Dec-09: Eindhoven Centraal
Via @Guidje begreep ik dat het station van Eindhoven vanaf nu Eindhoven Centraal heet. PSV wint weer eens en hup dat wordt gevierd met een nieuwe stationsnaam.
Dat hele Centraal- of CS-gedoe begint wat uit de hand te lopen. De afbraak van dit predikaat is begonnen bij Arnhem CS. Tot die tijd had je alleen Utrecht CS, Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS en Leiden CS. Allemaal stations met meer dan 70.000 reizigers die dagelijks instappen. Eigenlijk zou Schiphol daar bij kunnen met hun grote hoeveelheid treinreizigers. Maar omdat Schiphol slechts 1 station heeft is de noodzaak er niet.
Hier in Alkmaar wordt ook wel eens Alkmaar Centraal gezegd tegen station Alkmaar, omdat er ook een station Alkmaar Noord is. Via Google vind ik op die manier nog veel meer zogenaamde Centraal Stations. Denk aan ‘s-Hertogenbosch:
Nijmegen:
en Amersfoort:
die allemaal groter zijn dan Arnhem. Zwolle is dat ook, maar daar kon ik geen CS vinden.
Maar weer wel bij kleinere stations als Tilburg:
Dordrecht:
Enschede, Hengelo en Almelo:
en zelfs bij Oss:
De Twentse CS’en staan daar ook op de bus vermeld:
Hier een lijstje met stations naar grootte (2018):
01. Utrecht Centraal 194.385 31. Hoofddorp 18.884 02. Amsterdam Centraal 192.178 32. Ede-Wageningen 18.369 03. Rotterdam Centraal 96.690 33. Rotterdam Alexander 18.310 04. Schiphol Airport 92.214 34. Groningen 17.768 05. Den Haag Centraal 91.437 35. Enschede (2017) 17.558 06. Leiden Centraal 79.376 36. Den Haag Laan v NOI 16.660 07. Eindhoven 65.468 37. Amsterdam Lelylaan 15.836 08. Amsterdam Zuid 60.819 38. Maastricht (2016) 15.254 09. Amsterdam Sloterdijk 58.800 39. Apeldoorn 14.840 10. Hertogenbosch 's 47.347 40. Lelystad Centrum 14.531 11. Zwolle (2017) 45.507 41. Hoorn 14.306 12. Nijmegen 45.403 42. Amstrd Muiderpoort 14.148 13. Amersfoort 43.710 43. Woerden 13.358 14. Arnhem Centraal 43.677 44. Duivendrecht 13.126 15. Haarlem 42.040 45. Hengelo (2017) 12.921 16. Delft 38.423 46. Zutphen 11.988 17. Breda 35.863 47. Roermond 11.378 18. Tilburg 34.503 48. Almelo (2017) 10.860 19. Amsterdam Amstel 33.717 49. Alphen a/d Rijn 10.759 20. Den Haag HS 33.612 50. Leeuwarden 10.393 21. Amstrd Bijlmer ArenA 28.111 51. Roosendaal 10.317 22. Almere Centrum 27.124 52. Weesp 9.930 23. Hilversum 26.697 53. Naarden-Bussum 9.465 24. Dordrecht 24.483 54. Culemborg 8.935 25. Rotterdam Blaak 24.006 55. Driebergen-Zeist 8.787 26. Gouda 23.696 56. Utrecht Overvecht 8.677 27. Schiedam Centrum 23.164 57. Assen 8.569 28. Zaandam 22.765 58. Oss 8.270 29. Alkmaar 21.026 59. Houten 7.864 30. Deventer 20.903 60. Utrecht VaartscheRijn 7.752
(bron)
Over dat lijstje valt nog wel wat te zeggen. Voor dit jaar was er een dramatische daling te zien bij Enschede, Almelo en Hengelo. En toen ik wat beter keek ook bij Zwolle, Heerlen en Maastricht. Dat zit er in dat de NS alleen haar eigen incheckers telt. In Overijssel rijden nu veel treinen van Blauwned die NS-lijnen hebben overgenomen. Je zou die rijzigers er bij op moeten tellen. In Zuid-Limburg is dat een jaar eerder gebeurd. Om die reden heb ik voor een paar stations de reizigeraantallen van 1 of 2 jaar eerder genomen. Toch dekt dat niet helemaal de lading. Tussen Groningen en Leeuwarden rijden tegenwoordig behoorlijk wat treinen die ook niet van de NS zijn. Kan niet vinden wanneer dat is ingegaan, maar je zou voor Groningen stad kunnen bedenken dat het om 2000 mensen per dag of mogelijk meer gaat. Dat is ook zo voor Venlo en zelfs voor Dordrecht, Amersfoort, Ede-Wageningen en Arnhem.
Geplaatst op 2019-12-09, in OV-matig en getagd als 's-Hertogenbosch, Almelo, Amersfoort, Bus, CS, Dordrecht, Eindhoven Centraal, Enschede, Hengelo, Nijmegen, Oss, Reizigers, Station, Statistiek, Tilburg. Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.
De lijn Maastricht-Heerlen telt niet mee in dit verhaal. En net die lijn wordt steeds drukker.
@Sjoerd: Om die reden heb ik bij Maastricht de aantallen van 2016 gebruikt. Daarna zijn er 3000 in/uitcheckers ‘verdwenen’ naar Arriva. Heerlen had ook in 2016 minder dan 8.000 in/uitcheckers. Als die al in de lijst wil komen, dan moeten de aantallen er per jaar meer dan 20% stijgen. Arriva rijdt ook door tot Roermond, dus die en Sittard hebben ook last van een daling van het aantal NS-klanten. De getallen van Arriva zijn niet openbaar. Je kan ze overigens ook niet direct bij elkaar optellen, dan zou je de overstappers tussen NS en Arriva dubbel tellen.
Wat apart. Nu ga ik er ook eens opletten. Ik had er nog nooit zo bij stilgestaan.
Wat een aparte volgorde van lijst hou je erop na? Of ligt dat aan mijn mobiel?
@Mack: Het zou goed kunnen dat een mobiel de tabel iet goed weergeeft. Wordt het beter als je je schrm kantelt naar lanschap?
Je weet toch hopelijk wel dat het een centraal station genoemd wordt omdat er een of meerdere bijstations in de plaats zijn naast dat hoofdstation.
@Dhyan: Ik gaf dat hierboven aan met Schiphol. Punt is dat Oss en zelfs Purmerend meerdere stations hebben en dan wordt al snel de grootste bij het centrum Centraal genoemd. In Purmerend zullen ze dat met 3000 instappers niet snel doen, maar in Oss met 8000 dus wel.
Eigenlijk ontbreekt in NL Hsn, HoofdStation zoals in Duitsland waar erg veel Hbf (HauptBahnhof) voorkomen.
Het is is al jaren zo dat de treinen van Groningen naar Leeuwarden niet van NS zijn; en hetzelfde geldt voor de treinen van Groningen naar Delfzijl, Eemshaven en Bad Nieuweschans.
Groningen kent al heel lang meer dan één station: Groningen Noord bestaat al sinds eind 19e eeuw, onder verschillende namen. Het station Groningen wordt door Groningers vaak Hoofdstation genoemd. Ik heb op bussen in Groningen ook wel Groningen CS zien staan, ook al is dat niet de officiële naam.
@Trijntje: Met ‘ik kan niet vinden..’ bedoelde ik dat het voor 2013 was. (‘tegenwoordig’ wekt een verkeerde indruk) En het gaat om behoorlijk wat reizigers. Zou het wel mooi vinden als die meegeteld worden door de NS als het om station in/uitcheckers gaat. Je kan waarschijnlijk niet die van de NS en Arriva bijelkaar opltellen, omdat een deel dat nu tussen beide overstapt wel geteld wordt.
Het zal dus centraal genoemd kunnen zijn omdat het dicht bij het centrum ligt.