Okt-27: Stop met Vrachtvliegen!

Er is al heel lang gezeur over Schiphol. Mensen in de buurt, maar ook op 40km afstand, klagen over het lawaai. Dagelijks gaat hier een serie landers over, op zo’n 600m hoogte. En dat kan je horen, elke anderhave minuut. Daarbij is de uitstoot ook niet misselijk.

Maar goed, mensen rond Frankfurt klagen zeker niet minder. Het is dus zeker geen Nederlands probleem. Bij Schiphol bedenken ze trucs als vrachtvluchten naar Lelystad en later weer vakantievluchten naar Lelystad. Het aantal vluchten neemt daardoor niet af en het is gewoon verplaatsen van de overlast.


Zelf ben ik er inmiddels voor om het vrachtvliegen wereldwijd sterk te beperken. Deze Russische Boeing landt een paar keer per dag op Schiphol. Geen passagiers, wel 140 ton aan vracht. Dat is te vergelijken met 5 grote vrachtwagens. Daar is veel meer energie voor nodig dan 400 passagiers die met bagage zo’n 30 ton wegen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vrachtvliegtuigen meer lawaai maken.

DHL, de pakjesbezorger, heeft een vloot van 250 vliegtuigen. En ze zijn niet de enige. Ik kan erg moeilijk bepalen om hoeveel vliegtuigen en hoeveel vracht het gaat. Mijn zeer ruwe schatting is 5% van het aantal vluchten en 10% *) van het totale gewicht dat vervoerd word. Als iemand betere getallen weet te vinden, dan lees ik die graag in de reacties.

Er is ook een flinke mix. Dwz een beetje boeing neemt naast passagiers vaak ook een ton of 20 aan vracht mee. Bij kleinere vliegtuigen is dat natuurlijk minder. Met dergelijke vracht zit ik niet zo. Het gaat dan niet om extra vluchten. Nee, voorlopig zou ik alleen de vrachtvliegtuigen zonder passagiers uit het luchtruim willen halen. Vervoer dat spul maar met een schip, trein of desnoods vrachtwagen.

En als dat niet kan, dan maar meer in de buurt produceren. Waarom moeten er bloemen naar en van Nederland worden gevlogen om hier te verhandelen? Voor gewone brieven zal dit geen problemen opleveren. Die gaat moeiteloos met een passagiers-vliegtuig mee. De grote klap zal waarschijnlijk vallen bij het online winkelen in Verweggistan. Voor veel producten geen enkel probleem, ze zijn gewoon wat (veel) langer onderweg.

Het zou me niet verwonderen als de hoeveelheid luchtvracht gestegen is met het internetwinkelen in de USA en China.

Het malle is dat ik geen enkele politieke partij hoor over deze maatregel. De kans is groot dat ze geen idee hebben over de impact op het milieu en de geluidsoverlast. Er zullen zeker banen verloren gaan, maar dat zal in mijn ogen niet opwegen tegen het milieuvoordeel.

Natuurlijk ben ik er ook voor dat mensen minder vaak het vliegtuig nemen. Vergader wat vaker via het internet en bedenk dat je ook tijdens een fietsvakantie een flink stuk af kan leggen.

Aanvulling 2019-10-29:

Inmiddels vond ik ook info bij CBS-Statline. Jaarlijks gaat er ruim 1,7 miljoen ton vracht via Schiphol en 0,124 miljoen ton via Maastricht-Aachen Airport (vooheen Beek). Dat komt bij Schiphol overeen met 57.000 vrachtwagens of 2800 lange goederentreinen, of 3 van de grootste containerschepen, of 600 behoorlijk grote binnenvaartschepen die tot Basel kunnen komen. 60% gaat met speciale vrachtvliegtuigen, het gaat dan om circa 17000 vluchten (stond er niet bij, heb ik geschat). 40% gaat onder in passagiersvliegtuigen.

Bij Schiphol was het laatste jaar een kleine afname te zien, omdat Schiphol al een beetje bezig is vrachtvliegtuigen te weren zodat er meer passagiersvliegtuigen kunnen landen. Bij Maastricht zat er daarom een flinke stijging in. Het kan goed zijn dat pakketpost uitwijkt naar deze luchthaven. DHL heeft er een vestiging met voor de deur 4 losplekken voor vliegtuigen.

Al met al is er een stijging, die verklaart kan worden door internetaankopen. De meeste vracht komt uit China (18%) gevolgd door de USA (13%). Maar op het totaal lijkt het niet zoveel uit te maken en dat komt omdat er al jaar en dag bloemen (Kenya staat niet voor niets met 9% op plaats 3) heen en weer worden gevlogen en er zelfs machines (zeker spul dat er wat langer over mag doen) e.d. door de lucht worden verplaatst. Een zo’n machine kan wel eens zwaarder zijn dan dan 2000 postpaketjes.

*) Na het artikel van CBS begrijp ik dat luchtvrachtverkeer een veel kleiner percentage is qua vluchten, energie en vervuiling, dan ik in eerste instantie had vermoed. De percentages in het eerste deel heb ik daar op bijgesteld. Het kan de reden zijn dat de politiek er nog niet zo mee bezig is. Toch valt er zeker op te scoren qua vliegtuiglwaai. Vrachtvliegtuigen kunnen wel eens verantwoordelijk zijn voor 10% van het totale vliegtuiglawaai.

Geplaatst op 2019-10-27, in Milieumatig, Shopmatig, Webmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Een vernieuwend goed idee. Het uitzoeken waard.

  2. Een uitstekend voorstel, Ximaar, maar zover ik de mensheid ken zal men er niet voor voelen.

    Zelf bestel ik steeds minder via internet, maar koop waar mogelijk bij gewone winkels. Ik vraag dan altijd of het voor hen interessant is als ik wat bij hen bestel of alleen maar lastig, maar zij zeggen dat ze het graag doen. Ik moet dan soms een week of twee weken op het bestelde wachten, maar dat vind ik helemaal niet erg. Dat hijgerige van Amazon.de beviel me allang niet meer, ook omdat ik inmiddels weet hoe het personeel daar wordt afgebeuld. En ik hoef ook geen fruit uit Chili of Ivoorkust.

  3. Er zijn redenen te over om het vervoer van vracht maar ook van personen te verminderen. De invoer van tapioca, veevoer naar Nederland heeft tot gevolg dat we in Nederland een drastisch mestoverschot hebben, terwijl in Thailand er een mesttekort is. Er is echt serieus nagedacht om het nederlandse mestoverschot terug te vervoeren naar Thailand. Maar volgens het sommetje was dat toch te duur. Nu de stikstofcrises er is, is het wellicht ook opportuun het sommetje opnieuw te maken.

  4. Waarom naar Afrika vliegen om op safari te gaan en de wilde dieren daar te belagen, terwijl je ze ook hier in de dierentuin kunt zien, decadentie ten top, als die verweggistan vakanties. Maar als we hier ook nog extra bloemen gaan kweken word de stikstof last nog groter.

  5. ik vind lawaaioverlast al voldoende reden om maatregelen te nemen. Helaas hebben we daarvoor nu het stikstofprobleem nodig om voor elkaar te krijgen.

  6. Precies Ximaar! Ik stap om die reden uit principe ook niet in een vliegtuig. En je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat er een direct verband is tussen internetshoppen in China en het toenemende vrachtvliegverkeer. En inderdaad op de fiets op vakantie!

  7. @Mark: Op dat laatste heb ik een beetje gezocht. Staat er nu als aanvulling bij. Toch heb ik nog geen grafiek gevonden die aangeeft wat de toename is van pakketpost via de lucht.

  8. Daar zeg je wat inderdaad… Het gaat nu vaak over dat mensen minder vaak moeten vliegen, maar die vrachtvliegtuigen zijn natuurlijk ook niet goed voor het milieu.

  9. Weer heel goed op een rij gezet. Het is wel duidelijk: er moet drastisch gesneden worden in het aantal vluchten van en naar Schiphol. Die moeten ook niet worden verplaatst, maar gewoon worden opgeheven. En uiteraard snel belasting invoeren op vliegverkeer. Vliegen is prachtig, zolang je in het het vliegtuig zit en niet op de grond.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s