Dec-09: Eindhoven Centraal

Via @Guidje begreep ik dat het station van Eindhoven vanaf nu Eindhoven Centraal heet. PSV wint weer eens en hup dat wordt gevierd met een nieuwe stationsnaam.

Dat hele Centraal- of CS-gedoe begint wat uit de hand te lopen. De afbraak van dit predikaat is begonnen bij Arnhem CS. Tot die tijd had je alleen Utrecht CS, Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS en Leiden CS. Allemaal stations met meer dan 70.000 reizigers die dagelijks instappen. Eigenlijk zou Schiphol daar bij kunnen met hun grote hoeveelheid treinreizigers. Maar omdat Schiphol slechts 1 station heeft is de noodzaak er niet.

Hier in Alkmaar wordt ook wel eens Alkmaar Centraal gezegd tegen station Alkmaar, omdat er ook een station Alkmaar Noord is. Via Google vind ik op die manier nog veel meer zogenaamde Centraal Stations. Denk aan ‘s-Hertogenbosch:

Nijmegen:

en Amersfoort:

die allemaal groter zijn dan Arnhem. Zwolle is dat ook, maar daar kon ik geen CS vinden.

Maar weer wel bij kleinere stations als Tilburg:

Dordrecht:

Enschede, Hengelo en Almelo:

en zelfs bij Oss:

De Twentse CS’en staan daar ook op de bus vermeld:

Hier een lijstje met stations naar grootte (2018):

01. Utrecht Centraal    194.385    31. Hoofddorp            18.884
02. Amsterdam Centraal  192.178    32. Ede-Wageningen       18.369
03. Rotterdam Centraal   96.690    33. Rotterdam Alexander  18.310
04. Schiphol Airport     92.214    34. Groningen            17.768
05. Den Haag Centraal    91.437    35. Enschede (2017)      17.558
06. Leiden Centraal      79.376    36. Den Haag Laan v NOI  16.660
07. Eindhoven            65.468    37. Amsterdam Lelylaan   15.836
08. Amsterdam Zuid       60.819    38. Maastricht (2016)    15.254
09. Amsterdam Sloterdijk 58.800    39. Apeldoorn            14.840
10. Hertogenbosch 's     47.347    40. Lelystad Centrum     14.531
11. Zwolle (2017)        45.507    41. Hoorn                14.306
12. Nijmegen             45.403    42. Amstrd Muiderpoort   14.148
13. Amersfoort           43.710    43. Woerden              13.358
14. Arnhem Centraal      43.677    44. Duivendrecht         13.126
15. Haarlem              42.040    45. Hengelo (2017)       12.921
16. Delft                38.423    46. Zutphen              11.988
17. Breda                35.863    47. Roermond             11.378
18. Tilburg              34.503    48. Almelo (2017)        10.860
19. Amsterdam Amstel     33.717    49. Alphen a/d Rijn      10.759
20. Den Haag HS          33.612    50. Leeuwarden           10.393
21. Amstrd Bijlmer ArenA 28.111    51. Roosendaal           10.317
22. Almere Centrum       27.124    52. Weesp                 9.930
23. Hilversum            26.697    53. Naarden-Bussum        9.465
24. Dordrecht            24.483    54. Culemborg             8.935
25. Rotterdam Blaak      24.006    55. Driebergen-Zeist      8.787
26. Gouda                23.696    56. Utrecht Overvecht     8.677
27. Schiedam Centrum     23.164    57. Assen                 8.569
28. Zaandam              22.765    58. Oss                   8.270
29. Alkmaar              21.026    59. Houten                7.864
30. Deventer             20.903    60. Utrecht VaartscheRijn 7.752

(bron)

Over dat lijstje valt nog wel wat te zeggen. Voor dit jaar was er een dramatische daling te zien bij Enschede, Almelo en Hengelo. En toen ik wat beter keek ook bij Zwolle, Heerlen en Maastricht. Dat zit er in dat de NS alleen haar eigen incheckers telt. In Overijssel rijden nu veel treinen van Blauwned die NS-lijnen hebben overgenomen. Je zou die rijzigers er bij op moeten tellen. In Zuid-Limburg is dat een jaar eerder gebeurd. Om die reden heb ik voor een paar stations de reizigeraantallen van 1 of 2 jaar eerder genomen. Toch dekt dat niet helemaal de lading. Tussen Groningen en Leeuwarden rijden tegenwoordig behoorlijk wat treinen die ook niet van de NS zijn. Kan niet vinden wanneer dat is ingegaan, maar je zou voor Groningen stad kunnen bedenken dat het om 2000 mensen per dag of mogelijk meer gaat. Dat is ook zo voor Venlo en zelfs voor Dordrecht, Amersfoort, Ede-Wageningen en Arnhem.

Geplaatst op 2019-12-09, in OV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. De lijn Maastricht-Heerlen telt niet mee in dit verhaal. En net die lijn wordt steeds drukker.

  2. @Sjoerd: Om die reden heb ik bij Maastricht de aantallen van 2016 gebruikt. Daarna zijn er 3000 in/uitcheckers ‘verdwenen’ naar Arriva. Heerlen had ook in 2016 minder dan 8.000 in/uitcheckers. Als die al in de lijst wil komen, dan moeten de aantallen er per jaar meer dan 20% stijgen. Arriva rijdt ook door tot Roermond, dus die en Sittard hebben ook last van een daling van het aantal NS-klanten. De getallen van Arriva zijn niet openbaar. Je kan ze overigens ook niet direct bij elkaar optellen, dan zou je de overstappers tussen NS en Arriva dubbel tellen.

  3. Wat apart. Nu ga ik er ook eens opletten. Ik had er nog nooit zo bij stilgestaan.

  4. Wat een aparte volgorde van lijst hou je erop na? Of ligt dat aan mijn mobiel?

  5. @Mack: Het zou goed kunnen dat een mobiel de tabel iet goed weergeeft. Wordt het beter als je je schrm kantelt naar lanschap?

  6. Je weet toch hopelijk wel dat het een centraal station genoemd wordt omdat er een of meerdere bijstations in de plaats zijn naast dat hoofdstation.

  7. @Dhyan: Ik gaf dat hierboven aan met Schiphol. Punt is dat Oss en zelfs Purmerend meerdere stations hebben en dan wordt al snel de grootste bij het centrum Centraal genoemd. In Purmerend zullen ze dat met 3000 instappers niet snel doen, maar in Oss met 8000 dus wel.

  8. Eigenlijk ontbreekt in NL Hsn, HoofdStation zoals in Duitsland waar erg veel Hbf (HauptBahnhof) voorkomen.

  9. Het is is al jaren zo dat de treinen van Groningen naar Leeuwarden niet van NS zijn; en hetzelfde geldt voor de treinen van Groningen naar Delfzijl, Eemshaven en Bad Nieuweschans.
    Groningen kent al heel lang meer dan één station: Groningen Noord bestaat al sinds eind 19e eeuw, onder verschillende namen. Het station Groningen wordt door Groningers vaak Hoofdstation genoemd. Ik heb op bussen in Groningen ook wel Groningen CS zien staan, ook al is dat niet de officiële naam.

  10. @Trijntje: Met ‘ik kan niet vinden..’ bedoelde ik dat het voor 2013 was. (‘tegenwoordig’ wekt een verkeerde indruk) En het gaat om behoorlijk wat reizigers. Zou het wel mooi vinden als die meegeteld worden door de NS als het om station in/uitcheckers gaat. Je kan waarschijnlijk niet die van de NS en Arriva bijelkaar opltellen, omdat een deel dat nu tussen beide overstapt wel geteld wordt.

  11. Het zal dus centraal genoemd kunnen zijn omdat het dicht bij het centrum ligt.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s