruim 13km gelopen. De trein was dan ook een prima optie als siësta en om m’n benen wat uit te laten rusten.

fotopagina

Geplaatst op 2019-07-15, in OV-matig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Cuijk heeft ook een carillon in het gemeentehuis, ik dacht dat er meerdere waren in Nederland.

  2. Leuk, station Boxmeer! Het haalt jeugdherinneringen terug. Wij werden op dit station opgehaald als we op familiebezoek gingen!

  3. @Bertie: Als ik tijd over heb, dan ga ik eens uitzoeken waar carillons (23 of meer klokken) zijn. Hier vindt je er 2 in kerktorens, 1 in de waagtoren en 2 vrijstaande. Maar 0 bij het stadhuis. Kan me niet herinneren dat ik die in Boxmeer heb gehoord.

    Inm Duitse kerktorens herinner ik me ze ook niet. Wel een paar keer iets bij een stadhuis.

  4. het stadhuis in Roermond heeft volgens mij ook een carillion. Een mooi station is Swalmen, helemaal gerestaureerd.

  5. @Sjoerd: Het lijkt er op dat in Swalmen het spoor een flink stuk naar het westen is verlegd.

  6. @Sjoerd: Op streetview ziet station Reuver er nog beter uit: https://goo.gl/maps/wemzEEYy4PTKeREC6

  7. Mooie route heb je gewandeld en beschreven – die kan een ander zo ook weer volgen, handig!
    Het raadhuis van Hilversum heeft ook een carillon – ik kan het bij ons thuis zelfs horen :) ‘We’ hebben dit jaar een nieuwe beiaardier gekregen.

  8. Was je met de fiets of heb je alleen gelopen?

  9. @Dhyan: Alleen gelopen en getreind. Vanwege m’n botontkalking ben ik meer gaan lopen en dit soort wandelingen zorgt ervoor dat ik onderweg wat anders zie. Voor Venray was het misschien slimmer geweest als ik een (vouw)fiets had gebruikt voor de afstand tussen het sation en het centrum.

    Na de 22 kilometer van deze dag had ik maar een klein blaartje, waar ik de volgende dag geen last van had. Viel me achteraf dus erg mee.

  10. Ik vind het zo leuk dat je dag niet meer stuk kon door een mooi en bijzonder putdeksel. Prachtig dat je zo kunt genieten van de kleine dingen!

  11. @Nicole: Met dit soort zinnen drijf ik wel eens een beetje over. ;-)
    Tot dan toe had ik er 16 verschillende in NL gezien en als er dan 2 bijkomen, is dat redelijk veel.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s