Sep-14: GP TdF

Eerder blogde ik al over de fietsteams in de Tour de France (TdF) en dat je daarin weinig hoort over het materiaal waar de renners het mee noeten doen. Kan me voorstellen dat sommige fietsen beter rijden dan anderen en dat ook de banden het verschil kunnen maken. Maar al snel bleek dat elk team op een andere fiets zit en dat er tig bandenleveranciers zijn.

Vooralsnog valt er dus weinig op te maken over welk team met de beste spullen rijdt. Bij de Formule 1 Grand Prix (GP) is dat wel anders, de Mercedessen domineren daar behoorlijk en met de huidige Ferrari’s haal je zeker geen podiumplaats.

Nu wilde ik nog even doorgaan op dit pad. De wielrenners rijden in de TdF 21 dagen met daartussen 2 rustdagen. In totaal fietsen ze 3420km en dat komt neer op 149km per dag. De autozitters rijden 309 wedstrijdkilometers per 13,7 dag en komen dus niet boven de 23 kilometer per dag.

In de TdF zitten ongeveer net zoveel etappes als het aantal verschillende circuits dat de F1 aandoet. Alleen rijden de auto’s circa 60x hetzelfde rondje en is elke etappe van begin tot het eind uniek. De fietsers zitten 4,5 uur op de fiets, de autozitters zitten doorgaans niet langer dan 2 uur.

Nu is het zo dat ze bij het fietsen alle tijden van de etappes optellen en de persoon met de minste tijd wint de Tour. Bij F1 is dat niet zo. Per wedstijd win je daar punten, 25 voor de winnaar, 18 voor nr 2 tot 1 punt voor nummer 10. Je mag ook uitvallen en de volgende wedstrijd weer gewoon deelnemen. Dat mag bij de Tour niet, afgestapt blijft afgestapt.

Nu leek het me wel wat om het F1 puntensysteem toe te passen op de etappes van de TdF. Dat is iets anders dan het puntenklasssement (Groene Trui). Bij dat TdF-puntensysteem kun je als renner onderweg punten vergaren bij een tussensprint. In de F1 doen ze daar niet aan.

Hier de top 25 na etappe 21 (20) in GP-punten:

Pos. GPP Nr.-Renner Land Team Fiets Banden
01 124 131 Pogacar, Tadej UAD Coinago Vittoria
02 (03) 117 043 Bennett, Sam DQT Specialized Specialized
03 (02) 101 011 Roglic, Primoz TJV Bianchi Vittoria
04 100 018 Aert, Wout van TJV Bianchi Vittoria
05 78 151 Ewan, Caleb LTS Ridley Continental
06 (07) 76 021 Sagan, Peter BOH Specialized Specialized
07 (06) 69 205 Kragh Andersen SUN Cervélo Continental
08 59 204 Hirschi, Marc SUN Cervélo Continental
09 (19) 54 105 Pedersen, Mads TRK Trek Pirelli
10 (09) 51 167 Mezgec, Luka MTS Scott Pirelli
11 (10) 50 101 Porte, Richie TRK Trek Pirelli
12 (14) 47 211 Coquard, Bryan BVC KTM Michelin
Pos. GPP Nr.-Renner Land Team Fiets Banden
13 (11) 46 041 Alaphilippe, Julian DQT Specialized Specialized
14 (12) 46 107 Stuyven, Jasper TRK Trek Pirelli
15 (13) 45 141 Lopez, Miguel A. AST Wilier Schwalbe
16 (15) 43 203 Bol, Cees SUN Cervélo Continental
17 (16) 43 024 Kämna, Lennard BOH Specialized Specialized
18 (17) 39 111 Avermaet, Greg van CCC Giant Vittoria
19 (18) 38 003 Carapaz, Richard IGD Pinarello Continental
20 (30) 37 135 Kristoff, Alexander UAD Coinago Vittoria
21 (20) 31 005 Kwiatkowski, M. IGD Pinarello Continental
22 (21) 31 146 Lutsenko, Aleksej AST Wilier Schwalbe
23 (36) 30 128 Viviani, Elia COF De Rosa Michelin
24 (22) 28 124 Herrada, Jesús COF De Rosa Michelin
25 (23) 28 061 Landa. Mikel BAH Merida Continental
26 (24) 28 218 Rolland, Pierre BVC KTM Michelin

Toen ik er na etappe 16 aan begon stond Sam Bennett stevig bovenaan. Daarna zakte ie naar 3. In de laatste etappe haalde ie voldoende punten om op plek 2 voor Roglic te eindigen. Pogacar stond hier al een paar dagen op nummer 1 en met de 25 punten voor etappe 20 is ie onbereikbaar geworden voor de concurrenten. Ik had inmiddels bedacht om deze GPP (GrandPrixPunten-lijst) de laatste dagen van de Tour bij te houden. Per ploeg tel ik die punten bij elkaar en dat levert het GPP ploegenklassement hieronder op.

Pos GPP
Compleet
UCI Land Team Fiets Banden
01 241
TJV
NED
Team Jumbo-Visma Bianchi Vittoria
02
(03)
202
TFS
USA
Trek-Segafredo Trek Pirelli
03
(02)
200
SUN
GER
Team Sunweb Cervélo Continental
04
(05)
171
DQT
BEL
Deceuninck-Quick-Step Specialized Specialized
05
(04)
166
UAD
UAE
UAE Emirates Coinago Vittoria
06 144
BOH
GER
Bora-HansGrohe Specialized Specialized
07
(08)
114
COF
FRA
Cofidis De Rosa Michelin
08
(07)
113
IGD
GBR
Ineos Grenadiers Pinarello Continental
09 95
BVC
FRA
B&B Vital Concept KTM Michelin
10 82
AST
KAZ
Astana Pro Team Wilier Schwalbe
11 78
CCC
POL
CCC Team Giant Vittoria
Pos GPP
Compleet
UCI
Land
Team Fiets Banden
12 78
MTS
AUS
Mitchelton-SCOTT SCOTT Pirelli
13 78
LTS
BEL
Lotto-Soudal Ridley Continental
14 66
ALM
FRA
AG2R La Mondiale Eddy Merckx Vredestein
15 66
EF1
USA
Eductation-First Cannondale Vittoria
16 47
MOV
ESP
Movistar Team Canyon Continental
17
(18)
43
ISN
ISR
Israel StartUp Nation Fantini Factor Maxxis
18
(17)
41
NTT
RSA
NTT Pro Cycling BMC Vittoria
19 38
TBM
BRN
Bahrain-McLaren Merida Continental
20 35
GFC
FRA
Groupama-FDJ Lapiere Continental
21 20
ARK
FRA
Arkeá-Samsic Canyon Continental
22 3
TDE
FRA
Total Direct Energie Wilier Hutchinson

Met een ander systeem heb je dus zomaar een totaal andere uitslag.

Advertentie

Geplaatst op 2020-09-14, in Overmatig, RTV-matig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Ik denk dat het grootste verschil niet in de fiets zit, maar in het gebruikte materiaal. De fietsen worden op maat gemaakt en krijgen dan een pas een stikker op. Ik weet dat vroeger een fietsenfabrikant in Limburg die speciale fietsen maakte voor de renners, en afhankelijk van het team kwam er een andere stikker op. Zit ik me alleen af te vragen welke fietsenmaker dat ook alweer was…

  2. Het kan niet, maar andersom zou ook interessant zijn: de tourmethode op de F1 toepassen.

  3. Leuk bedacht, het zet mijn lachspieren aan het werk.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: