Feb-22: Chengdu-Tilburg

Gisteravond bekeek ik de laatste aflevering van De Wereld van de Chinezen. Net als de eerste series over China met Ruben Terlou, was dit ook meer dan het bekijken waard. De laatste aflevering ging over de Chinezen in Nederland en daar zat een item in over de Nieuwe Zijderoute, een spoorverbinding tussen Chengdu (centraal-China) en Tilburg.

In de serie werd gezegd dat er 6x per week een trein uit China in Tilburg arriveerd. Bij nazoeken kom ik op 3 goederentreinen uit met 42 grote containers (van 40ft circa 12,2 meter) of 84 halve (TEU’s van 6,1 meter). Over de 11.000km wordt 15 dagen gedaan. Het kost een kwart van transport per vliegtuig en het is een stuk sneller dan een schip, dat er 40 dagen over doet. Per schip is overigens nog een stuk goedkoper. Er zijn schepen die 9.500 grote containers per keer meenemen. Dat zijn 230 van deze treinen.

Maar zoals ik al vermoedde komt die trein helemaal niet uit China. Die trein komt uit het oosten van Polen. “Onze” West-Europese treinen komen niet verder dan Brest in Belarus (Wit-Rusland). Vanaf daar gaat onze spoorbreedte over van 1,435 meter naar 1,52 meter.

Passagierstreinen worden daar een stukje opgetild en krijgen een ander setje met 8,5cm bredere assen er onder geschoven. Voor dat ‘omsporen‘ hebben ze in Brest een tilinstallatie, die niet berekend is op veel zwaardere en langere goederentreinen. Was dus wel benieuwd hoe dat nu gaat met deze Zijderoutetreinen.

Zie hier een luchtfoto van Malazewicze:

Dat is klein plaatsje 12km ten zuidwesten van Brest in Polen, waar een containeroverslag is aangelegd. Containers worden simpelweg over gehesen van de ene goederetrein met ‘gewone’ assen naar Russische treinen met bredere assen. Met containers gaat dat eenvoudig. Dat overslaan duurt 45 minuten.

Vanaf hier rijden dus andere treinen met dezelfde lading door Belarus, de Russische Federatie en Kazachstan tot net over de grens van China. In Khorgas is wederom zo’n overslagstation aangezien China de spoorbreedte heeft die we in West-Europa hebben.

Elke container wordt zo op 3 verschillende wagens vervoerd. Onderweg zal er overigens nog vaker van locomotief en helemaal van machinist worden gewisseld. Dat is echter niet zo eenvoudig na te gaan via openbare internetbronnen.

Er bestaat overigens een Spaans systeem van Talgo met wielen die op de as worden verschoven. Je moet dan wel dit soort verstelbare wielen monteren. Op de Spaans-Franse grens gebeurt dat. En als ik goed zoek, dan gebeurt het inmiddels ook in Brest met ‘hoge snelheids‘-treinen tussen Berlijn en Moskou. Dat systeem lijkt me een stuk goedkoper dan de bouw bemensing van de 2 terminals hierboven..

Rusland wijkt dus af met spoorbreedte. Ooit hadden ze bedacht dat ze het figuren als Napoleon niet te makkelijk moesten maken. Ze waren bang voor een snelle invasie met militair materieel over het spoor. Op dit moment zijn er nog veel meer spoorbreedtes.

Geplaatst op 2021-02-22, in OV-matig, RTV-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Tsja, waarom zou je normaliseren…

  2. De chinezen leggen lange spoorwegverbindingen aan in Afrika. Rusland hoeft ze maar uit te nodigen dat te doen en dan doen ze daar hetzelfde.

  3. @Dhyan: De kilometers in Rusland, Belarus en Kazachstan kosten meer dan de rails aanpakkken in West-Europa en China. Zo’n overslag kost natuurlijk nog veel minder. Punt met die rails is dat je de rest er omheen ook moet doen.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: