Sep-14: GP TdF
Eerder blogde ik al over de fietsteams in de Tour de France (TdF) en dat je daarin weinig hoort over het materiaal waar de renners het mee noeten doen. Kan me voorstellen dat sommige fietsen beter rijden dan anderen en dat ook de banden het verschil kunnen maken. Maar al snel bleek dat elk team op een andere fiets zit en dat er tig bandenleveranciers zijn.
Vooralsnog valt er dus weinig op te maken over welk team met de beste spullen rijdt. Bij de Formule 1 Grand Prix (GP) is dat wel anders, de Mercedessen domineren daar behoorlijk en met de huidige Ferrari’s haal je zeker geen podiumplaats.
Nu wilde ik nog even doorgaan op dit pad. De wielrenners rijden in de TdF 21 dagen met daartussen 2 rustdagen. In totaal fietsen ze 3420km en dat komt neer op 149km per dag. De autozitters rijden 309 wedstrijdkilometers per 13,7 dag en komen dus niet boven de 23 kilometer per dag.
In de TdF zitten ongeveer net zoveel etappes als het aantal verschillende circuits dat de F1 aandoet. Alleen rijden de auto’s circa 60x hetzelfde rondje en is elke etappe van begin tot het eind uniek. De fietsers zitten 4,5 uur op de fiets, de autozitters zitten doorgaans niet langer dan 2 uur.
Nu is het zo dat ze bij het fietsen alle tijden van de etappes optellen en de persoon met de minste tijd wint de Tour. Bij F1 is dat niet zo. Per wedstijd win je daar punten, 25 voor de winnaar, 18 voor nr 2 tot 1 punt voor nummer 10. Je mag ook uitvallen en de volgende wedstrijd weer gewoon deelnemen. Dat mag bij de Tour niet, afgestapt blijft afgestapt.
Nu leek het me wel wat om het F1 puntensysteem toe te passen op de etappes van de TdF. Dat is iets anders dan het puntenklasssement (Groene Trui). Bij dat TdF-puntensysteem kun je als renner onderweg punten vergaren bij een tussensprint. In de F1 doen ze daar niet aan.
Hier de top 25 na etappe 21 (20) in GP-punten:
Pos. | GPP | Nr.-Renner | Land | Team | Fiets | Banden |
01 | 124 | 131 Pogacar, Tadej | ![]() |
UAD | Coinago | Vittoria |
02 (03) | 117 | 043 Bennett, Sam | ![]() |
DQT | Specialized | Specialized |
03 (02) | 101 | 011 Roglic, Primoz | ![]() |
TJV | Bianchi | Vittoria |
04 | 100 | 018 Aert, Wout van | ![]() |
TJV | Bianchi | Vittoria |
05 | 78 | 151 Ewan, Caleb | ![]() |
LTS | Ridley | Continental |
06 (07) | 76 | 021 Sagan, Peter | ![]() |
BOH | Specialized | Specialized |
07 (06) | 69 | 205 Kragh Andersen | ![]() |
SUN | Cervélo | Continental |
08 | 59 | 204 Hirschi, Marc | ![]() |
SUN | Cervélo | Continental |
09 (19) | 54 | 105 Pedersen, Mads | ![]() |
TRK | Trek | Pirelli |
10 (09) | 51 | 167 Mezgec, Luka | ![]() |
MTS | Scott | Pirelli |
11 (10) | 50 | 101 Porte, Richie | ![]() |
TRK | Trek | Pirelli |
12 (14) | 47 | 211 Coquard, Bryan | ![]() |
BVC | KTM | Michelin |
Pos. | GPP | Nr.-Renner | Land | Team | Fiets | Banden |
13 (11) | 46 | 041 Alaphilippe, Julian | ![]() |
DQT | Specialized | Specialized |
14 (12) | 46 | 107 Stuyven, Jasper | ![]() |
TRK | Trek | Pirelli |
15 (13) | 45 | 141 Lopez, Miguel A. | ![]() |
AST | Wilier | Schwalbe |
16 (15) | 43 | 203 Bol, Cees | ![]() |
SUN | Cervélo | Continental |
17 (16) | 43 | 024 Kämna, Lennard | ![]() |
BOH | Specialized | Specialized |
18 (17) | 39 | 111 Avermaet, Greg van | ![]() |
CCC | Giant | Vittoria |
19 (18) | 38 | 003 Carapaz, Richard | ![]() |
IGD | Pinarello | Continental |
20 (30) | 37 | 135 Kristoff, Alexander | ![]() |
UAD | Coinago | Vittoria |
21 (20) | 31 | 005 Kwiatkowski, M. | ![]() |
IGD | Pinarello | Continental |
22 (21) | 31 | 146 Lutsenko, Aleksej | ![]() |
AST | Wilier | Schwalbe |
23 (36) | 30 | 128 Viviani, Elia | ![]() |
COF | De Rosa | Michelin |
24 (22) | 28 | 124 Herrada, Jesús | ![]() |
COF | De Rosa | Michelin |
25 (23) | 28 | 061 Landa. Mikel | ![]() |
BAH | Merida | Continental |
26 (24) | 28 | 218 Rolland, Pierre | ![]() |
BVC | KTM | Michelin |
Toen ik er na etappe 16 aan begon stond Sam Bennett stevig bovenaan. Daarna zakte ie naar 3. In de laatste etappe haalde ie voldoende punten om op plek 2 voor Roglic te eindigen. Pogacar stond hier al een paar dagen op nummer 1 en met de 25 punten voor etappe 20 is ie onbereikbaar geworden voor de concurrenten. Ik had inmiddels bedacht om deze GPP (GrandPrixPunten-lijst) de laatste dagen van de Tour bij te houden. Per ploeg tel ik die punten bij elkaar en dat levert het GPP ploegenklassement hieronder op.
Pos | GPP Compleet |
UCI Land | Team | Fiets | Banden |
01 | 241![]() |
![]() NED |
Team Jumbo-Visma | Bianchi | Vittoria |
02 (03) |
202![]() |
![]() USA |
Trek-Segafredo | Trek | Pirelli |
03 (02) |
200![]() |
![]() GER |
Team Sunweb | Cervélo | Continental |
04 (05) |
171![]() |
![]() BEL |
Deceuninck-Quick-Step | Specialized | Specialized |
05 (04) |
166![]() |
![]() UAE |
UAE Emirates | Coinago | Vittoria |
06 | 144![]() |
![]() GER |
Bora-HansGrohe | Specialized | Specialized |
07 (08) |
114![]() |
![]() FRA |
Cofidis | De Rosa | Michelin |
08 (07) |
113![]() |
![]() GBR |
Ineos Grenadiers | Pinarello | Continental |
09 | 95![]() |
![]() FRA |
B&B Vital Concept | KTM | Michelin |
10 | 82![]() |
![]() KAZ |
Astana Pro Team | Wilier | Schwalbe |
11 | 78![]() |
![]() POL |
CCC Team | Giant | Vittoria |
Pos | GPP Compleet |
UCI Land |
Team | Fiets | Banden |
12 | 78![]() |
![]() AUS |
Mitchelton-SCOTT | SCOTT | Pirelli |
13 | 78![]() |
![]() BEL |
Lotto-Soudal | Ridley | Continental |
14 | 66![]() |
![]() FRA |
AG2R La Mondiale | Eddy Merckx | Vredestein |
15 | 66![]() |
![]() USA |
Eductation-First | Cannondale | Vittoria |
16 | 47![]() |
![]() ESP |
Movistar Team | Canyon | Continental |
17 (18) |
43![]() |
![]() ISR |
Israel StartUp Nation Fantini | Factor | Maxxis |
18 (17) |
41![]() |
![]() RSA |
NTT Pro Cycling | BMC | Vittoria |
19 | 38![]() |
![]() BRN |
Bahrain-McLaren | Merida | Continental |
20 | 35![]() |
![]() FRA |
Groupama-FDJ | Lapiere | Continental |
21 | 20![]() |
![]() FRA |
Arkeá-Samsic | Canyon | Continental |
22 | 3![]() |
![]() FRA |
Total Direct Energie | Wilier | Hutchinson |
Met een ander systeem heb je dus zomaar een totaal andere uitslag.
Geplaatst op 2020-09-14, in Overmatig, RTV-matig en getagd als F1, Lijst, Punten, Statistiek, TdF, Wielerploeg, Wielrennen. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.
Ik denk dat het grootste verschil niet in de fiets zit, maar in het gebruikte materiaal. De fietsen worden op maat gemaakt en krijgen dan een pas een stikker op. Ik weet dat vroeger een fietsenfabrikant in Limburg die speciale fietsen maakte voor de renners, en afhankelijk van het team kwam er een andere stikker op. Zit ik me alleen af te vragen welke fietsenmaker dat ook alweer was…
Het kan niet, maar andersom zou ook interessant zijn: de tourmethode op de F1 toepassen.
Leuk bedacht, het zet mijn lachspieren aan het werk.